SIAL-zsűrizés Sanghajban: az Aranyszarvas az országdíjas

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 06. 27. 08:00

Az idén 12. alkalommal megtartott SIAL d’Or zsűrizésre ezúttal Sanghajban, a május 14–16. között megrendezett SIAL China vásárral egy időben került sor. A három új – orosz, indiai és kínai – taggal bővült nemzetközi zsűri a nyitás napján megtekintette a kínai élelmiszer-kereskedelmi vásárt, majd két napra visszavonult egy pudongi luxushotelbe, hogy megszavazza kilenc kategória és 29 ország nyerteseit.A párizsi SIAL d’Or díj immár több mint két évtizedes múltra tekint vissza. A SIAL-partner szaksajtó képviselői 1986 óta ülnek össze minden páros év tavaszán, hogy a legutóbbi szakvásár óta piacra került termékek díjazásáról döntsenek. A találkozó helyszíne mind ez idáig Párizs volt, ám a szakmai zsűri tagjainak többsége most a szokásosnál többet utazott: a szervezők ugyanis ezúttal Sanghajba invitálták őket.
A választás elsőre talán meglepő, ám nagyon is indokolt. A világszerte dinamikusan terjeszkedő Exposium a SIAL márkanevet egyre több földrészen ismertette meg a szakmabeliekkel. Montreal, Buenos Aires, Szingapúr szakvásárai mellett az idén már 9. alkalommal megrendezett SIAL China is egyre nagyobb jelentőségre tesz szert.

Három új ország a zsűriben
Az idei, 12. SIAL d’Or szavazás zsűrije új tagokkal bővült: három hatalmas piac, Oroszország, India és a házigazda Kína egy-egy szaklapja került be a testületbe, amelynek létszáma ezzel elérte a 29 főt. Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy Magyarországról idén a korábbiaktól eltérően már a Trade magazin kapott meghívást a zsűribe, így hazánkat és a magyar termékeket mi képviseltük Sanghajban.
A megnövekedett zsűrilétszám persze a szavazás menetét is jócskán megnehezítette, hiszen elvben mind a 9 kategóriában 29 ország helyi győztesét kellett értékelni. Ténylegesen persze valamivel kevesebbet, miután a bor kategória nem volt kötelező, és néhány más kategóriában is előfordult hiányzó, de a bemutatott termékek száma így is meghaladta a kétszázötvenet. A zsűritagok egy-egy termék prezentálására mindössze 2 percet kaptak, ezzel együtt is mindkét napon reggeltől késő délutánig tartott az értékelés.

Healthy, organic, biologic
Minden kategóriát külön szavazólapon értékelt a zsűri, amelynek tagjai természetesen az általuk bemutatott terméket nem pontozták. A maximálisan adható 20 pontból a termék innovatív karakterét 7, marketingmixét 6, értékesítési eredményeit 3 ponttal díjazhatták a szakemberek, akik további 4 pontot kioszthattak szubjektív értékelés címén is. A prezentációk leggyakrabban előforduló kulcsszavai (healthy, organic, biologic) jelzik, hogy a világ minden piacán tovább folytatódik az egészséges táplálékok térnyerése.
A globalizációt, a multinacionális vállalatok szerepének további növekedését e versenyben is megfigyelhettük. A fagyasztott édességek kategóriájában a résztvevők majd fele Unilever-terméket nevezett, ráadásul a francia és a holland piacon egyaránt a Frusi nevű desszertet hozták ki győztesnek. Az alkoholmentes italoknál pedig négy ország, Dánia, Japán, Hollandia és Portugália egyaránt a Coca-Cola zerót nevezte (nálunk a két év múlva megrendezésre kerülő versenyen indulhat majd innovációként). Ebből a kategóriából végül a vitaminnal dúsított Coca-Cola Light került ki győztesen, a díj ezzel Belgiumba került.

A „dinamikus” itt kevés
A magyar termékeket a zsűritagok jónak értékelték, egyik sem „lógott ki” lefelé a nemzetközi mezőnyből – igaz, „felfelé” sem. A mezőny többi termékével való összehasonlításból azonban kitűnik, továbbra is kevés egzakt információt adtunk a benevezett termékek mellé. Hiába a minden esetben kiváló minőség és az egyre szebb csomagolás, míg a konkurensek részletesen ismertették, melyik terméknek mekkora a piaca (értékesítés mennyisége, árbevétele), és az adott szegmensben a benevezett termék konkrétan mekkora részesedést tudott kihasítani magának – mi legtöbbször csak annyit közöltünk, az „értékesítés dinamikusan növekszik”, és ezzel az értékesítési sikerhez rendelt pluszpontokról gyakorlatilag máris lemondhattunk. Nem tudom, itthon a konkurensek elől sikerül-e mindig mindenkinek eltitkolni az értékesítési adatokat – a zsűritagok elől mindenesetre ügyesen eltitkoltuk…
A magyar díjat elnyerő Arany-szarvas szarvasgombás termékcsaládja egyöntetű elismerést váltott ki a zsűritagok körében, innovatív jellegére, szép csomagolására egyaránt büszkék lehettünk, ám eladási információk (és a bennük tükröződő, dokumentált kereskedelmi siker) demonstratív bemutatása nélkül ez az egyébként kiváló termék sem jutott odáig, ameddig alapadottságai révén eljuthatott volna.
Szakács László

Kapcsolódó cikkeink