Staud: kis bolt nagy üzemmel
Mi tartja életben 1880 óta a Staud család élelmiszerüzletét Bécs Ottakring nevű negyedének piacán? Egy biztos: ma már nem az, amit a hangulatosan berendezett delikatesz boltban a heti 25 órai nyitva tartás alatt a tulajdonos 84 éves édesanyja elad. A titok egy apai tanács ellenére alapított lekvárüzemben rejlik, amivel nem homokot, hanem pénzt keres a vállalkozó kedvű örökös.A Staud név ma Bécsben fogalom. Tíz megkérdezett ottani ismerősöm közül tíz ismeri a kisipari módszerekkel készült, kiemelkedő minőségű lekvárok márkanevét.
„Ha értékes, kiváló egy termék”
Hans Staud, a családi vállalkozás örököse 1966-ban kezdte el a közgazdasági egyetemet. Aztán az 1970-es években a kisipar, kiskereskedelem elkezdett sorvadni. Bécsben akkor még 100-nál több olyan középvállalkozásnak nevezhető zöldség-gyümölcs nagy- és kiskereskedelemmel foglalkozó cég működött, mint a Staud családé. Mára tíznél kevesebben maradtak:
– Már egyetemistaként tudtam, éreztem, hogy a mi cégünk profilja túl triviális a mai kor kifinomult gazdasági rendszerében. Egyik professzorom tette be a bogarat a fülembe, hogy azzal lehet sikeres az ember, ha egy terméket kiválóvá, értékessé tesz. A gyümölcsfeldolgozás szinte kínálta magát, mert apám nemcsak az ottakringi piacon lévő élelmiszerboltot működtette, hanem harmadik generációs gyümölcs- és zöldség-nagykereskedő is volt. Amikor lekvárkészítési elképzeléseimet kezdtem megvalósítani, apám kétkedve egy bécsi szólást idézett: „Ezzel nem pénzt, de még homokot sem fogsz keresni.”
Sok gyümölcs, kevés cukor
Az apai jóslat nem vált be. Hans Staud évi 4 millió üveg lekvárt, valamint zöldségkonzervet készít, és árbevétele tavaly 17 százalékkal nőtt az előző évhez képest.
A piachoz közeli Hubergasse 3 szám alól tizenöt országba, köztük Magyarországra is exportál. A termelés 40 százalékát külföldön adja el. Legkeresettebb a sárgabaracklekvár, arra jut a forgalom 40 százaléka. Azután a málna, majd az eper következik.
– Sok gyümölcsöt, kevés cukrot teszünk a lekvárba. Évek óta változatlanul tartjuk a legmagasabb minőséget. A válogatott, kiváló alapanyagot legtöbbször magam szerzem be, és szállító partnereim tudják, hogy kritikus szemű vevő vagyok. De számíthatnak arra is, hogy az átlagosnál többet és pontosan fizetek a kiemelkedően jó áruért – foglalja össze a siker receptjét.
Hozzáteszi, hogy gyakran jár Magyarországra. Három évtizedes kapcsolat fűzi egyes gyümölcstermelőkhöz, akik kiváló minőségű alapanyagot szállítanak, nagy mennyiségben.
– A klasszikus összetétel 50 százalék gyümölcs és 38 százalék cukor. Soha nem megyünk 50 százalék alá, és a prémium kategóriában még magasabb a gyümölcstartalom – árulja el.
A vákuumos technológiának köszönhetően főzés közben a gyümölcsök színe, a bennük lévő vitamin és aroma nagy része megmarad.
Mi lesz a lekvár minőségével, ha egyszer kinyitották az üveget? A kérdést a kiszerelés mérete oldja meg. A legnagyobb kiszerelés is mindössze 370 grammos, és terjed a kis, 250 grammos is, amit sokan megkedveltek. Így a felbontott üvegből viszonylag gyorsan elfogy a lekvár, és íze, zamata, állaga nem szenved érzékelhető csorbát.
Természetesen a piacon lévő üzletük mintaboltként üzemel. Kapható ott mind a 120-féle gyümölcslekvár mellett az üvegben eltett, 80-féle zöldség is.
Ottakring: csak sör és lekvár
Ottakring valaha munkások lakta iparváros volt, és 115 éve csatolták Bécshez. A negyed valaha virágzó gazdaságából hírmondónak két termelőüzem maradt meg. A Magyarországon is ismert Ottakringer márkájú sör gyártója és a Staud-féle lekvárüzem.
Az ott lakók vásárlóerejének köszönhetően már a 18. században kialakult az Yppenplatz nevű főtéren a piac, amelynek Brunnen Gasse felőli részén található a Staud család 35 négyzetméteres élelmiszerboltja, immár 127. éve.
A piaci bevásárlás csökkenő igényei szerint tartanak nyitva, keddtől szombatig 8-12.30 óra között, pénteken 15.30-tól 18 óráig is. Szombaton délelőtt jön a legtöbb vevő, akkor szinte végig tele az üzlet.
A delikatesz profilt a saját üzem termékei határozzák meg. Lekvár mellett delikatesz zöldség, konzerv, savanyú káposzta, sárgarépalé, fűszer, mustár.
Az árakról azt mondja Staud úr, hogy Ausztriában lekvárban a Magyarországon is ismert D'arbo mennyiségi szempontból piacvezető, a Staud márka pedig a minőség tekintetében. A jobb minőséget 15 százalékkal magasabb nagykereskedelmi áron lehet adni, és a kiskereskedelemben még nagyobb lehet a különbség.
„Nem félek a diszkonttól”
A nagy eladóterű modern bolttípusok, főleg a diszkontok nem csábítják el egy ilyen kis piaci bolt vevőit? – kérdezem tőle.
– Nem félek a diszkonttól. A bezárásra kényszerült kis boltok tulajdonosai gyakran elmulasztottak profilt váltani. Évtizedek óta megszokott, általános választékukkal elvesztették törzsközönségüket, mivel azt a diszkont és a szupermarket magasabb színvonalon, kedvezőbb áron nyújtja. Bár az utóbbi években azt veszem észre, hogy a láncok nagy üzletei a prémium árszegmensben is aktívabbak lettek. Szerencsére nem mindenki akar fukarkodni, amikor élelmiszert vásárol. Aki egészségesen igyekszik étkezni, és tudatosan keresi a megbízhatóan magas minőséget, kitart a mi kis üzletünk mellett.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Magyar libatollal tör be a globális piacra a GUVET high fashion ruházati márka
Stratégiai megállapodást jelentett be december 3-án Budapesten az FBZ Hungária,…
Tovább olvasom >A PENNY üzletekben még december 24-én is vásárolhatunk
A PENNY Magyarország számára fontos, hogy vásárlóinak az ünnepek alatt…
Tovább olvasom >A Lidl rengeteg terméket kínál olcsóbban, mint tavaly
A Lidl Magyarország csak novemberben már több mint 600 terméket…
Tovább olvasom >