SIRHA Budapest 2014: új tartalom új formában

Dátum: 2014. 04. 24. 10:48

Egy hagyomány útnak indult: március 10–12. között rendezték meg a Hungexpo területén az első SIRHA Budapest 2014 szakkiállítást. Az élelmiszeripar, a sütő- és cukrászipar, a szálloda- és vendéglátóipar rendezvényén több mint 15 ezer regisztrált szakmai látogató vett részt.

REF_SIRHA_AMC_opt

Az iparág hazánkban először bemutatkozó nemzetközi fóruma a HUNGEXPO új generációs kiállításának számít, amely felváltotta a korábban hasonló témákban szervezett kiállításokat. Az új koncepció szerint megvalósuló kiállítás nagy sikerrel mutatkozott be a szakma és a piac képviselőinek körében.

Most, az első alkalommal, a rendezvényen 20 000 m2-en összesen 300 kiállító cég képviseltette magát, s közel hatvan szakmai előadás, konferencia kapott helyet a programban.

A SIRHA Budapest kiállításon jelentős sikernek örvendett a több mint hetven meghívott részvételével zajló „hosted buyer” program, amelynek során külföldi üzletemberek érkeztek Budapestre az iparágból. A március 11-én, kedden, 15 órakor tartott nyitott üzletember-találkozón a Magyar Élelmiszeripari Börze standján minden kiállítónak lehetősége volt tárgyalni és új üzleti kapcsolatokat építeni a beszerzőkből és cégvezetőkből álló delegációval. A tárgyalási időpontokat a kiállítóknak egy külön regisztrációs rendszer alapján már a találkozót megelőzően alkalmuk volt egyeztetni.

Az üzletember-találkozóra több mint 15 országból érkeztek a külföldi kollégák. A buyerek és a kiállítók visszajelzése alapján is sikeres volt a program.

A sikerhez nagyban hozzájárultak a nagy érdeklődés mellett zajló kísérő események. Ezek között kiemelkedő jelentőségű volt a Bocuse d’Or Magyar Döntő, amelyen hat hazai séf versengett a szakács világversenyre való továbbjutásért. A győzelmet Molnár Gábor, a Geisel’s Vinothek (München) séfje szerezte meg, így ő képviselheti Magyarországot május 8-án Stockholmban, az európai döntőn (a kiállítás vendéglátó-ipari vonatkozásairól részletesebben Horeca-rovatunkban írunk – a szerk.).

Újratervezés

A rendezvény március 10-ei ünnepélyes megnyitóján Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője, az esemény házigazdája köszöntötte a kiállítókat és látogatókat.

Ganczer Gábor, a Hungexpo vezér­igazgatója beszédében kiemelte: a magyar gaszt­­­ronómi­á­ban forradalom zajlik már évek óta. Küzdelem a félresiklott hagyományokért, a magyar konyhaművészet újbóli felépítése. Ennek első eredményei már látszanak: ott vagyunk a ­Bocuse d’Or döntőjében, és van már két Michelin-csillagos éttermünk is. És ez csak a jéghegy csúcsa.

– Ez a kiállítás ezeknek a megindult tendenciáknak ad formát, illetőleg keretet biztosít a további inspirációk begyűjtésére – hangsúlyozta Ganczer Gábor. – A kiállítás szakmai jellegét erősíti, hogy számos versenyre, fórumra is sor kerül a SIRHA Budapest 2014 keretei között. Kívánom mindenkinek, hogy ez a kiállítás legyen a minőség csúcstalálkozója!

A kiállítást hivatalosan Dr. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter nyitotta meg, aki elismerő szavakkal méltatta a SIRHA Budapest szakvásárt, mint a közép-kelet-európai régió kihagyhatatlan presztízsrendezvényét. Mint mondta, a Magyarországon megtermelt mezőgazdasági termékek számára ma is az élelmiszer-feldolgozók jelentik az elsődleges piacot, az agrártermékek kétharmada ugyanis feldolgozott formában hasznosul. Ennek alapján kiemelt kormányzati cél, hogy az élelmiszerlánc optimalizálásával a lehető legmagasabb hozzáadott értéket állítsák elő Magyarországon, növelve a hazai termékek és szolgáltatások részarányát, valamint az exportot.

– A magyar kormány számára a magyar élelmiszeripar kiemelt jelentőségű, ezért is nyilvánítottuk stratégiai ágazatnak – idézte fel a közelmúltat. – Az elmúlt időszakban még tovább, 70-ről 75 százalékra nőtt a Magyarországon előállított élelmiszerek fogyasztása. A Vidékfejlesztési Minisztérium számára öröm, hogy a helyi piacok jelentősége növekszik, a hagyományos technológiával készült kézműves termékek egyre keresettebbek. Ezek pontos kritériumait a közelmúltban szabályoztuk.

Dr. Fazekas Sándor kiemelte: a magyar élelmiszerek minőségét több, általuk működtetett védjeggyel, programmal igyekeznek garantálni, emelni. Ilyen a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy, vagy a Hagyományok–Ízek–Régiók program, amely immár 114, legalább 50 éves múlttal rendelkező, egy-egy régióra speciálisan jellemző élelmiszer-ipari terméket fog össze.

– A kormányzati célok megvalósulásához elengedhetetlen a jól működő vállalkozások egyre aktívabb, erőteljesebb piaci jelenléte. Ezért erősítjük, támogatjuk őket. De ha a magyar élelmiszergyártók magyar kis- és középvállalkozásoktól szerzik be az alapanyagot, vagy ha a fogyasztók a boltokban tudatosan a magyar terméket választják, akkor ők is ezt teszik: a magyar vidéket, Magyarországot erősítik – zárta gondolatait a miniszter.

Kiosztották a Gourmet by SIRHA díjait

Közvetlenül a SIRHA Budapest 2014 megnyitója után került sor a Gourmet by SIRHA innovációstermék-verseny eredményhirdetésére.

– Az első alkalommal meghirdetett versenyre összesen 27 pályázat érkezett, és mindegyik pályamunka valódi innovációt tartalmazott – emelte ki Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője, a zsűri elnöke.

A nevezőket négy kategóriába osztották, a nyerteseket a fenti táblázatban olvashatják.

Az idén 10 éve az innováció szolgálatában tevékenykedő INNOREG Közép-magyarországi Regionális Innovációs Ügynökség Közhasznú Egyesület különdíját a T. Nagy Tamás Kft. nyerte el.

Ami a saját házunk táját illeti: a Trade magazin szervezésében immár harmadik alkalommal került megrendezésre standunkon a Future Store projekt, amelyben közel 40 közreműködő partner valós bolti környezetben mutatta be Magyarországon is elérhető legfrissebb innovációit.

A parkolótól a kasszazónáig számos technológiai, technikai, digitális, termékekhez, boltberendezéshez és instore kommunikációhoz kötődő újdonságot tekinthettek meg az óránként vezetett túrák keretében a ­SIRHA kiállítás látogatói. (A Future Store újdonságaival a következő lapszámainkban foglalkozunk részletesebben –
a szerk.)

Sz. L.