Sonka: a lehetőségek tárháza
A húskészítményeken belül a sonka a lehetőségek kategóriája. Több szempontból is. Az értékesítési adatok évről évre emelkednek, tehát a fogyasztók kedvelik és keresik. Sikeres termékfejlesztési irányokra és technológiákra leltek a gyártók. Ráadásul ott a szezon: bár sok mindenben változtak a táplálkozási szokások, de a húsvét sonka nélkül még mindig elképzelhetetlen a háztartásokban.Igaz, a szezon az elmúlt években inkább az olcsó import – elsősorban Szlovákiából érkező – kötözött sonkák villámlátogatását jelentette a magyar kereskedelemben, de a hazai gyártók most, az élelmiszerbotrányok után, jobbnak ítélik meg lehetőségeiket, bízva a fogyasztók óvatosabbá válásában a márkátlan, „áron aluli” termékekkel szemben. Persze, ezt nem kellene ölbe tett kézzel várni, mondja Szántó Zoltán, a PICK Szeged ZRt. termékmenedzsere:
– Fontos lenne tudatosítani a vásárlókban, hogy magyar termék fogyasztásával a hazai termelőket és a feldolgozóipart támogatják. Emellet a húsiparnak ágazati összefogással kellene elnyerni a vásárolók lojalitását a magyar termékek iránt.
Annál is inkább, mert, mint Bódi Krisztina, a Kometa 99 ZRt. marketingvezetője fogalmaz, a magas minőség sosem megy ki igazán a divatból.
– Csupán egy-egy megtorpanás következik be a külső hatások eredményeként – fűzi hozzá. – A magyar fogyasztókról általánosságban elmondható, hogy igényesek, csak ez sajnos, néha korlátok közé van szorítva.
Ebből fakad a sonkapiac kétarcúsága: míg húsvétkor a kereskedelmi láncok szórólapjainak címoldalán általában továbbra is a kötözött sonka a „becsali” termék, szezonon kívül a prémium márkák évről évre jobb eredményeket érnek el.
– Érdekes módon a 2006. évben nem a húsvéti szezonban, hanem májusban és szeptemberben voltak az értékesítési csúcsaink – támasztja ezt alá saját adatokkal dr. Pénzes Éva, a Kaiser Food Kft. marketingigazgatója. – Ez érthető is, hiszen innovatív pulykamellsonkáink nem tipikusan húsvéti szezontermékek.
Páclé és polarizáció
Maga a technológia is tartogat lehetőségeket a sonka előtt. A sonkagyártás legújabb trendje a páclébevitel, amelynek következtében kellemes ízű, porhanyósabb állományú, magasabb páclétartalmú fűszeres sonkaféléket lehet előállítani, kedvezőbb költségek mellett. Ezek már az Európai Unióban is elterjedtek.
Természetesen csak a szabályozás szigorú és meghatározott előírásai szerint nevezhető a termék sonkának, sőt, a pácbevitelt is kötelező feltüntetni a készterméken.
– Az egészséges táplálkozás szempontjából is előnyösebb a pácbevitellel készült sonkák fogyasztása, mint a magasabb zsírtartalommal rendelkező más termékcsoportokba tartozó készítményeké – fűzi hozzá dr. Pénzes Éva.
De a sonkafélék között polarizálódást is beindított a páclé. Míg a prémium márkák, sonkakülönlegességek lassan erősödnek, a termékek páclében gazdagabb része – a kedvezőbb előállítási költségeket kihasználva – a középprémium határról lefelé keresi a helyét, a felvágottak, vörösáruk árszintjéhez közeledve. Ez az árpozicionálási stratégia arra alapoz – sikerrel –, hogy ha a vásárlónak már csak kicsit kell többet fizetnie, inkább a magasabb presztízsű készítménytípust választja.
– A helyzet valóban ez, az olcsó, „sonkaszerű” készítmények árai megközelítik a felvágottakét, így a fogyasztók a régi idők kategorizálása alapján hajlamosak ezeket választani – ért egyet Kovács Valéria, a Szole-Meat Húsipari Kft. marketingmenedzsere. – Holott egy felső kategóriás párizsi esetlegesen jóval magasabb élvezeti értéket nyújt.
Norbi vagy nosztalgia
De nézzük tovább a lehetőségeket! Két sikeres termékfejlesztési irányt is felfedezett magának az ipar. Az egyik a zsírtartalom csökkentésével, a szépen eldolgozott metszéslappal az egészséges táplálkozás zászlója mögött sorakozik fel. A másik út a különleges ízélmény biztosítása, amely gyakran kombinálódik a nosztalgiával, a „régi idők ízeivel”. Ez a – mondhatni – modern táplálkozással szemben kialakult ellentrend egyébként nem csak a sonkakategóriára jellemző. A PICK Nosztalgia párizsitól a Kométa nemrég bevezetett Kamra Java kenhető finom zsírjáig példák sorát lehetne hozni – hogy csak a húskészítményeken belül maradjunk.
A két fejlesztési irányban az a közös, hogy mindkettő a prémium kategóriát erősíti, márkázás szempontjából pedig almárkák kialakítására ad lehetőséget.
– Egy jól bevezetett, ismert, megbízható ernyőmárka biztonságot nyújt a fogyasztóknak, hiszen tapasztalhatják, hogy az adott márka termékeinek minősége állandó, bizalmat sugároz. Ez így van a sonkafélék esetében is, amelyen belül viszont épp az említett polarizáció miatt szükséges a megkülönböztetés, az eltérő márkaüzenet – mondja Kovács Valéria. – Léteznek „családbarát”, pénztárcakímélő változatok, amelyeket többen megengedhetnek maguknak, míg a prémium vagy wellness variánsok a magasabb keresetűekhez szólnak.
A márkanév marad
A húsipar koncentrálódása is felgyorsítja az ernyőmárkák kialakulását. A közelmúltban zárult le például a piac két nagy szereplőjének összeolvadása, amely a termékszerkezet összehangolását is maga után vonja. Ezzel kapcsolatban Szántó Zoltán elmondja:
– A tavaly decemberi fúzióval a Délhús ZRt. beolvadt a PICK Szeged ZRt.-be. Azonban fontos tudni, hogy a már megismert és kedvelt Délhús márkatermékek a jövőben is megmaradnak, a már megszokott minőségben, hazai tenyésztésű alapanyagokból, a legkorszerűbb pácolási technológiával gyártva. Pácolási és csomagolási kapacitásunk lehetővé teszi, hogy 1000 tonnánál is több terméket állítsunk elő.
A húsvéti termékeit a cég idén is 0,6-1,3 kilogramm közötti önkiszolgáló fogyasztói kiszerelésekben kínálja. Az egységes, esztétikus megjelenést és a könnyebb beazonosíthatóságot a darabolt termékeik esetében felülnyomott zsugortasakok szolgálják. Lédig kiszerelési formában már csak néhány olyan hagyományos terméket értékesítenek, mint a füstölt hátsó csülök vagy a parasztsonka.
A termékpalettáról Szántó Zoltán kiemel néhány érdekességet:
– Egyediségüknek és kiváló minőségüknek köszönhetően évről évre növekszik a kereslet a Délhús Füstölt Bajai, a Délhús Frikandó sonka iránt. Mivel mi is tapasztaljuk a tradicionális termékek iránti keresletnövekedést, a szortimentben megtalálható lesz a hagyományos füstölt hátsó csülkön kívül a parasztsonka is. A szezonális termékeken kívül az elmúlt években speciálisabb fogyasztói igényeket kielégítő különlegességekkel, „modern” készítményekkel is készültünk a szezonra, így például a prémium minőségű Gála sonka termékcsaláddal. A háromtagú szortiment (Gála sonka, Gála sült sonka, Gála csemegesonka) 2006-ban bővült a Gála sült karajjal.
A húsvéti termékek marketingtámogatása hálózatspecifikusan történik, amely főként a kihelyezésekre és az akciós újságokban történő megjelenésre fokuszál. A cég a húsvéti termékekre a korábbi évekhez hasonlóan „Délhús nyuszis” öntapadós címkével hívja fel a figyelmet.
Családok sonkatagokkal
A sonkafélék változatosságára jó példa a Kométa-paletta, amelyen egyaránt találunk főtt (például Római prímsonka), füstölt (Somogyi füstölt tarja), füstölt-főtt (Somogyi füstölt-főtt tarja), sült (Kemencés sült sonka) vagy érlelt (Prím világ Nemes Speck) sonkákat.
A sokféle elnevezés jól példázza a cég márkapolitikáját: a Kométa mint erős „esernyőmárka” megjelenik minden terméken, ezen belül pedig szinte minden – elsősorban árkategóriák szerint kialakított – termékcsaládnak megvan a maga „sonkatagja”, néha több is.
– A Kométa a minőségi termékek elkötelezett híve, így minden esetben a legmagasabb minőségű termékeket igyekszünk biztosítani a fogyasztóknak, annak ellenére, hogy ez bizony néha nagyon nehéz – foglalja össze piaci stratégiájukat Bódi Krisztina. – Szerencsére a piac is egyre inkább igényli a jó minőségű termékeket, hiszen a fogyasztók is egyre tájékozottabbak.
A húsvét természetesen, mint minden húskészítménnyel foglalkozó cégnél, így a Kométánál is kiemelt időszak, amikor is igyekeznek megfelelő mennyiségű és kiváló minőségű termékekkel ellátni kereskedelmi partnereiket.
Idén is az ár nyer a promócióval szemben
A Kaiser Food Kft. számára a sonka nem kiemelt termékkategória. Korábban többféle bélbe töltött sonkája volt, ma már inkább egyfélére koncentrál, ez pedig a Kaiser Arany pulykamellsonka bélbe töltött és szeletelt, vákuumcsomagolt formában.
– A termékfejlesztésünknek köszönhetően új formában és ízesítésben megjelent sonkakészítményeink igen szép eredményeket értek el – újságolja dr. Pénzes Éva. – A Kaiser Delikatesz Dekor pulykamellsonkáink őzgerinc formájú, borsos, zöldfűszeres réteggel ellátott, vákuumcsomagolt termékek. Szeletelve, paprikás, borsos és natúr változatban saját márkás termékként is forgalmazzuk őket.
A Szole-Meat is készül a húsvétra. Mert azért ilyenkor is van új a nap alatt, jelzi Kovács Valéria:
– A korábbi években jelentek meg olyan újdonságok, amelyek felkeltették a fogyasztók érdeklődését. Itt elsősorban azokra a termékekre gondolok, amelyek csomagolásban, kiszerelésben, hozzáadott értékben többet nyújtanak a fogyasztók számára. A Szole-Meat Kft. például nagyobb kiszerelésű szeletelt termékeket is kínált a vendégvárás, az ünnep előkészületeinek megkönnyítésére.
Azonban a piac legtöbb szereplőjéhez hasonlóan promóciót nem tervez idén sem a cég erre az időszakra – nem érdemes, annyira az árról szól még. Ugyanakkor szezonon kívül komoly lehetőséget lát a trade marketingben:
– Ma már köztudott, hogy a fogyasztókat érő rengeteg impulzus közül a vásárlás helyén megjelenők hatása a legerőteljesebb. Különösen igaz ez a húskészítményekre, amelyeknél a márkahűség köztudottan alacsony. E téren a valódi áttörést azonban az hozná meg, ha a kereskedelem és a beszállítók között szorosabb együttműködés alakulna ki, és mindkét fél számára megfizethető és kifizetődő közös megoldások hódítanának teret. Elvégre a cél közös: az értékesíthető volumenek növelése, maximalizálása.
Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >