Sulikezdő kampányok – érdemes több változatot kidolgozni
A historikus, előző évek adataira támaszkodó kampány és promóció tervezés idén nagy kockázatot hordoz, hiszen a koronavírus okozta helyzetre nehezen vonatkoztatható. A változások kiszámíthatatlanok, a vásárlói szokások gyorsan alkalmazkodnak a körülményekhez.
A világjárványból egyre több ország lélegzik fel, a könnyítő intézkedésekért hálás a lakosság, mégis minden más. A sorok között rebesgetik a vírus második és harmadik hullámát és újabb vírusok támadását. A szülők nem tudják, elkezdődik-e az iskola szeptemberben, ha igen, hogyan, mennyiben marad meg a digitális oktatás. Meddig ülhetnek be a gyerekek az iskolapadba, mikor kényszerülnek újra karanténba. Mindezek nagyban befolyásolják, a hagyományos sulikezdő, „Back to School” aktivitásokat. Bizonytalanra pedig nehéz termékbevezetést, promóciót, tematikus fősort tervezni. Pedig most kell döntéseket hozni, olyanról, amit júliusi, augusztusi események és intézkedések teljesen felülírhatnak.
Sulikezdés tavaly és idén
A „Back to School” időszak óriási forgalomnövekedést jelent az érintett kategóriákban az egész világon. Az Amazon az USA-ban 2015-ben vezette be a júliusi „Prime Day” eseményt, ahol hihetetlen kedvezményekkel kínálja a tipikus iskolakezdő termékeket. A többi kereskedő is követi ebben, így 2019-ben csúcsokat döntve az Amazon 6,2 milliárd, a többi amerikai kereskedő pedig 80,7 milliárd dollár forgalmat bonyolított a júliusi „Back to School” akciófolyamban. 2019-ben az USA-ban átlagosan 519 dollár (közel 150 000 Ft) volt a beiskolázás költsége.
Hazánkban inkább augusztusban vásárolnak be a szülők az iskolára. 2019-ben átlagosan félhavi minimálbérnyi összeget költöttek tanszerekre, iskolatáskára és egyre többen vásároltak ebben az időszakban elektronikai eszközöket is. Az online szerepe minden évben nőtt.
Még a ballagások, évzárók időszakát éljük, több külföldi (dán, német, svájci, osztrák) tanintézmény, hazai alapítványi, kiscsoportos iskola elkezdte a tanítást és június 2-től elindul az ügyeleti rendszer a magyar állami iskolákban is. A nyári táborokat úgy hirdetik meg, hogy ha mégsem lehet megtartani, visszaadják a befizetett díjat. A 2020-2021 tanévkezdés még bizonytalan.
Évnyitó latolgató – vissza a megszokotthoz
A legoptimistább változat szerint gyorsan visszatérünk a régi kerékvágásba és követjük bevett szokásainkat az iskolakezdést illetően is. Működnek a bevált mechanizmusok, promóciók, kategóriák, termékek. Ehhez az kell, hogy a bevált partnerek is hozzák az újdonságaikat, aktivitásaikat, ajánlataikat.
Az USA-ban az Amazon már bejelentette, hogy bizonytalan időre elhalasztja a „Prime Day” meghirdetését. A többi kereskedő így nem tud az eddig bevált Amazon kampány hátára felülni. A webshop óriás nélkül pedig a többieknek is kockázatos belevágni a „Back to School” kampányba.
Késleltetett, módosított vagy korlátozott kezdés
Ázsiában már folyik a tanítás, egyszemélyes, vírusvédő plexivel körülvett padokban, maszkban, de minden országban más lehet a megoldás. Ha itthon az osztálylétszámok csökkentését, tanulócsoportok létrehozását, egyszemélyes padokat, távolságtartást, étkezési szeparációt, vegyes on- és offline vagy ismét digitális oktatást rendelnek el, arra fel kell készülni. Az is megeshet, hogy az iskolák később vagy nem nyitnak ki, így a szülők elhalasztják, utolsó pillanatra hagyják vagy kihagyják a bevásárlást is.
Ha a gazdasági válság elmélyül, jelentős számú családban csak a minimális vásárlást vagy még azt sem engedhetik meg maguknak. Az ő igényeikre is fel kell készülni a kereskedelemnek, akár új választék vagy csomagok kidolgozásával. Ha az érintettek támogatására új rendszert léptetnek életbe, azt is tudni kell majd kezelni.
A rugalmasság a kulcs
A Criteo tanácsadói szerint a kereskedelemnek minden lehetőségre fel kell készülni, ki kell dolgozni a lépéseket. A rugalmasság lesz a kulcs a sikerhez. Ehhez pedig a döntési utak és idő rövidítésére, az ellátási lánc gyorsítására lesz szükség. Mivel több promóció közül kell majd az utolsó pillanatban kiválasztani a megfelelőt, felerősödik a digitális szerepe. Fel kell készülni a gyors szervezetváltásra is, hirtelen lehet szükség több vagy más típusú munkaerőre, amire érdemes már most lehetőséget teremteni. A folyamatos és hatékony belső kommunikáció, a stratégiai partnerségi viszonyok és a vásárlókkal való személyes kommunikáció szerepe is felértékelődik. A higiénia, a fertőtlenítés biztosítása, a legújabb eszközök alkalmazására való nyitottság és ezekre elkülönített költségkeret felállítása is hozzájárulhat egy sikeres iskolakezdéshez és év végéhez.
Kapcsolódó cikkeink
A fiatalok a bizonytalanságtól és a „nem vagyok elég jó” érzéstől félnek leginkább – új FutureTalks podcast
Vajon hogyan lehet a gyerekeket és a fiatalokat felkészíteni az…
Tovább olvasom >A tanévkezdés extra költségei: a szülők nagy része nem csak tanszerekre költ
A szeptemberi iskolakezdés költségei messze túlmutatnak az írószereken és a…
Tovább olvasom >Csaknem 1600 nehéz sorsú gyermek iskolakezdését segíti az Adni Öröm! jótékonysági tanszergyűjté
Összesen mintegy 71 ezer tanszerrel segítették nehéz sorsú családok iskolakezdését…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >