Magazin: Jelentős svéd vállalati jelenlét Magyarországon
A Svédország és Magyarország közötti kétoldalú együttműködésnek hosszú története van, már több mint 100 évvel ezelőtt L. M Ericsson vállalatot létesített Magyarországon. Azóta sok ismert svéd márka megjelent hazánkban. 1989 után számos svéd cég látta meg az üzleti lehetőséget Magyarországon és kezdett itt működésbe.
Jelenleg összesen mintegy 180 svéd vállalat van Magyarországon, melyek együttesen körülbelül 17 000 főt foglalkoztatnak. A hazánkban jelen lévő svéd vállalatok a nemzetgazdaság minden fontosabb ágát lefedik, jelentős részük ugyanakkor magas hozzáadott értékű, illetőleg kutatás-fejlesztési tevékenységet is folytat. Kiemelkedő a svéd jelenlét az autóiparban a Volvo, Scania, Autoliv és Haldex révén. A kiskereskedelmi ágazat mindenki által ismert svéd márkái pedig az IKEA, a H&M, Electrolux és az SCA (Libero, Libresse, Tena, Tork).
– Általánosságban elmondható, hogy a svéd márkát a hazai közönség a megbízhatósággal és magas minőséggel társítja. A jól ismert svéd márkákon kívül számos olyan népszerű márka van hazánkban jelen, melynek svéd eredetéről nem tud a nagyközönség. Ilyenek például a Spotify, a Minecraft, a Skype, a Marabou csokoládé és az Absolut Vodka – tájékoztat Böddi Márta, a Business Sweden, Svéd Kereskedelmi Kirendeltség budapesti irodájának vezetője.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2017/12/B%C3%B6ddi-M%C3%A1rta_opt-206x300.jpeg)
Böddi Márta
Hozzáteszi: a svéd gazdaságot a különféle szektorokban tevékenykedő vállalatoknak köszönhetően a sokszínűség jellemzi. Svédország ugyanakkor egyike a világ legglobalizáltabb országainak, ahol a liberális gazdaságpolitika hozzásegítette a svéd vállalkozásokat a növekedéshez és a piacvezető pozíció eléréséhez. Hagyományos svéd exporttermékek többek között a járműipari, papíripari, gépipari, telekommunikációs és gyógyszeripari termékek.
A szokásos exportágazatokon túl a svéd export jelenleg a kreatív és innovatív területeken növekszik a leginkább, a világ élvonalában van például az informatikai szolgáltatások és a számítógépes játékok piacán. A Skype, a Spotify, a Candy Crush Saga és a Minecraft csak pár jól ismert példa erre. Ezen felül a svéd divat és design is jól eladható külföldön. A legtöbbek számára ismerősen cseng a Hennes & Mauritz (H&M) neve, de a Vagabond, a Fjällräven vagy a Happy Socks is sikeres márkanév az egész világon.
– Ezekre az új típusú exportcégekre az a jellemző, hogy eltérően a hagyományos, fokozatosan növekedő és terjeszkedő vállalatoktól, rendszerint közvetlenül a világpiacra lépnek ki, úgynevezett „born global” vállalkozások. Eladásaik nagy része a világhálón keresztül történik, éppen ezért a svéd exportstratégia igen fontos részét képezi, hogy egyértelmű és egyszerű szabályokkal segítse az e-kereskedelmet és ezáltal a nyílt digitális gazdaság kiépülését – avat be az irodavezető.
A svéd exportvállalatok környezettudatos és fenntartható megoldásaikkal is ismertséget szereztek maguknak.
– A Svéd Kereskedelmi Kirendeltség (nemzetközi nevén Business Sweden) 2013. január 1-én jött létre a Swedish Trade Council és az Invest Sweden összeolvadásával. Több mint 50 irodával van jelen világszerte 46 országban. Ezen kirendeltségek célja, hogy támogassák a svéd vállalatokat nemzetközi növekedésükben: megtalálni a számukra potenciális exportpiacot és feltérképezni olyan üzleti lehetőségeket, melyek segítségével a svéd kis- és középvállalatok nemzetközi piacon növekedhetnek. Ezenkívül a külföldi cégeket segíti svédországi beruházásaikban – tudjuk meg Böddi Mártától.
A Business Sweden félig állami (Svéd Külügyminisztérium), félig magántulajdonban (Swedish Foreign Trade Association) van. Ennek az együttműködésnek köszönhetően mind az állami, mind pedig az üzleti szférában kiterjedt kapcsolati hálózattal rendelkezik.
– A budapesti iroda 1971 óta van jelen a svéd vállalatok Magyarországra irányuló beruházásainak ösztönzése és működésének elősegítése céljából. Tevékenységünk az üzleti partnerek, piaci lehetőségek, finanszírozási lehetőségek megtalálásától egészen az operatív feladatok elvégzéséig terjed – fejti ki Böddi Márta.
A Svéd Nagykövetség, a Svéd Kereskedelmi Kirendeltség és a Svéd Kereskedelmi Kamara szoros együttműködésben dolgozik, hogy támogassa a svéd üzleti közösséget és elősegítse a két ország közötti kereskedelmet és befektetéseket.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Könnyen felszívódó vassal dúsítaná a növényi alapú húsokat egy svéd start-up
Egy svéd start-up 1 millió eurós finanszírozást nyert olyan növényi…
Tovább olvasom >Új növények lephetik el a földeket
A környezeti stresszorokkal szemben ellenálló gabonafajtákat fejlesztő svéd OlsAro sótűrő búzafajtát tervez…
Tovább olvasom >Európában Elsőként Indít Drónos Ételkiszállítást a foodora
A foodora bejelentette, hogy Svédországban úttörő drónos ételkiszállításba kezd a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a Valeo Foods az Appalaches Nature-t
Megvásárolta a Valeo Foods Group a kanadai juharszirup-gyártó Appalaches Nature-t.…
Tovább olvasom >Franciaországban és Brazíliában növekszik, Európában küszködik a Carrefour
Az Európában meglehetős kihívást jelentő körülmények ellenére elégedett a Carrefour…
Tovább olvasom >Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >