SCA Hygiene Products – „Köszönjük, Ránky Úr”!
A hazai kül- és belkereskedelemben eltöltött több mint 40 aktív és sikeres év után nyugdíjba vonult az FMCG-szakma világpolgára, az SCA Hygiene Products ügyvezetője, Ránky László. A Libero, Libresse, Zewa márkanevekkel fémjelzett divízió új vezetője Venter Zoltán, eddigi értékesítési igazgató lett. Az őrségváltás apropóján ültünk le velük beszélgetni.Mindketten napbarnítottak, energikusak, tele tervekkel. László a Balatonra, Zoltán a Tiszára siet a beszélgetés után. Minden szavukon átsüt az SCA iránti elkötelezettség, a megélhetően célorientált, emberléptékű, skandináv puritanizmusban gyökerező vállalati kultúra méltatása. A kezdetekre, pályájuk indulására mindketten szívesen emlékeznek.
R.L.: A nyelvek iránti érdeklődés vezetett a Közgazdasági Egyetem külkereskedelmi szakára, hiszen már a felvételire német felső- és angol középfokú nyelvvizsgával érkeztem. Akkoriban nem tanítottak marketinget, kommunikációt, így az első munkahelynek óriási szerepe volt a gyakorlati tapasztalat megszerzésében. A szűk kínálatból én a TerImpex állami vállalathoz kerültem friss diplomásként, 1967-ben bonyolítói munkakörbe, ami manapság az asszisztens megfelelője. Napra pontosan 25 év múlva elnök-vezérigazgatói pozícióból hagytam el a céget.
Nagyon értékes és érdekes időszak volt ez. Egyrészt az idősebb kollégáktól rengeteget lehetett tanulni. Másrészt a külföldi utakon, például Brüsszelben, az állami kereskedelmi szerződések letárgyalása közben olyan nyugati gazdasági fogalmakkal ismerkedhettünk meg, mint a marketing, saját márka vagy a disztribúció. A régió országaiból hozzánk jártak a kollégák árukínálatot csodálni. Akkoriban az export nagy százalékát a mezőgazdaság és az élelmiszeripar adta. A belkereskedelmet gyakorlatilag a Füszért-vállalatok elosztó szerepe jelentette.
A rendszerváltás hatásait már a Nestlé vezérigazgatójaként éltem át 1992-től. A svájci cég a hetvenes évektől kapcsolatot tartott fenn Magyarországgal, fagyasztott termékeket gyártatott Békéscsabán. A Szerencsi Csokoládégyár megvásárlásával az első multik között vetette meg a lábát sikeresen a magyar piacon. A termelés, értékesítés, szervezeti átalakítás sok idő- és energiabefektetést igényelt. Minden változásban volt, hiszen ezekben az időkben született meg a magyar FMCG-piac, jöttek be a külföldi kereskedelmi láncok és gyártók, vitathatatlan érdemeket szerezve így a gazdasági átalakulás lehetővé válásában. A valódi FMCG-kereskedelem, a versenyszféra színét-visszáját az SCA, vagy ahogy akkor hívták, Mölnlycke ügyvezetőjeként tapasztaltam meg, 1999-től napjainkig.
V.Z.: 1983-ban, még békéscsabai általános iskolás szünidős diákként 1 hónapot dolgoztam egy ABC-ben, és a klasszikus párizsimosás, zacskóstej-törölgetés ellenére tetszett az emberekkel való kapcsolatteremtés lehetősége. De mindez feledésbe merült a szegedi középiskolás évek alatt, ahol a fizika és kémia tanulmányi versenyeken szerzett helyezések jelentettek rövid távú sikerélményt. Érettségi után egy évet építészeti irodában töltöttem, amelynek hatására az Yblre jelentkeztem Budapestre, magasépítő szakra. Itt jöttem rá, hogy a többiekhez képest gyorsan tanulok, a bulik közt kiszorított pár órai tanulással simán vettem az akadályokat, így egyedül diplomáztam az akkori társaságból. Ez az élmény egyfajta magabiztosságot adott az életre, az ismeretlennel való szembenézés izgalmát, a kiismerhetőség, a felfedezés örömét.
Megélhetési lehetőséget azonban pályakezdőként nehéz volt akkor, 1991-ben Békéscsabán találni, így az épp fellendülő piacozásban próbáltam szerencsét. Kemény kiképzés volt, hajnali keléssel, ázással-fázással, de a sokféle emberrel való kapcsolat és a sikeres adás-vétel valamennyire kárpótolt. 1992 tavaszán, családom kétkedése ellenére jelentkeztem kereskedelmi képviselőnek a Sancellához (akkori elődje az SCA-nak), bár fogalmam sem volt, mit kell majd csinálnom. Ki gondolta volna, hogy a munkaszerződéssel együtt azt a bizonyos napóleoni marsallbotot is megkapom?
Bár többször megkerestek, kitartottam a vállalat mellett, hiszen 3-4 évente új kihívást kaptam, így lettem kelet-magyarországi területi vezető, majd nehéz szívvel és többéves unszolás hatására családunk vállalta a Budapestre költözést. Így Key Account Manager, Field Sales Manager, értékesítési vezető, majd idén nyáron, a negyvenedik születésnapomra divízióigazgatói kinevezést kaptam. Az utóbbi három pozíciót már László igazgatósága alatt.
Az elmúlt 10 évről mindketten lelkesen számoltak be, egymásnak adva a szót az eredmények taglalásában. Az SCA-országok között modellértékű a magyar szervezet, hiszen a vállalat minden nagy márkája jelen van hazánkban. A Tena inkontinencia-betét igazi „world wide brand”, hiszen világ-, Európa- és országos szinten is piacvezető pozíciót tölt be. A Tork professzionális higiéniai papírok az európai és a magyar versenyben is első helyezettek, a Libero pelenkák Skandináviában és Magyarországon is a legismertebbek a célcsoportban, a Libresse nagy hagyományokkal rendelkező márka a magyar hölgyek körében, a Zewa pedig az elmúlt tíz évből kilencben kétszámjegyű növekedést produkált, nagyban hozzájárulva ahhoz, hogy az SCA a vegyi vállalatok közül a hazai top5-ben stabil helyet kapjon.
A sikersztori az amúgy óvatos svédek bátor döntésénél kezdődött, mikor 1985-ben, jóval a rendszerváltás előtt megkezdték a gyártó, csomagoló és értékesítési tevékenységet hazánkban. A vállalati kultúrában is erősen domináns a skandináv modell, a felelősségi körökön belüli egyéni szabadság, önálló döntési, hibázási, javítási lehetőség, a valódi csapatszellem, a minimalizált adminisztráció és bürokrácia, az egyéni kezdeményezések megvalósíthatósága, az átlátható és jól átkommunikált közép- és felsővezetés. Mindennek köszönhetően minimális a fluktuáció, jó a hangulat, nincs funkciók közötti ellenségeskedés. Akik elhagyták a céget, legtöbbjük vezető beosztásba került, ott is kiválóan megállják a helyüket, és fenntartják kapcsolataikat a volt és jelenlegi SCA-s kollégákkal.
Az elmúlt tíz esztendő legnagyobb eredményének a Zewa minőségi háztartási, higiéniai papíráru mennyiségi eladásának hatszorosára növelését tartják, amelyben mindkét szakembernek elévülhetetlen része volt, hiszen kezdetben kevesen hittek a Zewa sikerében. Az olcsó, egyrétegű papírok piacát tudatos marketingtevékenységgel, edukációval, a partnerkapcsolatok elmélyítésével, elérhetőséget biztosító árpolitikával sikerült minőségi, háromrétegű papírok dominálta piaccá formálni. A folyamat motorja pedig kétségkívül a piacvezető Zewa volt és marad. A márkaépítés értékteremtő szerepe kiemelkedően fontos a vállalati stratégia kialakításában. De az öncélú, főként a nemzetközi központból érkező marketingnyomásnak ellenállnak, és csak a magyar fogyasztóknak valódi értéket adó, nyereségesen értékesíthető újdonságokat, promóciókat vezetik be.
Ránky László érdeme, hogy a magyar szervezet az SCA-vállalatok élmezőnyébe került. Sose kellett a szolgai módon adaptáló-riportoló sorba beállnia, sőt teljes koncepció kidolgozása, megvalósítása a központi elvárás. Így jöhetett létre Magyarországon egyedülálló módon például az első hallásra bizarrnak tűnő, ám nagy sikerrel és jelentős nemzetközi visszhanggal lezajlott Zewa WC-kiállítás is. A kereskedelmi és gyártói folyamatok optimalizálását célzó magyar ECR-kezdeményezésben a vállalat a kezdetektől tevékenyen részt vett, sőt az utóbbi két évben Ránky László a társelnöki pozíciót is ellátta.
V.Z.: A vállalatot ezen a sikerpályán kell tartani. Ránky Lászlótól 10 év alatt megtanultam, hogy ehhez az általa képviselt, a szervezet ritmusához alkalmazkodó, hosszú távon fenntartható fejlődés ütemét diktáló, motiváló és inspiráló, belülről jövő vezetési stílus a legalkalmasabb. Persze a piac, a kereskedelem, a fogyasztói szokások változását a szervezetnek proaktív módon, rugalmasan kell leképeznie, a mérőszámokban tükrözni, közben a partner-együttműködéseket stratégiai szintre emelni; ez számomra a következő 5 év kihívása. Személyes életemben pedig szeretnék elődömhöz hasonló, kiegyensúlyozott életvitelt kialakítani, amelybe a család, a rendszeres sport és a horgászszenvedély is belefér. A gyerekeket útnak indítani legalább olyan nehéz és felelősségteljes feladat, mint céget építeni, de ehhez is kaptunk bőséges útravalót a főnöktől.
R.L.: Nálam a recept egyszerű: 1 feleség, 2 gyerek, 3 munkahely, 4 unoka, 5 nyelv. András fiam továbbviszi a stafétát, most a román OBI kereskedelmi igazgatója. Az aktív nagypapaság mellett az úszás, tenisz, az utazás, világjárás és a borászkodás is számos újdonságot tartogat.
Mi a titka? Tény, hogy bármilyen korú, rangú és nemzetiségű emberrel azonnal szót ért. Több mint 120 országban járt már, ezzel lekörözte Juhász Árpádot, a TV2 utazási szakértőjét. Az előny megtartását elvárja tőle a szakmai és baráti kör. Az általa alkotott közgazdasági fogalom, a Chatrix, vagyis a Chaotic matrix elméletét taglaló könyv borítója kész, de lapjait tele kell írnia. A Balaton-átúszásra jövőre is vele tartanak a vállalkozó szellemű SCA-s kollégák. Társadalmi szerepvállalásait a Magyar-Amerikai Kereskedelmi Kamara társelnöki posztja, a Magyar Evezős Szövetség és a Vasas Tenisz-szakosztály vezetőségi tagsága fémjelzik.
Négy hivatalos búcsúztató, a tiszteletére hazánkba érkező több mint 20 külföldi vezető, a róla és neki készült film, Fellegi Ádám zongoraművész egyedi örömzenéje, a meglepetésparti, ahova még a kismamák is eljöttek, a régi kollégáktól a mai napig érkező csokoládéküldemények, a rendszeres telefonhívások mind azt bizonyítják, hogy a nagyszerű embert és vezetőt nem engedi el a szakma. Köszönjük, hogy továbbra is számíthatunk Önre, Ránky Úr!
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >ÖRT-NMHH Minikonferencia: Merre tovább influenszer reklámozás?
Milyen szabályok vonatkoznak ma az influenszerekre? Hol húzódnak az etikai…
Tovább olvasom >Bővül az ALDI app: ezentúl kuponok is elérhetők
Újabb mérföldkőhöz érkezett az ALDI applikáció. A vásárlók mostantól bármely…
Tovább olvasom >