Sok a tennivaló az adatkereskedelemben

Dátum: 2011. 11. 11. 10:10

Magyarországon a kereskedők és a beszállítók is egyhelyben topognak a készletinformációk átadásának kiépítésében, holott jelentős megtakarítás lenne elérhető a polchiányok megelőzésével. Az érintettek erről most is vitáztak a Laurel Retail 2011 kereskedelemszakmai konferencián, Siófokon.

Nincs megegyezés Magyarországon a kereskedelmi üzletek tulajdonosai és beszállítói között az eladási adatok átadásában, holott a készlethiány megelőzésében és a promóciók hatékonyságának mérésében össze kellene fogniuk a feleknek – hangoztatta az online adatértékesítési kerekasztal megbeszélés expozéjában a Laurel szakértője. Gády Kayser Tamás elmondta, van nemzetközi rendszer erre, kiemelten az ECR nonprofit szervezet OSA (Optimal Shelf Availability) projektjét említve. A jövő a törzsvásárlói adatokat, a kasszainformációkat, a raktárkészlet állapotát és a promóciók eredményeit integráltan összefogó rendszeré lenne, amely online továbbítja a feleknek a kimutatásokat, de ettől még messze vagyunk.

Magyarországon nem vették használatba a felek a nemzetközi téren már évek óta sikeresen létrehozott polckészlethiányt optimalizáló megoldást – panaszolta az ECR hazai képviselője. Balogh Ferenc nem érti a magyar kereskedők hezitálását, mert a rendszer nem drága és nagyon sok a haszna, a hazai 8-11 százalékos készlethiány óriási károkat okoz az üzleteknek.

Boros Péter, a Co-op Hungary kereskedelmi igazgatója szerint az értékesítési adatok átadása a kereskedőknek nem érzékeny információ, de nem feltétlenül veszít forgalmat egy bolt, ha az egyik márkából éppen nincs a polcon, mert mindig van helyettesítő termék a fogyasztó számára. Persze nem jó, ha a vásárló nem találja a keresett árut – teszi hozzá Boros, de sok emberi erőforrás kellene ahhoz, hogy a partnerspecifikus, nem standardizálható adatokból üzletileg hasznosítható információk álljanak rendelkezésre folyamatosan. Az ECR szakértője szerint viszont a humánerő hiánya nem jó kifogás, mert jelentősen megtérülne az ebbe fektetett munka.

Kovács Gábor, az Unilever szakembere szerint a bizalom hiányzik a felek között, míg a Coca-Colától Jánky Csaba az eddigi kezdeti adatcserékben mutatkozó problémákra hívta fel a figyelmet. Mint mondta, sem a kereskedők, sem a beszállítók nem jól használják fel az adatokat, így nem lehet közös stratégiai lépéseket tenni a forgalom növelésére. Strasser-Kátai Bernadett, a Mona Hungary ügyvezetője hozzátette, a gyors, online adatcsere a frissáru esetében még inkább fontos lenne, hiszen ha fogyóban például a tej, akkor azt pár órán belül szállítani kell.

A résztvevők megállapították, az adatok átadása terén megvan a bizalom, a Tesco például már hozzáférhetővé tette készletinformációit, és a többi boltlánc is nyitni kezdett ebbe az irányba, tehát elvileg nem kellene hozzá már sok, hogy Magyarországon is elinduljon a rendszerek kiépítése.