Megszavazta a szlovén parlament a Mercator áruházlánc megmentéséről szóló törvényt
Jóváhagyta a szlovén parlament kedden a kormány törvényjavaslatát a súlyos pénzügyi gondokkal küzdő horvát Agrokor leányvállalata, a Mercator kiskereskedelmi áruházlánc megmentésére.
A helyi sajtóban lex Mercator néven emlegetett jogszabály lehetővé teszi, hogy a kormány egy rendkívüli tagot delegáljon a Mecator igazgatóságába, aki ellenőrizni tudja az anyavállalat és a Mercator közötti pénzügyi tranzakciókat.
Zdravko Pocivalsek gazdasági miniszter a parlamentben azt mondta: a jogszabály szükséges volt, mert megakadályozza, hogy az anyavállalat pénzt vonjon ki a Mercatorból saját tartozásai fedezésére.
Mint mondta: a szlovén kormány azért döntött a törvény megalkotásáról, hogy megvédje a munkahelyeket és az áruházlánc beszállítóit, ugyanakkor nem avatkozik bele a vállalat működésébe, se annak tulajdonjogi viszonyaiba.
A Mercator kiskereskedelmi áruházláncnak Szlovéniában, Szerbiában és Montenegróban is vannak üzletei. Csak Szlovéniában majdnem 11 ezer alkalmazottat foglalkoztat és nagy szerepe van az ország élelmiszeriparában. Egyes számítások szerint bevétele a szlovén bruttó hazai össztermék (GDP) 10 százalékát teszi ki. Ivica Todoric, az Agrokor tulajdonosa 2014-ben vásárolta meg a szlovén Mercator részvényeinek 53 százalékát, összesen 550 millió euróért (171 milliárd forint). Szakértők szerint az Agrokor emiatt jutott a csőd szélére.
A horvát cégóriás hónapok óta küzd pénzügyi problémákkal. Az egész régióban érdekelt cégcsoporton belül mintegy ötven különböző vállalat működik, munkavállalóinak létszáma meghaladja a 60 ezret, a cég éves árbevétele pedig eléri a horvát GDP 15 százalékát.
Április 6-án a horvát parlament is gyorsított eljárásban fogadott el jogszabályt az Agrokor megmentése érdekében. Ezt követően a kormány rendkívüli biztost nevezett ki a cégcsoport élére, hogy átszervezze a vállalatot és megmentse a csődeljárástól. Mindeközben lecserélték az Agrokor teljes vezetését. (Kriják Krisztina, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >Lendületes növekedésben a horvát Studenac
Tovább bővíti hálózatát a közép-kelet-európai élelmiszer-kiskereskedelem egyik leggyorsabban növekvő szereplője.…
Tovább olvasom >Tovább növekszik az Action: Horvátország és Szlovénia is a célpontok között
A holland non-food diszkontlánc, az Action tavaly 29%-kal növelte működési…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >