Sprinter: a csomagküldés jelene, jövője és a web kereskedelem hatása a piacra
A hazai kiscsomag szállítási piac egyik legdinamikusabban fejlődő szereplője, a Sprinter Futárszolgálat Kft. az utóbbi négy évben közel megháromszorozta nettó árbevételét (2008-ban 560 millió, 2012-ben pedig 1,5 milliárd forint volt). A csomagküldés piacának múltbéli és jövőbeni változását a Sprinter elsősorban az internet és a webáruházak megjelenésében, valamint a megváltozott piaci helyzetekre adott válaszokban látja. A társaság szerint a következő 5 évben mindössze négy-öt szereplő maradhat ezen a területen: azok, akik az online kereskedelem résztvevőivel együttműködve fejlesztenek. A Sprinter bízik abban, hogy 2015-re innovációban és minőségben egyaránt piacvezető lesz.
Az 1997-ben alapított Sprinter Futárszolgálat Kft. az egyik legdinamikusabban fejlődő csomaglogisztikai szolgáltató és meghatározó szereplője a hazai CEP (curier-express-parcel, kiscsomag szállítási) piacnak. A cég az elmúlt néhány évben – a válság dacára – közel megháromszorozta nettó árbevételét: 2008-ban 560 millió, 2011-ben 1,2 milliárd, 2012-ben pedig már az előző évhez képest is 20%-kal magasabb, 1,5 milliárd forint szerepelt mérlegében. A sikeres vállalkozás 2012-ben 2 millió csomagot kézbesített, ami közel 25%-kal volt magasabb az előző évinél.
Sprinter Futárszolgálat Kft. adatai* | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Értékesítés nettó árbevétele (millió Ft) | 561,4 | 723,6 | 1 061,2 | 1 246,6 | 1 505,3 |
Növekedés az előző évhez képest (%) | +28,9 | +46,7 | +17,5 | +20,8 |
*forrás: Sprinter Futárszolgálat Kft.
A csomagküldési szokások jelentős változásának alapját a Sprinter elsősorban az online kereskedelem elvárásaiban látja. Azok a futárcégek, akik ezt a fejlődést támogatni tudták és nyitottak az e-kereskedőkkel való közös fejlesztésekre, azok a vállalatok sikeresek. A Sprinter 16 éves töretlen növekedésének egyik záloga, hogy megfelelt a piaci elvárások folyamatos változásainak. Ma már sok esetben az online kereskedő társaság raktározási szolgáltatást is elvár a futárcégektől, amelyet a Sprinter saját szortírozó gépsorával, 4 000 m2 alapterületű csomagoló- és raktárkapacitásával elégít ki. A cég évente 1 millió csomagot állít össze megbízói számára. A sikeres működés és fejlődés másik oka, hogy magas színvonalú megoldásokat nyújt – játékokon, informatikai eszközökön, könyveken, szerszámokon, kozmetikumokon és étrend kiegészítőkön keresztül – webáruházaknak (például a JátékNet.hu-nak).
Néhány évtizede a megrendelőknek a csomag biztonságos célba érése volt az elsődleges. A 2000-es évek elején egy csomag elszállításának díja több ezer forintba került, ma már ez átlagosan 1 000 forint alá ment. Napjainkban az ügyfeleknek az ár mellett a gyorsaság és a kézbesítés előrejelzésének pontossága a legfontosabb, vagyis a kiszámíthatóság.
A szállítmányozó cégek eleinte papír alapon tervezték meg a kiszállítás útvonalát. Az elmúlt években a folyamatos fejlesztések révén a Sprinter PDA-s működésre tért át, amivel 99,7% feletti pontosságot (időben), transzparens működést (a www.sprinter.hu oldalán használhatják a csomagkövetési szolgáltatást is) és magasabb kiszámíthatóságot ért el. Az informatikai fejlesztésekre pedig a közelmúltban 100 millió forint nagyságrendű összeget fordítottak.
2013-ban, a B2C szegmens számára a meglévő szolgáltatásokat tovább finomítja a társaság és az e-kereskedelemnek komplex megoldást fejleszt. Például a jelenleg közel 1 000 webáruház által használt személyes átvételi helyek kínálta lehetőségek is hozzájárulnak majd a további fejlődéshez.
„Az internetes vásárlás térhódítása és a megváltozott piac új környezetet, lehetőségeket hozott a csomagküldés piaci szereplőinek. Ez az elsődleges kiváltója az ágazat gyors és sikeres fejlődésének is. A közeli jövőt a személyes, otthoni vagy irodai átvétel mellett a fix pontokon való átvételben látjuk; ezzel a megoldással és további fejlesztéseinkkel bővül a lehetőségek tára ügyfeleink és elsősorban a web kereskedelemben üzemelő megbízóink számára” – mondta Rácz András, a Sprinter ügyvezető igazgatója. Majd hozzátette: a csomagküldési piac várhatóan a webáruházak forgalomnövekedésével egyenes arányban vagy azt meghaladóan fog fejlődni. De öt éven belül mindössze 4-5 szereplő marad talpon a csomagszállító társaságok közül: azok, akik az online kereskedelem igényeire szabottan fejlesztenek, innovatívak és jó ár-érték arányú szolgáltatást nyújtanak. Ezekre a tényezőkre alapozható a siker. Az ügyvezető szerint a Sprinter 2015-re a hazai piac első számú szolgáltatójává fog válni innovációban és minőségben egyaránt.
Felmérések szerint a magyar elektronikus kereskedelem piacán 2012-ben 177 milliárd forint értékű termék mozgott. Ezen a területen 2013-ra 200 milliárd forint feletti forgalom várható, évente pedig legalább 10 százalékos növekedésre számíthatunk. Tavaly a magyar webáruházak (amelyek száma 5-6 ezerre tehető) több mint harmada 50 százalékkal növelte árbevételét az előző évhez képest. Többek között ez okból is a termékfejlesztésre koncentrál a társaság 2013-ban, és tervei szerint az e-kereskedelem területén a B2C szegmens számára a legjobb szolgáltatóvá válik.
A csomaglogisztikai cég a jövőben is biztosítja a – megszokott és ügyfelei által elismert – minőséget, megfelelő ár-érték arányt és kiszámíthatóságot az év 365 napján – beleértve a partnerek számára kiemelten fontos decemberi időszakot is. A Sprinter ez év végére további növekedést és 1,7 milliárd forint árbevételt tervez.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >