Sprinter: a csomagküldés jelene, jövője és a web kereskedelem hatása a piacra
A hazai kiscsomag szállítási piac egyik legdinamikusabban fejlődő szereplője, a Sprinter Futárszolgálat Kft. az utóbbi négy évben közel megháromszorozta nettó árbevételét (2008-ban 560 millió, 2012-ben pedig 1,5 milliárd forint volt). A csomagküldés piacának múltbéli és jövőbeni változását a Sprinter elsősorban az internet és a webáruházak megjelenésében, valamint a megváltozott piaci helyzetekre adott válaszokban látja. A társaság szerint a következő 5 évben mindössze négy-öt szereplő maradhat ezen a területen: azok, akik az online kereskedelem résztvevőivel együttműködve fejlesztenek. A Sprinter bízik abban, hogy 2015-re innovációban és minőségben egyaránt piacvezető lesz.
Az 1997-ben alapított Sprinter Futárszolgálat Kft. az egyik legdinamikusabban fejlődő csomaglogisztikai szolgáltató és meghatározó szereplője a hazai CEP (curier-express-parcel, kiscsomag szállítási) piacnak. A cég az elmúlt néhány évben – a válság dacára – közel megháromszorozta nettó árbevételét: 2008-ban 560 millió, 2011-ben 1,2 milliárd, 2012-ben pedig már az előző évhez képest is 20%-kal magasabb, 1,5 milliárd forint szerepelt mérlegében. A sikeres vállalkozás 2012-ben 2 millió csomagot kézbesített, ami közel 25%-kal volt magasabb az előző évinél.
Sprinter Futárszolgálat Kft. adatai* | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Értékesítés nettó árbevétele (millió Ft) | 561,4 | 723,6 | 1 061,2 | 1 246,6 | 1 505,3 |
Növekedés az előző évhez képest (%) | +28,9 | +46,7 | +17,5 | +20,8 |
*forrás: Sprinter Futárszolgálat Kft.
A csomagküldési szokások jelentős változásának alapját a Sprinter elsősorban az online kereskedelem elvárásaiban látja. Azok a futárcégek, akik ezt a fejlődést támogatni tudták és nyitottak az e-kereskedőkkel való közös fejlesztésekre, azok a vállalatok sikeresek. A Sprinter 16 éves töretlen növekedésének egyik záloga, hogy megfelelt a piaci elvárások folyamatos változásainak. Ma már sok esetben az online kereskedő társaság raktározási szolgáltatást is elvár a futárcégektől, amelyet a Sprinter saját szortírozó gépsorával, 4 000 m2 alapterületű csomagoló- és raktárkapacitásával elégít ki. A cég évente 1 millió csomagot állít össze megbízói számára. A sikeres működés és fejlődés másik oka, hogy magas színvonalú megoldásokat nyújt – játékokon, informatikai eszközökön, könyveken, szerszámokon, kozmetikumokon és étrend kiegészítőkön keresztül – webáruházaknak (például a JátékNet.hu-nak).
Néhány évtizede a megrendelőknek a csomag biztonságos célba érése volt az elsődleges. A 2000-es évek elején egy csomag elszállításának díja több ezer forintba került, ma már ez átlagosan 1 000 forint alá ment. Napjainkban az ügyfeleknek az ár mellett a gyorsaság és a kézbesítés előrejelzésének pontossága a legfontosabb, vagyis a kiszámíthatóság.
A szállítmányozó cégek eleinte papír alapon tervezték meg a kiszállítás útvonalát. Az elmúlt években a folyamatos fejlesztések révén a Sprinter PDA-s működésre tért át, amivel 99,7% feletti pontosságot (időben), transzparens működést (a www.sprinter.hu oldalán használhatják a csomagkövetési szolgáltatást is) és magasabb kiszámíthatóságot ért el. Az informatikai fejlesztésekre pedig a közelmúltban 100 millió forint nagyságrendű összeget fordítottak.
2013-ban, a B2C szegmens számára a meglévő szolgáltatásokat tovább finomítja a társaság és az e-kereskedelemnek komplex megoldást fejleszt. Például a jelenleg közel 1 000 webáruház által használt személyes átvételi helyek kínálta lehetőségek is hozzájárulnak majd a további fejlődéshez.
„Az internetes vásárlás térhódítása és a megváltozott piac új környezetet, lehetőségeket hozott a csomagküldés piaci szereplőinek. Ez az elsődleges kiváltója az ágazat gyors és sikeres fejlődésének is. A közeli jövőt a személyes, otthoni vagy irodai átvétel mellett a fix pontokon való átvételben látjuk; ezzel a megoldással és további fejlesztéseinkkel bővül a lehetőségek tára ügyfeleink és elsősorban a web kereskedelemben üzemelő megbízóink számára” – mondta Rácz András, a Sprinter ügyvezető igazgatója. Majd hozzátette: a csomagküldési piac várhatóan a webáruházak forgalomnövekedésével egyenes arányban vagy azt meghaladóan fog fejlődni. De öt éven belül mindössze 4-5 szereplő marad talpon a csomagszállító társaságok közül: azok, akik az online kereskedelem igényeire szabottan fejlesztenek, innovatívak és jó ár-érték arányú szolgáltatást nyújtanak. Ezekre a tényezőkre alapozható a siker. Az ügyvezető szerint a Sprinter 2015-re a hazai piac első számú szolgáltatójává fog válni innovációban és minőségben egyaránt.
Felmérések szerint a magyar elektronikus kereskedelem piacán 2012-ben 177 milliárd forint értékű termék mozgott. Ezen a területen 2013-ra 200 milliárd forint feletti forgalom várható, évente pedig legalább 10 százalékos növekedésre számíthatunk. Tavaly a magyar webáruházak (amelyek száma 5-6 ezerre tehető) több mint harmada 50 százalékkal növelte árbevételét az előző évhez képest. Többek között ez okból is a termékfejlesztésre koncentrál a társaság 2013-ban, és tervei szerint az e-kereskedelem területén a B2C szegmens számára a legjobb szolgáltatóvá válik.
A csomaglogisztikai cég a jövőben is biztosítja a – megszokott és ügyfelei által elismert – minőséget, megfelelő ár-érték arányt és kiszámíthatóságot az év 365 napján – beleértve a partnerek számára kiemelten fontos decemberi időszakot is. A Sprinter ez év végére további növekedést és 1,7 milliárd forint árbevételt tervez.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >ÖRT-NMHH Minikonferencia: Merre tovább influenszer reklámozás?
Milyen szabályok vonatkoznak ma az influenszerekre? Hol húzódnak az etikai…
Tovább olvasom >Bővül az ALDI app: ezentúl kuponok is elérhetők
Újabb mérföldkőhöz érkezett az ALDI applikáció. A vásárlók mostantól bármely…
Tovább olvasom >