Sebességváltás a piackutatásban
Új szelek fújnak a piackutatásban. Ma már nem elég az akciós szórólapok beszkennelése, termék, idő és kereskedelmi lánc dimenziók mentén történő feldolgozása, hanem további adatokkal, szolgáltatásokkal kell segíteni az elemzéseket. Elémenni a kérdéseknek, amelyek megválaszolásához sokszor nem elegendőek az említett alapadatok – mondja Sterbinszky Miklós, a Focus Piackutató Kft. értékesítési vezetője.Hány fogyasztót ér el a hirdetés? Milyen valós értéket kapok azért a pénzért, amit egy megjelenésért fizetek? Tényleg megérte ott, akkor és annyiszor hirdetnem? Ezekre a konkrét kérdésekre kell megtalálni a választ.
A FOCUS módszereivel mérhető a reklám értéke (GAV: Gross Advertising Value, hozzáadott reklám érték). Ennek kiszámításához a prospektusok példányszáma és hatótávolsága mellett a termék reklámjának a felületét is figyelembe veszik. Lehetővé válik a ROI (return on investment) számítás: a hirdetés költségének és értékének valódi öszszehasonlítása. A hirdető tudja, hogy mennyit fizet.
Nem a nyomtatott példányszám a fontos, hanem, hogy mennyi jut el belőle a célközönségnek: a háztartásoknak. A szórólapokat a FOCUS saját háztartási rendszeréből kapja, innen tudja pontosan megbecsülni az elosztás hatékonyságát.
A képméret szerepe a hirdetés értékében mára már elfogadott dolognak számít: a kereskedelmi láncok is megkülönböztetik az egyre nagyobb képeket, például image-egész és -fél oldalakat a hirdetés árán keresztül. A hozzáadott reklámértéket azonban (Magyarországon) még csak most kezdjük használni.
Ezek az információk a FOCUS online rendszerében naponta frissülnek.
JOGHURTOK: Alkategória részesedések,
2006. június-október
Reklám Termék
Érték% Szám%
Gyümölcsjoghurt 79,82% 71,81%
Natúrjoghurt 14,89% 21,67%
Ivójoghurt 5,29% 6,53%
Összesen 100,00% 100,00%
Forrás: FOCUS
A táblázatból jól látszik, hogy például a joghurt-kategóriában míg a gyümölcsjoghurtoknak 80 százalék reklámérték-részesedése van, addig a hirdetett termékek darabszáma szerint ez a szám csak 72 százalék, tehát kevés hirdetéssel nagyobb reklámértéket sikerült megszerezni. A natúrjoghurtok esetében ez az arány fordított: 21 százalék a termékhirdetéseknek 15 százalék reklámértékkel rendelkezik, azaz a „mennyiség a minőség előtt” elvet követve, csak kevésbe értékes helyeket sikerült megszerezni.
A hirdetett termékek darabszámát tekintve minimális szezonalitás figyelhető meg a nyári időszakban a joghurt (Gyümölcs+Natúr+Ivó) piacon.
Az augusztusi promóciós időszakban a Spar csoport öszszesen 37,4 százaléknyi reklámértéket szerzett a joghurt piacon. Jelentősen növelve az elmúlt féléves összesen 17,4 százalékos eredményét. Tehát egy jól sikerült akciós fókuszidőszakot valósított meg az éves átlagánál hatékonyabb hirdetésekkel.
office@hu.focusmr.com
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >