Magazin: Sokat akciózva, de fejlődnek a márkák az olívaolaj piacán
Folytatódott az olívaolaj pozitív trendje: kiskereskedelmi forgalma Magyarországon 5 százalékkal emelkedett 2010. december–2011. májusban, értéket tekintve. Mennyiségben plusz 11 százalékot regisztrált a Nielsen. Az éves piac mérete mintegy 2,5 milliárd forint.
Az egyre egészségesebb alapanyagokból való főzés alapvető fogyasztói igény napjainkban. Bizonyíték erre, hogy az olívaolajok fejlődését semmiféle „válsághangulat” nem töri meg. Ahogy nő a termékféleség penetrációja, úgy bővülnek a márkák termékvonalai – és élénkül a promóciós tevékenységük. Mert, habár a kategória prémium, a vevők ettől még érzékenyek az árakra.
Bár az olívaolajok fő szezonja a nyár, éves periódust tekintve is jelentős – mintegy 5 százalékos – az eladásnövekedésük.
– A Nielsen piackutató szerint a teljes olajpiacnak mintegy 2 százalékát kitevő olívaolaj-piacon belül az extra szűz olívaolajok részesedése 61 százalék volt, a klasszikus 19,7 százalékot, a sansa 19,2 százalékot tudhatott magáénak a legutóbbi 1 éves periódusban (2010. június–2011. május) – tudjuk meg a Bunge Zrt. marketingosztályának munkatársaitól.
Más típus, más csatorna
A kategória prémium jellege tehát töretlen, hiszen a legértékesebb szegmens piacrésze a legnagyobb. Ha azonban eladási csatornákra bontva vizsgáljuk a helyzetet, érdekes hangsúlyeltolódásokat vehetünk észre, informálja lapunkat a Bunge Zrt.
Az olívaolaj-eladásban toronymagasan a hipermarket csatorna az első, mind értékben, mind mennyiségben (mintegy 44, illetve 39 százalékkal). A hipermarketeket a diszkont csatorna követi az eladásban a második helyen értékben csaknem 24, illetve mennyiségben 29 százalékos piacrésszel. Már ebből a két-két arányszámból is kiolvasható, hogy míg a hipermarketben (és, tegyük hozzá, az eladásokból 18 százalékot kihasító szupermarketben is) az ismert márkák, valamint az extra szűz szegmens magasabb arányukkal tudják a kategóriát értékben növelni, addig a diszkontokban 55 százalék a saját márka aránya, a maradékot pedig egyéb, alacsonyabb árfekvésű olívaolajok adják.
Az alacsonyabb minőségű és árszínvonalú olívaolaj-típusok eladásának másik fő terepe a hazai tulajdonú láncoké. Ezekben adták el például a teljes magyarországi sansaszegmens 40 százalékát.
Csökkenő árak a világpiacon is
Az extra szűz szegmens magas piacrésze mindezek ellenére azt mutatja, hogy a fogyasztók többsége nem köt kompromisszumokat, ha az egészségéről van szó. Legalábbis olívatípus tekintetében. Más kérdés az árérzékenység.
– A gazdasági válság hatására a fogyasztók számára még fontosabb tényezővé vált az ár. Ennek egyik következménye, hogy megnőtt a kereslet az alacsonyabb árfekvésű első áras és saját márkás olívaolajok iránt. A márkatermékek esetében pedig tovább nőtt a promóciós eladások száma, hiszen a fogyasztók még inkább keresik az akciókat – mondja Király Andrea, a Bertolli márkát forgalmazó Maresi Foodbroker Kft. brand menedzsere.
Egyre nagyobb versenyt eredményez az is, hogy a nemzetközileg ismert márkák közül mind többen és mind erőteljesebben jelennek meg a boltok kínálatában. Spanyolország például a világ legnagyobb exportőre, a Borges pedig élen jár a spanyol vállalatok közt.
– Az olívaolaj világpiaci ára csökkenő tendenciát mutatott az elmúlt hónapokban, így akciós árakban is kedvezőbb árat tudunk kínálni – mondja a Borgest forgalmazó ASIX Kft. termékmenedzsere, Somlai Zsófia.
Jó PR segíti az eladásokat
Az olívaolaj keresettségéhez részben hozzájárul a főzőműsorok kedveltsége, amelyekben nagyon sok sztárséf használja ezt az olajtípust. Emellett a márkagyártók élénk hirdetési és edukációs PR-tevékenységet fejtenek ki a termékcsoport népszerűsítése érdekében.
Mindezek következtében az olívaolajat mostanában szokás a legegészségesebb alapanyagként emlegetni. Az olívaolaj a szervezet számára létfontosságú telítetlen zsírsavakban (omega-3) gazdag. Emellett A-, D- és E-vitamint, valamint béta-karotint is tartalmaz, melyek közül az E-vitamin antioxidáns hatású. Csökkenti a koleszterinszintet, emellett antitrombotikus, vérnyomáscsökkentő és értágító hatással rendelkezik.
Ezek az információk elérhetőek a fogyasztó számára is, egyre több női magazin és portál foglalkozik az olajok, és azon belül az olívaolajok jótékony hatásával.
Nyereményjátékokkal nő a Floriol vevőtábora
A Bunge olívaolaj-vonalának ismertségét a Floriol ernyőmárkával igyekszik növelni. A Floriol olívaolajok tavaly új ruhát kaptak, ezeket a cég kereskedelmi magazinokban hirdette meg. Az új címkével a polci láthatóságát is sikerült növelniük.
Az elmúlt 1 évben 3 alkalommal is a kategória szempontjából legfontosabb partnereknél SMS alapú nyereményjátékot szerveztek, amelyben a Floriol étolajok mellett már szerepet kapott a Floriol extra szűz olívaolaj és a Floriol olívaolaj is – kapjuk az információt a Bunge marketingosztályáról. Jelentős szerepet kaptak a bolti POS-anyagok, amelyeken az olívaolajok már sokkal hangsúlyosabban szerepelnek. Külön nyereményt sorsoltak azok között, akik a feltételeket Floriol olívaolaj vásárlásával teljesítették. Az SMS-beküldők között 5 db Nintendo Wii talált gazdára. Továbbá vásárláshoz kötött, azonnali ajándékakciókat szerveztek ezen vevőiknél, ahol a nyeremények jellege alapvetően a Floriol olívaolajokra hívta fel a figyelmet.
A cég rendszeresen szervez bolti és képviselői ösztönző programokat, amelyekbe bevonja a Floriol olívaolajokat is. A szakemberek szerint a Floriol márka nagyon jól reagál a trade marketing programokra, jelentős volumennövekedéseket érnek el, ezért ezeket az aktivitásokat a jövőben is szeretnék folytatni.
Nyakcímkékkel tájékoztat a Bertolli
A Bertolli olívaolajok a válság elhúzódása ellenére őrzik piacvezető pozíciójukat. Jelenleg három változatban kaphatók: az intenzív olívaízű Extra Vergine Originale olívaolaj, a lágyabb, selymesebb Gentile extra szűz olívaolaj, és a Bertolli Classico, egy tiszta és kellemes olívaolaj, amely lágy ízének köszönhetően kiválóan alkalmas sütésre-főzésre.
– Gyakran tapasztaljuk, hogy sokan még nem ismerik a 3 Bertolli olívaolaj közötti különbséget, és hogy melyik terméket milyen ételhez érdemes használni. Éppen ezért marketingkommunikációnkban nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy megismertessük a fogyasztókkal az egyes fajták közötti különbséget, felhasználási módjait – emeli ki Király Andrea. – Idén például a termékeken elhelyezett nyakcímkén adunk tájékoztatást az egyes típusok sajátosságairól, felhasználási területéről.
A Maresi Foodbroker idén nem tervezi újabb olívaolaj-változat bevezetését. Marketingmixükben kiemelt szerepet kapnak a trade aktivitások, POS-megjelenések, másodkihelyezések, árakciók. A grillszezonra kóstoltatásokat és nyakcímkés nyereményjátékot szerveztek, amelynek fődíja 3 Vespa robogó volt. Ezenkívül augusztusban egy outdoor kampányt is lebonyolítottak, amelynek fő helyszínei Budapest és Siófok voltak. Ezek az eszközök egészülnek ki klasszikus magazinhirdetésekkel és receptszponzorációkkal.
Különlegességek a Borges portfóliójában
A Borges cég több mint egy évszázada és négy generáció óta állít elő kiváló minőségű olívaolajat. A legnagyobb forgalmat természetesen az extra szűz olívaolajok generálják, ezután a szűz olívaolaj és egyéb variációk következnek, mint például az extra light és az ízesített, fokhagymás olajok.
– A Borges portfóliójában megtalálhatók a speciális olajbogyóból készült extra szűz olívaolajok is. A Hojiblanca gyümölcsös, lágy íze, ugyanakkor intenzív aromája kiválóan alkalmas saláták és pácok elkészítéséhez. Az Arbequina olaj pedig a világ legkisebb olajbogyójából préselt extra szűz olívaolaj, mely enyhén mogyorós ízével kuriózum a magyar piacon – mutat be néhány különlegességet Somlai Zsófia.
Az olívaolajok mellett zöld és fekete, valamint paprikával és sajttal töltött olajbogyókat, illetve eceteket is megtalálunk a Borges kínálatában. Az olajbogyók kiszerelése megújult, egyedülálló technológiával készült, lezárható fémdobozban kerülnek a polcokra. Az áruk is kedvezőbb, a minőségük viszont továbbra is változatlanul magas.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >