Stabil az élelmiszer-kiskereskedelem értékben mért forgalma
Magyarországon 0,3 százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a harmadik negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Ezzel pozitívra fordult a trend, az idei második negyedévben mért mínusz 0,2 százalék után. Idén július-szeptember között hazánkban az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok átlagára 3,0 százalékkal emelkedett, a múlt évi harmadik negyedévhez képest, ami közel áll a vizsgált huszonegy európai ország 2,8 százalékos átlagához. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat „Growthreporter” című, negyedévenkénti nemzetközi elemzése.
– Örvendetes, hogy az európai élelmiszer-kiskereskedelem forgalma értékben a második negyedévi átlag 1,2 százalék után most 3,0 százalékkal bővült. De ezt kizárólag annak köszönhetjük, hogy emelkedtek az árak – mutat rá Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója. – Elmaradt azonban a mennyiségi növekedés, és ezzel a szigorú ténnyel egész Európa kénytelen szembenézni, ami különösen aggasztó az olyan nagy piacokon, mint az Egyesült Királyság, Németország és Olaszország. A fogyasztók érzékelhetően nagyobb mennyiséget, mint egy évvel ezelőtt csak a skandináv országokban, Törökországban és Portugáliában vásároltak.
Fontosnak tartja a Nielsen szakértője, hogy szemmel láthatóan kezd helyreállni a fogyasztók bizalma: – Általában azt tapasztaljuk, hogyha a fogyasztói bizalom változik, akkor két negyedévig tart, amíg hatása érvényesül az eladásoknál is. Így kedvezőbb képet a kiskereskedelmi trendekről várhatóan a jövő évi első negyedévben láthatunk majd.
A napi fogyasztási cikkekből (élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum) az eladott mennyiség Magyarországgal együtt nyolc európai országban csökkent, negyedéves összehasonlításban. Nálunk a harmadik negyedév során 2,7 százalékkal adtak el az élelmiszerboltokban kevesebb árut; ennél nagyobb mértékű a csökkenés Írországban (-3,9), Szlovákiában (-3,7) és Csehországban (-3,3). Rajtuk kívül 1 százaléknál kisebb mértékben csökkent a mennyiségi forgalom Hollandiában, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban.
Az európai élelmiszer-kiskereskedelem forgalma mennyiséget tekintve a vizsgált országokban átlag 0,2 százalékkal lett kevesebb, ami jóval kedvezőbb a második negyedévben mért 1,5 százalélkos csökkenésnél.
A napi fogyasztási cikkek érték szempontjából mért forgalmának növekedését jelentősen befolyásolja a drágulás mértéke. Ezzel kapcsolatban Jean-Jacques Vandenheede hangsúlyozza:
– Európában az átlagárak a görögországi átlag 2,6 százalékos csökkenés és a 7 százalékos törökországi növekedés között változtak. Ebből a szempontból eléggé eltérnek az egyes országok trendjei. Például Törökország mutatóját Portugália követi az átlagárak 4,5 majd az Egyesült Királyság 4 százalékos emelkedésével.
Néhány európai országban az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum áremelkedésének átlagos mértéke az idei harmadik negyedévben. A tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva. Százalékban.
Ország |
% |
Európai átlag |
2,8 |
Magyarország |
3,0 |
Ausztria |
3,4 |
Szlovákia |
3,1 |
Csehország |
3,5 |
Lengyelország |
1,1 |
Németország |
3,5 |
Görögország | – 2,6 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >