Starbucks: terjeszkedés a Közel-Keleten és Kínában, leépítés Amerikában
A Starbucks ambiciózus terveket jelentett be a következő évekre: évente átlagosan száz új üzletet nyit a Közel-Keleten, és jelentős terjeszkedést tervez Kínában is. Ezzel párhuzamosan azonban az amerikai üzletágban leépítések várhatók. A vállalat célja, hogy helyreállítsa eladásait és megerősítse piaci jelenlétét.
Közel-keleti terjeszkedés a bojkott árnyékában
A Starbucks a következő öt évben mintegy 500 új üzlet megnyitását, ezzel együtt pedig 5000 új munkahely létrehozását tervezi a Közel-Keleten – jelentette be Brian Niccol vezérigazgató a Bloombergnek adott interjújában. Niccol, aki szeptemberben csatlakozott a vállalathoz, új stratégiával kívánja fellendíteni a növekedést.
Jelenleg a Starbucks több mint 1300 üzlettel rendelkezik a térségben, azonban az eladásokat tavaly jelentősen visszavetette egy politikai indíttatású fogyasztói bojkott. A helyi vásárlók úgy vélték, hogy a cég nem gyakorol elég nyomást Izraelre a gázai konfliktus miatt, ezért elfordultak a márkától. A bojkott hatása nemcsak a közel-keleti, hanem az amerikai piacon is érződött, továbbá a magas árak és a hosszú várakozási idők is rontották az eladásokat.
Kína: több ezer új kávézó nyílik
A nemzetközi piacok kiemelt szerepet kapnak a Starbucks stratégiájában. Kínában a vállalat több ezer új üzlet nyitását tervezi, ami jelentős bővülést jelent a jelenlegi hálózathoz képest.
Niccol januárban tett látogatást Kínában, ahol a Starbucks jövőbeli lehetőségeit vizsgálta. A vállalat potenciálisan egy részesedés eladását is mérlegeli az ázsiai piacon, hogy növelje a finanszírozási forrásait.
Amerikai leépítések és átalakulás
A vezérigazgató kezdetben az észak-amerikai üzletágra összpontosított, amely a vállalat bevételeinek háromnegyedét adja. Stratégiai célja, hogy egyszerűsítse a szervezeti struktúrát és hatékonyabb működést érjen el. Ennek következményeként az amerikai üzletágban várhatóan leépítések lesznek, amelyeket március elejéig jelentenek be.
A Starbucks részvényei idén 24 százalékkal emelkedtek a szerdai zárásig. A növekedés annak köszönhető, hogy a vállalat január végén közölte: az eladások visszaesése mérséklődött, ami arra utal, hogy Niccol kezdeményezései kezdenek érvényesülni.
A következő hónapok döntő jelentőségűek lehetnek a Starbucks számára: miközben a Közel-Keleten és Kínában bővül, az amerikai üzletág átalakítása kulcsfontosságú lesz a vállalat hosszú távú stabilitása szempontjából.
Kapcsolódó cikkeink
Kína újra megnyitja piacát a japán tengeri termékek előtt
Az elemzők által becsültnél erőteljesebben lassul a kiskereskedelmi forgalom növekedése…
Tovább olvasom >Fitch: élénkülő világgazdaság a vámháborús enyhülés nyomán – Kína és az USA húzhatja a növekedést
A vártnál erősebb gazdasági teljesítményre számít 2025-ben a Fitch Ratings:…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával segíti baristáit a Starbucks
35 amerikai üzletében kezdte tesztelni a Starbucks új generatív mesterségesintelligencia-eszközét,…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >