Sok webáruház keresi a kiskaput a kiszállítás terén
A hazai webáruházaknak egy hónapon belül alkalmazkodniuk kell egy új szabályhoz, mely szerint kötelezővé válik a Magyar Posta felkínálása is kiszállítási lehetőségek között. Azonban a piaci szereplők egy része még most sem biztos abban, hogy őket érinti-e a változás, és mások már most azon agyalnak, hogyan kerülhetnék el az esetleges kiszállítási kötelezettséget.
A jogszabály szerint március 28-tól minden webáruháznak feltüntetnie kell az oldalán a Magyar Postát mint kézbesítőt. Ezzel a lépéssel a jogalkotó a csomagforgalmat kívánja növelni az állami logisztikai szolgáltatónál. A posta két opciót kínál a webáruházaknak: vagy regisztrálnak, és az egyetemes szolgáltatás keretében biztosítanak kézbesítést, vagy kötnek egyedi szerződést a postával, és ebben az esetben a csomagokat a postára kell vinniük.
Azon webshop-üzemeltetők, akik nem szeretnék igénybe venni a posta szolgáltatását, egy trükkel próbálják megkerülni a kötelezettséget. Úgy tervezik, hogy a postai díjak fölé árazzák a termékeiket, így kevésbé lesz vonzó a vásárlók számára a postai kiszállítás. Azonban ezen taktika hatékonysága kérdéses, mivel a posta előírta a regisztráló ügyfeleknek a kötelező díjakat.
Egyes webáruházak még továbbmennek, és a posta által kiszállított csomagokra küldeménykezelési díjat számolnak fel. Bár egyelőre nincs tiltás ezen felár alkalmazására, az ügyvédek és kereskedelmi szakértők is vizsgálják a jogi következményeket és a szabályozás érintettségét.
Jánvári András, a webkereskedelmi szakértő úgy véli, hogy a változás nem csak azokat érinti, akik eddig nem álltak szerződésben a Magyar Postával, hanem azokat is, akik eddig is velük szállítottak. Ezenfelül felmerül kérdések, hogy a sajáterős kiszállítással rendelkező webáruházaknak is kötelező lesz-e a postát bevonniuk, és az élelmiszer-kereskedelmi láncokat is érinti-e az új szabály.
Az Aldi is keresgéli a lehetőségeket…
Az Aldi, mint egy multinacionális kiskereskedelmi lánc, jelenleg vizsgálja, hogy az új szabályozás mennyiben vonatkozik szolgáltatásaikra. Az online rendelésüket a ROKSH platformján keresztül kínálják, és jelenleg is elemzik az új szabályokkal való összhangot. A vállalat kihangsúlyozta, hogy a postai díjak már korábban is benne voltak az áraikban, és továbbra is figyelik a szabályozás alakulását.
Végeredményben a webáruházaknak fel kell készülniük az új szabályok betartására, miközben a piac szereplői különböző taktikákkal próbálják meg minimalizálni a kötelezettségeiket és megőrizni rugalmasságukat a kiszállítási opciók terén. Az elkövetkező hónapokban várhatóan további fejlemények lesznek ezen a területen, ahogy a vállalkozások igyekeznek alkalmazkodni a változásokhoz.
Kapcsolódó cikkeink
Új szintre lépett a régiós e-kereskedelem
A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalmát több mint 24…
Tovább olvasom >Saját webshop vagy online piactér?
Egyre több országban megfigyelhető trend a különböző kiskereskedelmi márkák kínálatát egy…
Tovább olvasom >Ezek lesznek 2024 karácsonyának slágerajándékai az eMAG-on
Az év végi hajrában egyértelművé vált, hogy mely termékek a…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >