Trade magazin > Hírek és cikkek > Piaci Hírek > Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális mértékben változtak, de a fluktuáció jellemzően csökkent tavaly óta. Az álláskeresői pályázatok száma 2 éve töretlenül magasnak mondható, így a munkáltatóknak is javultak az esélyeik a megfelelő jelöltek megtalálására – többek között ezek a trendek derültek ki a Profession.hu HR Konferencia 2024 elnevezésű online eseményén.
A Profession.hu állásportál nagy mintán, összesen 1213 céges kitöltést elemezve idén is elkészítette a HR Körkép elnevezésű kiadványát, amelyben a vállalatok tapasztalatait, várakozásait és terveit mutatták be. A felmérés rámutatott, hogy a magyarországi cégek most valamivel derűlátóbbak a jövő évi munkavállalói állományuk méretének alakulásával kapcsolatban, mint a tavaly ilyenkor. Többen számítanak 2025-ben változatlan létszámra és kevesebben várnak csökkenést e tekintetben: tavaly a megkérdezett vállalatok 35%-a, idén már 40%-a tervezett változatlan méretű munkavállalói csapattal, míg csökkenésre tavaly 13%, idén pedig 11% számít.
Mekkora volt a fluktuáció?
Idén jellemzően stagnált, vagy inkább csökkent a fluktuáció mértéke és 2025-re vonatkozóan is valamivel optimistábbak most a cégek az őket érintő munkaerő-vándorlási trendekkel kapcsolatban, mint az előző két évben. 2023-ban ugyanis a megkérdezett vállalatok 44%-a számolt be az előző évhez képest nagyobb elvándorlásról, ez az arány jelenleg 37%-ra mérséklődött. Ettől függetlenül a kollégák megtartását, és a munkahelyi élmény javítását jelölték meg legfőbb kihívásként (37%) Ezeken felül a munkáltatók egyharmadánál fontos cél a jövőre nézve a kiválasztási folyamat lerövidítése és a toborzásra szánt költségkeret növelése.
Kik váltanak munkahelyet leggyakrabban a cégek szerint?
A felmérés keretében felmérték azt is, hogy a magyarországi munkaadók szerint kik váltanak leggyakrabban munkahelyet: úgy gondolják, hogy a fiatalabbak lényegesen könnyebben állnak fel és váltanak munkahelyet, mint az idősebb generációk tagjai: 65%-uk nyilatkozta, hogy a 18-29 éves korosztály potenciális elvándorló. A 30-39 évesekről a válaszadók nagyjából fele gondolkozik így, a 40-49 évesek esetében pedig mindössze tízből kettő. A fiatalok után a leggyakrabban állást váltó korcsoportnak az 50 év felettieket tartják (54%). Képzettségi szint tekintetében pedig a közép-, valamint felsőfokú végzettséggel rendelkezők számítanak leginkább munkahelyváltóknak (54 és 44%) a megkérdezettek többsége szerint.
Továbbra is kihívás a megfelelő jelöltek megtalálása
Bár a magasnak számító jelentkezőszám miatt könnyebb helyzetben vannak a vállalatok, a hatékony toborzás viszont ebben az esetben is kihívást jelent számos munkáltató számára.
„Bármennyire is könnyebb most új kollégákat találni a magas átlagos jelentkezőszám miatt, sok esetben jelentős kihívás a megfelelő munkaerőt kiszűrni. Számos vállalat ugyanis nem használja ki a technológia biztosította lehetőségeket a toborzás területén. Ugyanakkor a magyar munkaadóknak, mindössze 28%-a elemzi rendszeresen az álláshirdetései teljesítményét és nagyjából ennyien egyáltalán nem figyelnek oda erre. Az adatok ismeretében pedig jelentősen növelhető a munkaerő-felvétel hatékonysága, ami előnyt jelent a tehetséges jelöltekért folytatott versenyben. Elősegítve a minél hatékonyabb munkaerő-keresést A Profession.hu minden munkaadó számára ingyenesen elérhetővé tett egy mesterséges intelligencia-alapú megoldást, amely pillanatok alatt javasol szöveget az álláshirdetések leírásához, valamint az állásportál adatbázisa, az aktuális kereslet és kínálat, illetve béradatok alapján segít a megfelelő jelöltprofil meghatározásában”
– mondta Martis István, a Profession.hu ügyvezető igazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
A hibrid munka és az aktív munkába járás: javuló jólét és termelékenység
Az International Workplace Group (IWG) felmérésének eredményei* rávilágítanak arra, hogy…
Tovább olvasom >Így panaszkodnak a magyar dolgozók generációi – országos kutatás Steigervald Krisztiánnal
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >NIQ: Nem hátba veregetésre, mentorfigurákra van szüksége a fiataloknak
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >
Még több cikk hasonló témában >
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Változás a Rossmann Magyarország vezetésében: távozik Flórián László
2024. november 21-én megszűnt Flórián László, a Rossmann Magyarország operatív…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >