Megszavazta a szlovén parlament a Mercator áruházlánc megmentéséről szóló törvényt
Jóváhagyta a szlovén parlament kedden a kormány törvényjavaslatát a súlyos pénzügyi gondokkal küzdő horvát Agrokor leányvállalata, a Mercator kiskereskedelmi áruházlánc megmentésére.
A helyi sajtóban lex Mercator néven emlegetett jogszabály lehetővé teszi, hogy a kormány egy rendkívüli tagot delegáljon a Mecator igazgatóságába, aki ellenőrizni tudja az anyavállalat és a Mercator közötti pénzügyi tranzakciókat.
Zdravko Pocivalsek gazdasági miniszter a parlamentben azt mondta: a jogszabály szükséges volt, mert megakadályozza, hogy az anyavállalat pénzt vonjon ki a Mercatorból saját tartozásai fedezésére.
Mint mondta: a szlovén kormány azért döntött a törvény megalkotásáról, hogy megvédje a munkahelyeket és az áruházlánc beszállítóit, ugyanakkor nem avatkozik bele a vállalat működésébe, se annak tulajdonjogi viszonyaiba.
A Mercator kiskereskedelmi áruházláncnak Szlovéniában, Szerbiában és Montenegróban is vannak üzletei. Csak Szlovéniában majdnem 11 ezer alkalmazottat foglalkoztat és nagy szerepe van az ország élelmiszeriparában. Egyes számítások szerint bevétele a szlovén bruttó hazai össztermék (GDP) 10 százalékát teszi ki. Ivica Todoric, az Agrokor tulajdonosa 2014-ben vásárolta meg a szlovén Mercator részvényeinek 53 százalékát, összesen 550 millió euróért (171 milliárd forint). Szakértők szerint az Agrokor emiatt jutott a csőd szélére.
A horvát cégóriás hónapok óta küzd pénzügyi problémákkal. Az egész régióban érdekelt cégcsoporton belül mintegy ötven különböző vállalat működik, munkavállalóinak létszáma meghaladja a 60 ezret, a cég éves árbevétele pedig eléri a horvát GDP 15 százalékát.
Április 6-án a horvát parlament is gyorsított eljárásban fogadott el jogszabályt az Agrokor megmentése érdekében. Ezt követően a kormány rendkívüli biztost nevezett ki a cégcsoport élére, hogy átszervezze a vállalatot és megmentse a csődeljárástól. Mindeközben lecserélték az Agrokor teljes vezetését. (Kriják Krisztina, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Fókuszban a magyar élelmiszerexport promóciója Szlovéniában
Szlovénia fővárosa, Ljubljana ad otthont az Agrármarketing Centrum (AMC) által…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligencia által generált reklámokkal újít a SPAR Szlovéniában
A SPAR Szlovénia mesterséges intelligencia (AI) technológiát alkalmaz digitális csatornáin…
Tovább olvasom >3400 üzletre bővítené hálózatát 2028-ra a horvát Studenac
Jelentős potenciált lát a hálózatbővítésben Horvátország legnagyobb üzletlánca, a Studenac.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >