Magazin – Starbucks: sokat ígérő eredmények
Újra lendületben a Starbucks: a cég remek második negyedévi eredményekkel a gazdasági válság ellenére is növelte nettó árbevételét; 2011-ben összesen 600, 2012-ben 800 kávézó nyitását tervezi világszerte. Itthon már negyedik egységük nyílt augusztusban – ennek ürügyén beszélgettünk Szász Edittel, a Starbucks magyarországi területi vezetőjével.
Mikor ért ki a Starbucks az elmúlt évtizedben tapasztalt hullámvölgyből?
Sz. E.: – 2008-ban stabilizálódott a cég helyzete, ami talán az alapítónak, Howard Schultznak az élre való visszatéréséhez köthető. De ehhez persze kellett a nagybetűs Starbucks csapat is.
Ezek szerint itthon nem a legjobb időben zajlottak az első üzletnyitási kísérletek!
Sz. E.: – A közvélemény lehet, hogy többször hallott tervezett nyitásokról, de a Starbucks valójában nem próbálkozott ilyesmivel; hazai befektetők próbáltak tárgyalni a céggel a jogokról – ennek lehetett félreérthető visszhangja. Valójában a Starbucks klasszikus értelemben sehol a világon nem ad el franchise-jogokat. Itthon a jogtulajdonos az Amrest Kávézó Kft., ennek társtulajdonosa a Starbucks, és kizárólag ez a vállalkozás nyit új üzleteket.
Várható-e új kávézók nyitása vidéki nagyvárosainkban?
Sz. E.: – Idén biztosan nem! Először Budapesten kell megerősödnünk, a további terjeszkedés csak megfelelő méret elérése után képzelhető el. Hogy a fővárosban mikor nyitnak új Starbucks kávézók, az nem csak rajtunk múlik; nem törekszünk feltétlenül a gyors bővülésre, a tempó az ingatlanpiac alakulásától is függ. Ahhoz pedig, hogy egy új egység helyét kiválasszuk, annak tulajdonságai minden ponton kell, hogy egyezzenek stratégiai elképzeléseinkkel.
Minden kávézójuk a város frekventált helyein működik. Meghatároztak konkrét célcsoportot?
Sz. E.: – Tankönyvi értelemben nem, de az üzletek mind úgy rendezkednek be, hogy megtalálják bennük a maguk helyét a fiatalok, az üzletemberek, és a családok is. Ha mindenáron definiálnom kellene, azt mondanám, a mi vendégünk igényes, nyitott, fogékony. Bárki bejöhet, hiszen jó minőségű kávé már 450 forintért is kapható nálunk – aki csak erre tud költeni, azzal is ugyanolyan figyelmesen foglalkoznak kollégáink.
Itthon is létezik olyan, hogy „Starbucks-csapat”?
Sz. E.: – Mindenképpen, el sem tudja képzelni, mennyire vendég- és munkatársbarát hely egy Starbucks kávézó! Az egész cégre jellemző attitűd a profitteremtés és a társadalmi felelősségvállalás közötti helyes arány megtalálása. Kollégáinkat partnereknek hívjuk, és így is kezeljük egymást. A vendégeinkkel elbeszélgetünk, segítünk nekik például kedvenc kávéjuk kiválasztásában. Ha valaki 10 perccel a reggeli nyitás előtt már az ajtóban áll, szó sem lehet arról, hogy ne engedjük be.
Minden kávézójuk egyforma?
Sz. E.: – Ami a választékot és az árképzést illeti, teljes mértékben, az enteriőrt tekintve viszont mindegyik más. Az üzleteket úgy tervezik, hogy alkalmazkodjanak környezetükhöz, a környékbeliek érezzék jól magukat benne. A tervek rendszerint a cég amerikai tervezőcsapatának munkái, ez a most nyílt hely az első, amit holland építész álmodott meg. A kávézóink az úgynevezett „harmadik hely” elv alapján épülnek, azaz hogy az otthonuk és a munkahelyük után a harmadik legfontosabb pontot jelentsék a vendégeik életében.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >