Magazin: Keni vagy nem keni
Kenőmájas, májkrém, pástétom – többféle formában, méretben és csomagolásban kínál a piac májastermékeket a fogyasztóknak. Bár a kategória nem új és nem most jött divatba, kiforrottnak sem nevezhető. Ha az innovációkat nézzük, a gyártásfejlesztéstől a fűszerezettségen át a méretvariánsokig többféle úton elindulva keresik a gyártók a minden igényt kielégítő, ideális termékpalettát.
Erős önkiszolgáló-dominancia, a kereskedelmi márkák jelentős, bár az utóbbi időben némiképp csökkenő súlya, a minimális mennyiségi csökkenést markánsabb értékbeli növekedéssel ellensúlyozó eladások: ezek jellemzik a májasok piacát.
Szántó Zoltán
senior termékmenedzser
Pick Szeged
– A korábbi években végzett átfogó piackutatásunk alátámasztotta, hogy a húskészítményeken belül a repertoárfogyasztás jellemző: a fogyasztók igénylik a változatosságot – mondja Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzsere. – A májastermékek, ha nem is napi gyakorisággal, de rendszeresen, átlagosan kéthetente kerülnek a vásárlók kosarába. A májasokat elsősorban ízük miatt vásárolják, de gyakran azért is, mert a vásárlás során megkívánják.
Megtudjuk tőle, hogy piackutatási adataik szerint a méretvariánsok közül 2016 és 2017 eddig eltelt időszakának összevetésében csak a 250–499 g közötti kiszerelésű termékek forgalma növekedett, mégpedig jelentősen, mintegy 32%-kal. A többi kiszerelés esetében inkább csökkenés látszódik.
A húskészítmények között a maga közel 10 ezer tonnájával közepesnek számító kategória minden értékesítési csatornában megtalálható. Az eladások legnagyobb része a diszkontokban realizálódik.
Májminimumok
Az Élelmiszerkönyv nyártól életbe léptetett új előírása szerint a megnevezésben „máj”, „májas”, „májkrém” szavakat viselő terméknek legalább 25% májat kell tartalmaznia, és a nevében az adott állatfaj nevét fel kell tüntetni, ha a termék májtartalmának legalább 70%-a az adott állatfajból származik. A májpástétom esetében a minimum májtartalom 35, illetve csirke és víziszárnyasok esetében 50%.
A szabályozás szigorodása a piacon lévő márkatermékek többségét nem érintette, mert legtöbbjük eleve teljesítette ezeket a kritériumokat. De természetesen voltak olyan cégek is, amelyek bizonyos termékek esetében összetételt és nevet is változtattak, hogy megfeleljenek az előírásoknak.
Fömötör Ilona
ügyvezető igazgató
Hamé Hungária
– A szabályozásban bekövetkezett változások még nincsenek mérhető hatással a piacra a májas termékkategóriában, hatását csak a jövő évben látjuk majd – jelzi Fömötör Ilona, a Hamé Hungária ügyvezető igazgatója. – A kormányzat korábbi nyilatkozataiban úgy vélekedett, hogy az Élelmiszerkönyv módosításai nem okoznak majd drágulást, mi viszont úgy véljük, hogy az alapanyagárak és a munkabérek idei emelkedése, valamint a hústartalom növelése mindenképpen feljebb hajtja majd az árakat. De a márkák között is tapasztalható éles verseny mindenképpen korlátozza majd az emelkedés mértékét.
Majoranna és a többiek
A májasok jellegzetes és markáns íze nem könnyíti meg a termékfejlesztők életét. Az ízvariánsok közül a majorannás az, amelyik egyik márka portfóliójából sem hiányozhat – mellette folyik a kísérletezés más ízesítések megkedveltetésével.
– Termékeink kifejlesztése során mindig figyelembe vesszük a fogyasztói véleményeket is. Az igények tükrében került bevezetésre 2015-ben a PICK Sülthagymás májas, melynek jellegzetes ízét a májon kívül az apróra vágott sülthagyma alakítja ki, illetve a 2017 februárjában bevezetett PICK Chilis májas, melynek kellemes csípős ízhatását a piros chili és zöld jalapeno paprika adja – idézi fel sikeres újdonságaikat Szántó Zoltán.
A jelenleg forgalomban lévő kenőmájas-technológiáját (meleg eljárás) és receptúráját az 1980-as évek elején Gyulán dolgozták ki, addig a májasok inkább szelőmájas jellegűek voltak, májdarabokat tartalmaztak. Az első kenhető májas a Gyulai Májas volt.
Tamáskovitsné Gila Éva
marketingmenedzser
Gyulahús Kft.
– A Gyulai Májas mind az önkiszolgáló pultban (100 g–250 g közötti töltősúlyban), mind a csemegepultban (kb. 700 g-os rúdban) elérhető – mondja Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere. – Tavaly a terméket 500 g-os kiszerelésben is forgalomba hoztuk.A legnagyobb volument a klasszikus fűszerezésű adja, de igen kedvelt a Majorannás változata is. A Kolbászfűszeres ízesítésű májasunk is egyre ismertebbé vált az elmúlt év során.
A Gyulahús marketingmenedzsere kiemeli, hogy májaskészítményeik nem tartalmaznak glutént vagy laktózt, így a táplálékallergiában szenvedők bátran fogyaszthatják azokat.
– Már 2010 óta, tehát jóval az allergénjelölési rendelet megszületése előttről logókkal jelezzük fogyasztóinknak az allergénmentességet – hangsúlyozza. – Ez a rendelet segítette a Gyulai Májas piaci pozícióját, hisz sok gyártó alacsonyabb májtartalomnál fogva olcsóbban kínálta a termékeit, így a fogyasztók tisztább szabályozási körülményekben jobban tájékozódhatnak.
Bővülő termékvonalak
A Nádudvari Élelmiszer Kft.-nél a májasok forgalmának növekedését figyelték meg az év eddig eltelt időszakában, mind a csemege-, mind az önkiszolgáló pultban. Ízvariánsaik közül a natúr a legkedveltebb, de a majorannás forgalma is évről évre nő.
Volosinovszki János
ügyvezető igazgató
Nádudvari Élelmiszer
– Cégünknél nagy hangsúlyt fektetünk a minőségre, a folyamatos fejlesztésekre, melyek során pedig kiemelt figyelmet fordítunk a fogyasztói igényekre, az egészséges táplálkozásra, ugyanakkor fontos szempont a hagyományok megőrzése is – foglalja össze Volosinovszki János, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója. – Ennek megfelelően az idei évben bővítettük az önkiszolgáló pultos termékeink körét mind kiszerelésben, mind ízesítésben. Egyrészt az eddigi 110 g-os kiszerelés mellett év elején bevezettük a 200 g-os májast, amely a natúr mellett majorannás ízesítésben is kapható. Az idei év igazi újdonsága pedig a most ősszel bevezetett borjúmájasunk, amelyet praktikus, 90 g-os kiszerelésben hoztunk forgalomba, figyelembe véve a fogyasztói igényeket, melyek a kisebb, önkiszolgáló kiszereléseket preferálják.Természetesen, mint az összes többi májas termékünk, ez is laktóz- és gluténmentes, a borjúmáj pedig kellemes, harmonikus ízvilágot biztosít a terméknek.
A Gallicoop Zrt. által gyártott májasok eladási mennyisége a tavalyi évhez képest 25%-kal emelkedett, tudjuk meg Garai Andrástól, a cég marketingvezetőjétől.
Garai András
marketingvezető
Gallicoop
– Kétféle májast forgalmazunk: a pulykamájas 120 gramm és rúd kiszerelésben, illetve a mozaikos Nagyi májast, amely 100 grammos kiszerelése mellett a csemegepultokban is megtalálható rúd formában – mondja Garai András. – A jelenlegi termékeink gyártási technológiáját egy beruházás keretén belül megújítottuk. Ezáltal egyedülállóan kenhető, kiváló állományt értünk el az eddigi, igen népszerű ízvilág megtartása mellett. Az eladást kóstoltatásokkal, promóciós újságokban való megjelenésekkel próbáljuk ösztönözni.
A májasok jelentős piaci rést hasítanak ki a teljes húskészítménypiacból, ami arra ösztönzi a gyártókat, köztük a Pápai Húst is, hogy ebben a szegmensben is próbáljanak meg növekedni. A cég látványos forgalmi fejlődést vár az év hátralévő részében az újonnan bevezetett viaszos mangalicamájasaitól.
Weisz János
kereskedelmi igazgató
Pápai Hús
– Két ízesítésben kínáljuk ezeket a termékeket a piacon – ismerteti Weisz János, a Pápai Hús Zrt. kereskedelmi igazgatója. – A vöröshagymás, és a majorannás mangalicamájas egyaránt nagyon jó fogadtatásra talált mind a partnereink, mind a fogyasztóink körében. Az év hátralévő részében további újdonságokkal tervezünk megjelenni.
Weisz János úgy látja, hogy a fogyasztók – a többi termékkategóriához hasonlóan – a májasok esetében is nagyon promócióérzékenyek. A magasabb hozzáadott értéket képviselő, prémium termékek esetében az árérzékenység azonban jóval kevésbé jellemző, mint a standard májasok esetében.
Tudatos vásárlók
Az ár-érték arány fontosságára hívja fel a figyelmet Szántó Zoltán.
– Visszajelzések alapján megerősítést nyert, hogy a májas kategóriában prémium termékeink, mint Viaszos Borjúmájas, Viaszos majorannás májas mellett szignifikáns igény mutatkozik a kitűnő minőségű, de a vásárlók nagy többsége által is megfizethető termékre – mondja a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzsere. – Ilyen közép árkategóriás termék a PICK kenőmájas, mely az elmúlt években fogyasztóink egyik kedvenc terméke lett, és jelentős forgalomnövekedést ért el.
Ha a kiszereléseket nézzük, a májpástétomoknál megfigyelhető, hogy az aluszil csomagolású termékek eladása évről évre növekszik a modern láncok fogyasztói körében, hívja fel egy fontos trendre a figyelmet a Hamé Hungária ügyvezető igazgatója. A tradicionális láncokban a könnyen nyitható pléhcsomagolású termékek iránti kereslet változatlan, de itt is növekedést mutatnak a könnyen nyitható aluszil csomagolású termékek.
– Ami az ízeket illeti, a Hamé közelmúltban az egészséges táplálkozás jegyében bevezetett halas pástétomai a pástétomok összforgalmának jelentős részét képezik, és a felmérések alapján folyamatos növekedést mutat – említi meg Fömötör Ilona. – Egyre tudatosabbak a vásárlók, és egyre nagyobb figyelmet fordítanak az egészséges táplálkozásra. Nő a népszerűsége az olyan termékeknek, melyek táplálkozástani szempontból előnyös tulajdonsággal rendelkeznek, és megfelelnek az egészséges és aktív életmódnak. Emiatt bővítjük is az adott kategóriát.
Nyereményjátékoktól a gasztrobloggerekig
A májasok értékesítésösztönzésére a cégek különféle stratégiát alkalmaznak. A Pick Szegednél például a marketing aktivitás nem csupán egy kategóriára fókuszál, hanem a PICK márkatermékek teljes választékára.
– Ez az idei évben sem lesz másképp, hiszen a PICK-termékeink értékesítését egy integrált marketingkampánnyal támogatjuk a 2017. 10. 02-től 2017. 12. 31-ig tartó időszakban – mondja Szántó Zoltán. – A kampányt erős médiamegjelenéssel, promóciós játékkal, intenzív bolti és kereskedelmi aktivitásokkal is támogatjuk. Az október 16-tól induló promóciós játék lényege, hogy az a személy, aki bármilyen előrecsomagolt vagy minimum 300 Ft értékű csemegepultos PICK-terméket vásárol az adott időszakban, és feltölti a vásárlást igazoló blokk AP-kódját a weboldalon keresztül, értékes havi, heti, illetve napi nyereményeket nyerhet. A nyereményjátékra a hirdetéseken, a kereskedői újságos és a szaksajtó-megjelenéseken kívül az eladás helyén is hangsúlyosan fel kívánjuk hívni a figyelmet, ezért a kiemelt forgalmú legszélesebb disztribúcióval rendelkező termékeinket egy figyelemfelhívó promóciós címkével látjuk el.
A Gyulahús augusztus közepén csatlakozott a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett nyereményjátékhoz, mely átöleli az utolsó negyedévet is.
– Az új Gyulai ízekkel játszunk, a marhakolbászoktól a kolbászfűszeres májasig, ezzel is segítjük a termékeink megismerését – árulja el Tamáskovitsné Gila Éva. – Ősszel is érdemes tehát figyelemmel kísérni a Gyulait, reméljük izgalmas meglepetésben lesz részük a Gyulai márkát kedvelőknek mind a Gyulahús FB-oldalán, mind a www.magyarszivek.hu oldalon, a SZÍVezd ki Magyarországot promóciós játékban.
A Gallicoop márkával a fogyasztók online a márka hivatalos Facebook-oldalán, valamint a gallicoop.hu honlapon találkozhatnak.
– Gasztrovideóinkban megmutatjuk a termékeink felhasználásával készíthető egészséges és kreatív recepteket – jelzi Garai András. – Emellett új csatornákat is szeretnénk bevonni a kommunikációba, és az Instagramon is tervezünk kampányt, valamint gasztrobloggerek közreműködésével a fogyasztók egyre szélesebb körével szeretnénk megismertetni a mozaikos Nagyi májasunkat és a pulykamájasunkat is.
A Nádudvari Élelmiszer Kft. a tavaly megkezdett marketingaktivitásait idén is folytatja.
– Ősszel ismét széles körű imázsépítő kampánnyal jelentkeztünk a májasaink vonatkozásában, illetve folyamatosan részt veszünk a kereskedelmi partnerek akcióiban – foglalja össze Volosinovszki János.
A Pápai Hús marketingaktivitásainak fókuszában a Pápai ernyőmárka erősítése áll.
– Új termékeinket eladáshelyi reklámeszközökkel, valamint Facebook-oldalunkon is próbáljuk támogatni, népszerűsíteni – közli Weisz János.
A Hamé marketingaktivitásaiban jellemzően külön kezeli a pástétom kategóriát.
– Legnagyobb kampányaink még mindig a hagyományos televíziós és rádiós reklámkampányok, amelyeket szépen kiegészítenek az egyre gyakoribb online megjelenéseink is – sorolja Fömötör Ilona. – A leghatékonyabbnak bizonyul az ATL-eszközök közül a TV az online kommunikációval kombinálva. Változatos hirdetéseket használunk az online marketinghez, bannerhirdetéseket, hirdetéseket a Youtube-on. A BTL-eszközök hatékonysága is kiemelkedő, pástétomok területén volume boost activityvel, in-store megjelenésekkel erősítjük a kategóriát.Mindezek mellett azonban egyértelműen kijelenthető, hogy továbbra is az árakciók a legjobb eladásösztönzők.
Szalai. L.
Kapcsolódó cikkeink
Rally a magyar élelmiszerekért immár tizennyolcadszor
A Master Good Kft. csapata nyerte a 18. alkalommal megrendezett Coop Rallyt. A minőségi, magyar élelmiszer-előállítást…
Tovább olvasom >Felveszik a kesztyűt a fagyasztott márkák
Bár alaposan lehagyták a kereskedelmi márkák a gyártóiakat a fagyasztott…
Tovább olvasom >Környezetvédelem játékosan – több ezer résztvevő a Nádudvari családi napon
Óriási tömeg, rengeteg gyerek élvezte a Nádudvari Élelmiszer Kft. „Mit…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >