Egyre népszerűbbek az ízesített sörök
Üdítőből kevesebb fogy, a sör eladása viszont nő, népszerűek a citromos és narancsos ízek. A gyümölcslével kevert söröket a nők is nagy kedvvel fogyasztják.
Citromos sört kaptak ajándékba az árvízi védekezés résztvevői. A Heineken által felajánlott 15 ezer doboz ital citromlével készült, alkohol sem volt benne. A sör teljes hiánya egyre kevésbé zavarja a fogyasztókat, a citromos, narancsos, grépfrútos, körtés, vérnarancsos, fekete ribizlis keverékek napról napra jobban fogynak.
A hivatalosan nem is sörnek, hanem sörkeveréknek minősülő italok az ipar megmentői lettek. (A sörkeverékeknél a gyümölcslevet utólag adják a sörhöz, míg a jól ismert hagyományos belga gyümölcsös söröknél a gyümölcs is részt vesz az erjedésben.) A GfK Hungária felmérése szerint a szénsavas üdítőitalok fogyasztása 2012-ben 10 százalékkal esett, a sörösök viszont 1,26 százalékos emelkedésről tudtak beszámolni. Ha az ízesített italok nem mennének ilyen jól, nem nőtt volna a fogyasztás.
„A piacnak ez a része folyamatosan nő, és az előrejelzések szerint további bővülés várható” – mondja Intődy Gábor, a Dreher Sörgyár vállalati kapcsolatainak vezetője. A Nielsen piackutató adataiból kiderül: a citromos és egyéb ízesített sörkeverékekből annyi fogy, mint az összes import sörből.
A fejlődés folyamatos, a kiskereskedelemben 3 millió hektoliter felett mozog a sör éves értékesítése, az ízesített italok pedig 2010-ben közel 3, 2011-ben 6, tavaly már 8 százalékot tettek ki. Az éttermekben és szórakozóhelyeken több mint 2 millió hektoliter megy el, és a Nielsen szerint ott is elsősorban az ízesített verzióknak köszönhető, hogy egyáltalán van növekedés.
A vásárlók között rendkívül magas, közel 50 százalékos a nők aránya, akik egyértelműen rákaptak ezekre, hiszen a sima söröknél csak körülbelül 10 százalékot képviselnek.
A hazai sörfogyasztás az ezredforduló óta csökkent, a 2006-2007-es kisebb hullámhegyet a 2008-ban begyűrűző válság vágta keresztbe. Akkor három év alatt 23 százalékot zuhant a hektoliterben számolt forgalom, de pont ekkortól elkezdett beérni a 2010-ben megjelent új szegmens.
A GfK adatai szerint a vásárlók számának bővülése 2011-ben volt igazán jelentős, míg 2012-ben a növekedés motorja már az volt, hogy az ízekre szoktatott vevők elkezdtek egyre többet vásárolni. Egy átlagos fogyasztó évente 12 alkalommal 2-2 liter citromos vagy narancsos sört vesz.
Az édes sör arra volt elég, hogy az eladott mennyiség növekedjen, de nem feltétlenül tette nyereségessé a sörgyárakat, hiszen a megemelt adókulcsok minden pénzt elvisznek. Az adatokból az is látszik, hogy egyre több olcsó sör fogy. Miközben az eladott mennyiség enyhén növekedni tudott, az árbevétel a piacot uraló három nagy gyártónál csökkent.
A gyártók is belehúznak, az idén arra koncentrálnak, hogy a citromos italok sikerét más ízekkel ismételjék meg. A kampányok dübörögnek, a sulykolás nem marad eredmény nélkül: a felmérések szerint tavaly már minden második sörvásárló kipróbált valamilyen ízesített verziót is.
„Egyértelmű, hogy új fogyasztókat sikerült megnyerni az ízesített sörökkel, az alacsony alkoholtartalomnak, illetve a gyümölcsös ízeknek köszönhetően új fogyasztási alkalmakban is megjelent a sör” – véli Balássy Árpád, a Borsodi Sörgyár brandmenedzsere.
Csíkné Kovács Klára, a Magyar Sörszövetség elnöke szerint folyamatos az innováció, és van honnan ötletet meríteni, hiszen világszerte majdnem 300-féle ízesítés van forgalomban.
Ehhez képest a magyar kínálat szűkös, akármit nem lehet összekeverni, figyelembe kell venni a magyarok által kedvelt ízvilágokat. Amerikában a gyártók most éppen a pizzás és a csokis sörrel próbálkoznak, ezek hazai bevezetése igen merész lépés lenne. Az viszont biztos, hogy – így vagy úgy – a további gyümölcsös sörkeverékek futószalagon jönnek. (Torontáli Zoltán, Origo)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
30 kategóriában ezer háztartási termékre lesz érvényes az árréscsökkentés
Harminc kategóriában mintegy ezer háztartási termékre lesz érvényes az árréscsökkentés…
Tovább olvasom >A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes termékek felé tolódik el
A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el…
Tovább olvasom >Az Egyesült Királyságban online is elérhető a Tesco F&F ruházati kínálata
Reagálva a növekvő vásárlói igényekre a brit Tesco május 7-től…
Tovább olvasom >