Sweet Palermo® – a tökéletes paprika nyomában

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 06. 05. 15:06

A Sweet Palermo® paprikák története nem csupán egy sikeres fajtanemesítésé, hanem egy olyan partnerhálózaté is, amely a minőség iránti közös elköteleződésre épül. A Rijk Zwaan, vetőmag-nemesítő cég éveken át dolgozott azon, hogy egy újfajta fogyasztói élményt kínáljon – és ez az édes, hegyes paprika mára állandó szereplője lett a zöldséges pultoknak, sőt: a hazai termesztésből már exportra is kerül.

A „Sweet Palermo® márkavédjegy alatt olyan, különleges fajtakör szerepel, amely garantálja az extra édes ízt és a megbízható minőséget” – mondja a Rijk Zwaan részéről a fejlesztési csapat. „Az elmúlt években a szortiment jelentősen bővült, és a nemesítési munka nem állt meg: tovább dolgozunk az ízprofilok finomításán, a betegségekkel szembeni ellenállóságon és a hosszú pulton tarthatóságon is.” Szezon közben is rendszeresen ellenőrzik a márkától elvárt minőségi paramétereket az áruházakban, beleértve a termék Brix-mérésekkel igazolható édességét is, miközben a termelőkkel és kereskedelmi partnerekkel szoros kapcsolatot ápolnak annak érdekében, hogy a Sweet Palermo® név valóban prémium tartalmat jelentsen a fogyasztók szá­mára is.

B. Szabó Balázs Kiskunfélegyházán már 2017 óta a Sweet Palermo® fajták mellett teszi le a voksát – azóta kizárólag ezekkel dolgozik. A paradicsomról váltott, és mára rutinszerűen kezeli a kezdetben kihívást jelentő fajtakört. „A 9. szezonra a kezdeti termésátlagot sikerült megduplázni. Meg kellett tanulni a technológiát – ez a paprika nem tűri az elodázott zöldmunkát vagy a hirtelen UV-terhelést, de ha jól bánunk vele, meghálálja.” A piac fogadtatása már a kezdetektől pozitív volt: „Sokan azt hitték, import, mert annyira szép és finom volt. De amint megismerték, visszatértek érte, viszont az értékesítéshez türelem és tudatosan felépített piac kell.

Győző Gyula, tiszakécskei termelő, 2018 óta foglalkozik a fajtakörrel. Hangsúlyozza, hogy a Sweet Palermo® nem tömegtermék: „Ez a nyugodt kertészek paprikája – hosszú tenyészidővel, lassú fejlődéssel, de kiemelkedő minőséggel. A vevő hűséges lesz hozzá, ha egyszer megkóstolja.” A pultállóság, a feltűnő megjelenés és a magas cukortartalom miatt ideális áruházi termék, de az árazásnak is tükröznie kell a prémium pozíciót: „A láncok gyakran nem követik a szezonális termelői árváltozást – ez komoly kihívás.

A Sweet Palermo® piaci sikere mögött nemcsak kiváló genetika és termesztéstechnológia, hanem tudatos kereskedelmi munka is áll. Tóth Kamil, a Rijk Zwaan kereskedelmi munkatársa szerint a termék bevezetésekor még új jelenség volt a hazai piacon az ennyire édes, hegyes paprika: „Gyümölcsös íze, roppanó húsa és kis magháza révén nemcsak különleges, de sokoldalú is. A lassú érésnek köszönhetően hosszan pulton tartható.” A fogyasztók és kereskedők is keresik, egész éves elérhetősége pedig stabilitást ad a láncoknak. „A Palermo paprikáknak köszönhetően sikerült megerősíteni a hazai termelést és a beszállítói láncok rendszerét is.

A Rijk Zwaan partnerprogramja nemcsak vetőmagot kínál, hanem komplex támogatást is: szaktanácsadást, piacra jutási segítséget, marketingeszközöket és nemzetközi tapasztalatmegosztást. „A  kapcsolat nagyon élő, bármi felmerül, gyors a reakció – és a rendszeres szakmai találkozók is sokat adnak” – fogalmaz B. Szabó Balázs termelő. (x)

A Díjnyertes élmény – évről évre

A Sweet Palermo® paprika nemcsak a vásárlók kedvence, hanem a nemzetközi zsűriké is. Az elmúlt években az alábbi elismeréseket nyerte el:

2012 – A legjobb paprika (Hollandia, Foodlog díj)

2015 – Az év terméke (Lengyelország, Fresh Market Fair)

2020–2024 – Ötszörös Az év íze díjas (Spanyolország)

2020 – Superior Taste Award (Brüsszel)

A minőség jeleként a Sweet Palermo® csomagolásán a Taste Award matrica is megjelenhet.

Kapcsolódó cikkeink