Magazin: Sok kicsi sokra megy
Változatosabb lett az újraéledt jégkrémpiac: új ízdivatok, formátumok, méretek, csomagolások gazdagítják az idei kínálatot, miközben az online értékesítés új lehetőségeket hordoz. Az élénk innovációs kedvnek is köszönhető, hogy a gyártói márkák erősödnek.
A vásárlók tavalyra kiheverték a járványhelyzet első sokkját, egyre több időt töltöttek ismét az üzletekben, és hagyták magukat újra elcsábítani az impulz termékektől. Ennek (és persze a turizmus élénkülésének, valamint a meleg nyárnak) köszönhetően a jégkrémeladások újra fellendültek.
– Az impulzus jégkrémek élénkülése mellett nem torpant meg a piac többi része sem – jelzi Purman Fanni, az Unilever Magyarország Kft. innovation HUB brand managere. – A poharas, a multipack és a hagyományos dobozos termékek is erősödtek az előző évhez képest, valamint eltérő intenzitással, de a legtöbb kereskedelmi csatornában növekedést látunk. Egyre nagyobb a nyitottság az online rendelésekre is.
Erősítettek a gyártói márkák
Ez utóbbi trend is mutatja, hogy a COVID változtatott a vásárlási attitűdökön, amit a jégkrémpiac szereplőinek figyelembe kell venni. Egy ilyen jelenség például, hogy a multipack kiszerelések, amelyekkel a boltokat ritkábban felkereső vevők tulajdonképpen az impulz kategóriából „spájzoltak be” maguknak, továbbra is őrzik újonnan megszerzett kedveltségüket.
– A multipack kiszerelések iránti igény növekedése következtében a nagy kiszerelésű dobozos családi jégkrémek forgalmi részesedése fokozatos mérséklődés után végül 50% alá esett – hívja fel a figyelmet Bedy Rita, a Froneri senior key account managere.
A Froneri számára (amely a Mondelēz és Nestlé jégkrémeit forgalmazza a magyar piacon) örvendetes fejlemény, hogy a saját márkás termékek értékbeni részaránya a koronavírus-járvány első évében tapasztalható növekedés után visszafordult, végül a 2019-es mérték (40%) alá esett. A Fronerinél bíznak abban, hogy a fogyasztók hosszú távon újra a márkázott, prémium termékek felé fordulnak.
A termékkör speciális kihelyezési feltételei miatt (hűtési kapacitást igényel) a bolttípusok értékesítésben betöltött súlya keveset változik.
– Bár a tavalyi évben a piaci átlagnál gyorsabban nőtt a 400 m² alatti üzletek forgalma, a teljes magyarországi értékesítés túlnyomó része továbbra is a nagyobb formátumú áruházakban, ezen belül 60%-a a teljes magyarországi univerzum mindössze 5%-át adó hipermarketekben és diszkont üzletekben realizálódik – mondja Bedy Rita.
Cserép György, a Ledo Kft. értékesítési igazgatója ennek kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy a hűtőkön egyre több termékkörrel kell osztoznia a jégkrémeknek: a fagyasztott termékek bővülő köre és az olyan speciális, nemrég megjelent kategóriák, mint például a vegán vagy húspótló termékek tovább telítik az üzletek fagyasztóit, új hűtőládák beállítására pedig, különösen a kisebb üzletekben, nem nagyon van hely. A jégkrém lényege viszont épp a „helyben elcsábítás”, tehát a bolti jelenlét, az észlelhetőség kulcsfontosságú a termékkör számára.
Az íztoplistán a csokoládé vezető szerepe megkérdőjelezhetetlen, viszont az egzotikus ízek és a gyümölcsös termékek egyre keresettebbek, jelzi Cserép György. A vegán, mentes, fiataloknak szóló jégkrémek szintén egyre népszerűbbek.
Kovács Barbara, a Maresi Foodbroker Kft. junior brand managere úgy érzékeli, hogy az izgalmas sóskaramellás íz egyértelműen teret hódít: nemcsak a jégkrém kategóriában, hanem a cukrászdák, éttermek, csokoládémárkák kínálatában is egyre több helyen találkozunk vele. Ez az egyik top íz az általuk forgalmazott Häagen-Dazsnál is.
– Az utóbbi években kezd egyre népszerűbbé válni a pintes kiszerelés – világít rá egy másik érdekes piaci jelenségre Kovács Barbara. – Ez adódhat abból, hogy a Häagen-Dazs és Ben&Jerry’s olyan amerikai márkák, amelyek most kezdenek csak igazán teret hódítani Magyarországon. Ők hozták magukkal ezt a méretet, amelyet más piaci szereplők követni látszanak.
Különleges újdonságok minden formátumban
Az Unilevernél úgy tapasztalják, hogy a fogyasztók a biztosan teljesítő alapízek mellett keresik a különlegességeket. Előfordul az is, hogy a kettő ötvözete izgalmas újdonságot jelent. Ilyen sikeres bevezetésnek bizonyult például 2021-ben a Magnum Dupla Gold karamell, amelyben az ellenállhatatlan sóskaramellás szósz, kekszízű pekándiós örvényekkel találkozik, amit roppanós csokoládé ölel körül.
A Magnum idén is újdonságokkal igyekszik a márka rajongótáborának kedvében járni. Ehhez ezúttal egy új technológiát is alkalmaz: a 2022-es Magnum Remix egy duplán mártott jégkrém.
Két klasszikus termék, a Magnum Mandula és Magnum Fehér találkozásából jött létre a Magnum Remix Mandula-Fehér csokoládés jégkrém. Az újdonságot a pálcikás és multipack formátum mellett poharas változatban is piacra dobják.
A Magnum Remix Mandula-Karamelles poharas termék egy pirított mandulával ízesített jégkrém sós karamelles szósszal, lépesmézdarabkákkal és roppanós tejcsokoládéval.
Az idei év másik bevezetése az Algida Pöttyös jégkrémek.
– Pálcikás és tölcséres formátumban lépünk a piacra, amelyek egyadagos és multipack csomagolásban is megtalálhatóak a meghatározott eladáshelyeken – jelenti be Purman Fanni. – Az Algida Pöttyös pálcikás jégkrém a Pöttyös Túró Rudi által inspirált túrós jégkrém. De nem feledkeztünk meg a tölcséres formátum kedvelőiről sem, így ezt a finom, túrós jégkrémet ropogós, kakaós ostyatölcsérben is elhoztuk.
A dobozos jégkrém kedvelőinek is egy rendhagyó ízvariánssal készültek. A Carte d’Or és a Baileys™ ínycsiklandó együttműködésével kerül a piacra a krémes vanília-Baileys™ ízű jégkrém selymes Baileys™ ízű karamelles szósszal és apró csokoládédarabkákkal meghintve.
– A bolti láthatóság elengedhetetlen kelléke a kommunikációnknak, mivel maga a jégkrém megvásárlása abszolút az impulz vásárlásokhoz köthető. Ezért használunk eladáshelyi reklámeszközöket, hűtőmatricákat, amelyen főleg az újdonságainkat jelenítjük meg – hangsúlyozza az Unilever Magyarország Kft. innovation HUB brand managere. – Ezen felül a marketingmixünk legnagyobb részét továbbra is a TV-támogatások jelentik, illetve a megnövekedett online kereskedelem miatt egyre nagyobb figyelmet fordítunk a digitális kommunikációra. Próbáljuk minél személyesebbé tenni az üzenetet, egyedi ajánlatokkal, tartalmakkal és szegmentált kreatívokkal.
Még több multipack a portfólióban
A Froneri a multipack kiszerelés iránti igény növekedésére reagálva, a korábbi stratégiai irányt tartva, az impulz termékinnovációi mellett az idei évben 40%-kal növeli portfóliójában elérhető multipack termékek számát, informálja lapunkat Bedy Rita.
– A klasszikus értékesítési csatornákban való jelenlétünkre koncentrálunk, a sikeres új termékbevezetésekben, a hatékony és megfelelően kommunikált promóciókban és azok végrehajtásában látjuk a siker kulcsát, miközben természetesen a márkáink maradéktalan online elérhetőségét is biztosítjuk – fogalmazza meg üzletpolitikájuk fő sarokköveit a senior key account manager.
A cég a hagyományos, akciós újságokban elérhető felületeken folyamatosan kommunikál a fogyasztókkal, de a termékeik általános népszerűsítésére, imázsépítésre továbbra is az online csatornákat (TikTok, Facebook, Instagram) részesíti előnyben.
Kényeztetés felsőfokon
A LEDO Kft. portfóliójában továbbra is kiemelt szerepet játszanak a népszerű családi kiszerelésű termékek, amelyek közül a legkeresettebbek az 5 tagú Ledo és a 4 tagú Ginissimo Grande család. A Horvátországot felkereső magyar turisták régóta ismerik a Ledo impulzus termékeit is, amelyek ma már itthon is mindenhol elérhetőek.
– Legismertebb márkánk a prémium kategóriában a KING termékcsalád, amely a pálcás kategóriában 7 ízzel, illetve a tölcséres jégkrémek között a kakaós ostyatölcsérbe helyezett, egyedi kiszerelésű, 220 ml-es King Kornet Malina Cake jégkrémmel és a King Kornet Dark Velvet jégkrémmel van jelen. Marketingmunkánk a print kampányok mellett nagy hangsúlyt helyezünk a digitális térben való jelenlétre. A shelf layout management alkalmazásával pedig törekszünk a láthatóság fokozására – beszél az eladásösztönzés legfontosabb eszközeiről Cserép György.
Prémium ízek duóban
A Häagen-Dazs 2020 év végén került a Maresi Foodbroker Kft. forgalmazásába. A prémium jégkrémekkel gyakran jutalmazzák magukat a fogyasztók. Ebből kifolyólag a jégkrémfogyasztás általános szezonalitásával ellentétben a Häagen-Dazs gyártója, a General Mills világszintű értékesítési adatai alapján a Häagen-Dazs egyike a kevésbé szezonálisan fogyasztott jégkrémmárkáknak, árulja el Kovács Barbara.
– A Häagen-Dazs márka esetében a pintes (460 ml-es poharas) kiszerelés a fő pillér, ez adja a legnagyobb forgalmat is, ugyanakkor pálcikás, minicup (kis poharas) – kanállal ellátott – és pálcikás kiszerelésekben is elérhető, az azonnali fogyasztási igény kielégítésére – tudjuk meg a brand managertől.
Idén a Häagen-Dazs márka portfóliója két termékkel bővül, amelyek a DUO kollekció részei. A Belga Csokoládé & Ropogós Vanília DUO és az Étcsokoládé & Ropogós Sós Karamell DUO a legkedveltebb Häagen-Dazs jégkrémeket ötvözik egyetlen pintben.
– Jelenleg még mindig nagy potenciált látunk a klasszikus értékesítési csatornákban történő fejlesztésekben, illetve a márka ismertségének és értékének erősítésében a magyar fogyasztók körében – tekint előre Kovács Barbara. – Az idei évben ugyanakkor már online kampányt is tervezünk a bolti POS-eszközök használata és TV-szponzoráció mellett.
Nagyobb üzemben többet gyártanak
Az Anjuna jégkrémmárka egyelőre csak az impulz kategóriában van jelen. Szalay József, az Anjuna Ice Pops Kft. ügyvezetője ebből a piaci helyzetből úgy érzékeli, hogy folytatódnak az elmúlt években megfigyelhető tendenciák, vagyis egyre szélesebb az egészséges, „mentes” és növényi alapú termékkínálat.
– A tavalyi évvel összességében elégedett vagyok, bár a kitűzött értékesítési célt nem sikerült elérnünk – tekint vissza 2021-re. – Kapacitás hiányában sajnos, nem tudtunk megfelelően reagálni a COVID-ra. Szerettünk volna kihozni egy multipack kiszerelést, ami idén remélhetőleg megvalósul, hiszen a tél folyamán a korábbinál nagyobb és modernebb üzembe költöztettük a gyártást. Idén nagyobb hangsúlyt fogunk helyezni a TikTok-csatornánk építésére. //
A gyártói márkás jégkrémet visszük a leginkább
A jégkrémek piaca 2021. január–december között átlépte a 44 milliárd forintot. Értékben 11%-kal, mennyiségben pedig 5%-kal nőttek a jégkrémeladások az előző teljes évhez viszonyítva. Mennyiségben több mint 34 millió liternyi jégkrémet vásároltunk 2021-ben.
A fenti összeg 59%-a a 401–2500 négyzetméteres üzletekben kerül a kasszákba, további közel egyötödét a 2500 négyzetmétert meghaladó alapterületű boltokban fizetik ki a hazai fogyasztók. A csatornák közül az 51–200 négyzetméteres boltok esetében a legnagyobb az egyik évről a másikra regisztrált növekedés mértéke, 21%-kal nőtt az értékbeli forgalom, így már 13%-ot hasítanak ki a teljes eladásból.
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint tavaly a gyártói márkák és a saját márkák között továbbra is háromötöd-kétötöd arányban oszlik el a kategória értékbeli forgalma. A gyártói márkás termékek nőnek dinamikusabban, 13%-kal, míg a saját márkás termékek 8%-kal tudtak értékben növekedni 2020-hoz képest.
Ami a kiszerelésméreteket illeti: a 100–249 milliliteres termékek voltak a legkelendőbbek; értéket tekintve a kategóriaforgalom 30%-át teszik ki. A kategória értékbeli eladásának több mint egyötöde a 0–99 milliliteres jégkrémekből generálódott. Az 1 literes és ennél nagyobb űrtartalmú termékek adták a forgalom egynegyedét.
Továbbra is a nem diétás termékek a legkeresettebbek: az eladások 99%-a esik ebbe a kategóriába. A laktózmentes termékek mindössze 2%-ot hasítanak ki a piacból.
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a forgalom 52%-át tették ki a pálcikás, tölcséres, szendvics stb. – összefoglaló néven – impulz jégkrémek, 48%-át pedig a családi kiszerelésű termékek. A jégkrémtípusokat vizsgálva a pálcikás változatok az értékbeli eladás több mint egyharmadát, a tölcséres változatok pedig 12%-át birtokolják. Nő az igény a multipack kiszerelési formák iránt, értékben 14%-kal növekedtek, így már 21%-ot tesznek ki a piacból. //
Kapcsolódó cikkeink
Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >150 millió dollárból bővíti a Nestlé USA dél-karolinai üzemét
A projekt keretében a vállalat egy újabb gyártósort telepít az…
Tovább olvasom >Új világkonyhamárkákat vezetett be a Nestlé
Új, nemzetközi gasztronómiai márkákat vezetett be a Nestlé az USA-ban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >