Sokszor beültünk: csúcs igazából
Szeptemberben vendéglőben. De most már igazán! Adagban, korsóban, literben is a járvány előtti szinten voltak a vendéglátók szeptemberben, igaz, csak hajszálnyira. És persze a havi bevételben is csúcsra tekertek, látszik is a sok bringás futáron.
A heti monitoros statisztika szerint szeptember első felében 15%-kal emelkedett – na igen, – 2019-hez képest a vendéglátósok bevétele (augusztus 21-szeptember 17 között). Ez nem kevés, bár a drágulás már farag belőle valamelyest, ha adagban, korsóban, vagy éppen borospohárban méricskélünk. De legalább egy hajszállal – 1%-kal – már a járvány előtti szint fölé kúszott a vendéglátók boltja.
Szembetűnő járványhatás, hogy még mindig sok a biciklis, robogós futár az utakon, hiába emelték vissza az elviteles áfát (a vendéglős árak nem emiatt emelkedtek), jó volt az idő is kiruccanni valahová, a belföldi turizmus is tolta a vendéglátókat. A home office oldódott, többet eszünk a munkahelyi büfében, vagy a közeli étteremben. És azért a járványhatás két sávban is támad: még mindig menekülünk a bezártság után otthonról, ráadásul az is lehet, hogy tartunk a negyedik hullámtól is, ezért lubickolunk, a vendéglőben is, ameddig lehet (tudjuk, a kormány nem szeretne lezárást, de azért belengette a védettségi igazolvány kötelező mutogatásának lehetőségét is).
Tekintélyes summa a vendéglátók szeptemberi bevétele, a nyári hónapokhoz hasonlóan kasszaadatokban ez is havi rekord, persze a járvány előtti szinthez képest:
Korsó, pohár, adag
A kedves vendég diszkréten nézi az étlap ároszlopát, főleg például ismerkedés közepette, és végül az ízek élményéért és egy kis kényelemért, a krumplipucolás és a mosogatás kellemetlenségeinek kerülésért, na meg a társasági életért megy az étterembe. A vendéglősök szerint persze az ár nagyon is számít, de hát a rendeléskor nem az árat mondja be a kedves vendég, hanem hogy miből mennyit is fogyasztana. A statisztika is méri a mennyiséget.
Az összehasonlítás alapját jelentő 2020-ban az őszi hónapokban a fogyasztási piacot gyengítette a járvány, szinte minden területen, a vendéglátás sem volt kivétel a nagy nyári lubickolást követően. Hát ehhez képest kapaszkodott feljebb ebben az esztendőben a vendéglátás, úgy igazából is, hiszen mennyiségben, volumenben is túllépte a járvány előtti szintet, a statisztika szabályai szerint.
Na de a létszám
A foglalkoztatási adatok szerint a szálláshelyek, vendéglátóknál 2021 elsőn egyedévében még csak 142 ezren dolgoztak, de a második negyedévre a mutató 173 ezer főre ugrott. Tehát az újranyitás után azért volt visszavándorlás, bár a vendéglősök szakadatlanul panaszkodnak a kíméletlen munkaerőhiányra. Hát úgy egyébként mások is, így a boltosok is.
A felszolgálókat, szakácsokat, mosogatókat (fizikai dolgozókat) nézve 2021 júliusában, tehát a nyári csúcsidőszakban 74 ezren dolgoztak a vendéglátásban (a legalább öt fős vállalkozásokat nézve), ami az egy évvel korábbihoz képest 13 ezerrel nagyobb létszám ugyan, de 2019-hez képest 4 ezer fővel kevesebb. Persze, kinyitni sem tudott mindenki, hiszen azért a vendéglátás járvány előtti éves szintű 1.500 milliárdos piacának a harmadát elbukta a járványos hónapokban, ami tetemes veszteségeket is jelentett. Ezeket pótolni rettenetesen nehéz mutatvány, persze másoknak is.
(blokkk.com, 2021. október 4.)
Kapcsolódó cikkeink
Ingadozó munkaerő-állomány
Az MVI évente közzéteszi statisztikai helyzetjelentését a vendéglátásról. A kiadvány…
Tovább olvasom >A visszaváltás nehézségei
A palackvisszaváltás komoly problémát jelent a HoReCa szektor számos képviselőjének. A…
Tovább olvasom >Új szabályozás a vendéglátásban: maximálják a szervizdíjat, a borravaló közvetlenül a felszolgálókhoz kerül
A magyar kormány új rendelete szerint a vendéglátóhelyeken a szervizdíjat…
Tovább olvasom >További cikkeink
Átfogó átalakításokkal próbálja újraéleszteni a Starbucksot Brian Niccol vezérigazgató
A Starbucks új vezérigazgatója, Brian Niccol, átfogó reformokat tervez bevezetni…
Tovább olvasom >A tanulás fontosabb lett a karriernél
Nagyot fordult a világ a munkahelyeken. Ma már nem csak…
Tovább olvasom >Gyenge negyedéves eredmények miatt kihívásokkal néz szembe az Anheuser-Busch InBev és a Carlsberg
A világ vezető sörgyártói, az Anheuser-Busch InBev (AB InBev) és…
Tovább olvasom >