SAP kutatás: Diszkrimináció a céges utakon

Szerző: Trademagazin Dátum: 2023. 06. 30. 10:25

Az SAP céges elszámolási szolgáltatásokat nyújtó leányvállalata, az SAP Concur felmérése szerint a többség úgy érzi, hogy az üzleti utazások elbírálása során sokakat ér diszkrimináció. A 25 piacon, 3850 üzleti utazó körében végzett globális felmérés szerint az üzleti céllal utazók közel kétharmada úgy érzi, hogy munkatársaihoz képest nem volt egyenlő esélye az üzleti utazásra, és ezt elsősorban a korának, akcentusának vagy nemének tulajdonítják.

Sokan érzik a diszkriminációt

Az SAP Concur globális üzleti utazási felmérése fontos igazodási pont az üzleti utazók, az utazásszervezők és szervezeteik számára. A felmérés minden évben rávilágított arra, hogy az adott évet meghatározó nagy horderejű problémák – COVID-19, az orosz-ukrán háború vagy akár az infláció – milyen hatással lehetnek arra, hogy az üzleti utazások hogyan zajlanak a nagyvállalatoknál.

A felmérés ötödik éve vizsgálja az üzleti utazók előtt álló legégetőbb kihívások közt az esélyegyenlőséget is.

Mindent eldönt a nagy utazás?

Pedig a „kiküldetés” világszerte minden vállalatnál nagyon népszerű motivációs eszköz, kifejezetten jutalomként élik meg a munkatársak, még ha közben dolgozniuk is kell. A cég által térített szolgáltatásokat pedig az SAP Concur rendszerében tudják rögzíteni, nyilvántartani és a térítést jóváhagyatni, így aztán még kényelmesebb lehet egy céges út minden felhasználónak. Majdnem minden megkérdezett (94%) hajlandó üzleti céllal utazni, ebből 67% pedig nagyon is vágyik rá. Sőt, 92%-uk szerint karrierjük jövője a következő egy évben a sikeres üzleti utazásoktól függ, mivel ez fontos az ügyfélkapcsolatok fenntartása (42%) és új kapcsolatok kialakítása (41%) szempontjából. Több mint egyharmaduk (38%) szerint az üzleti utazások fontosak ahhoz, hogy naprakészek maradjanak a legújabb trendekkel, technológiákkal és fejlesztésekkel kapcsolatban.

Nemi gazság!

Ugyanakkor a globális üzleti utazók közel kétharmada (62%) úgy érzi, hogy munkatársaihoz képest nem volt egyenlő esélye az üzleti utazásra. Ennél is több (72%) amerikai üzleti utazó érzi úgy, hogy másnak lejtett a pálya. A megkérdezettek ezt a következő okokra vezetik vissza:

  • életkor (globálisan: 21%, USA: 27%)
  • akcentus (17%, 23%)
  • nem (17%, 26%)
  • fizikai megjelenés (16%, 25%)
  • etnikai vagy faji hovatartozás (15%, 22%)
  • szülői státusz (13%, 18%)
  • szexuális irányultság (8%, 17%)
  • fogyatékosság (7%, 14%)

Az LMBTQ+ üzleti utazók 92%-a úgy érzi, hogy kora (38%), neme (34%) és szexuális irányultsága (31%) miatt nem kapott egyenlő esélyt az üzleti utazásokon való részvételre munkatársaihoz képest. Ha meg is ítélnek nekik egy céges utat, akkor sem felhőtlen az örömük: a globális LMBTQ+ utazók többsége (90%-a!) rejtegette már szexuális identitását üzleti útja során, akár személyes félelemérzet, akár az üzleti cél védelme, akár az adott úticélon érvényes törvények és tradíciók miatt. Az elmúlt 12 hónapban az LMBTQ+ üzleti utazók 82%-ának kellett szállást változtatnia, mert nem érezte magát biztonságban. Majdnem mindenki (94%) tapasztalt már tisztességtelen bánásmódot üzleti útja során, például azt, hogy a kiszolgáló személyzet nem vett tudomást róla (45%), szexuális közeledések vagy megjegyzések célpontja volt (40%), és tisztességtelen vagy nem megfelelő biztonsági ellenőrzésen esett át (33%).

Ha nem vagy ott, kimaradsz

A távmunkások szerint az üzleti utazás kritikus fontosságú a munkahelyi kapcsolatok szempontjából. Mégis több távmunkás úgy érzi, hogy nem volt egyenlő esélyük az üzleti utazásokra a távoli lakóhelyük vagy az irodába való rendszertelen bejárásuk miatt. Tízből több mint három távmunkás felismeri, hogy az üzleti utazás kritikus fontosságú a munkatársakkal való tartalmas kapcsolatok kialakításához (38%) és a vezetőkkel való szorosabb kapcsolatok kiépítéséhez (37%), szemben az irodában dolgozókkal (27%, illetve 24%). Ugyanakkor létezik olyan is, hogy valaki már tehernek érzi a sűrű kiküldetést. A távmunkások fele (50%) éppen azt állítja, hogy többet utazik, mint szeretne, szemben a hibrid (37%) és az irodai dolgozókkal (29%).

A hátrányok halmozódhatnak is: azon távmunkások közül, akik egyben szülők is, 16% állítja, hogy szülői státuszuk miatt nem volt egyenlő esélyük az üzleti utazásra, szemben a hibrid (12%) és az irodában dolgozókkal (11%). Persze a távmunkások a legnagyobb valószínűséggel azért utasítanak vissza egy üzleti utat, mert a gyermekfelügyelet megtalálása kihívást jelent (19%, 14%, illetve 14%).

Nem mindegy, hogy hova, mivel, milyen céllal

A felmérés azt igazolja, hogy a kényelmetlenebb, „nemszeretem” kiküldetésekre nagyobb eséllyel kerülnek beválasztásra a távmunkások. Ők hamarabb megérzik, ha a cég spórolni kényszerül, rövidebb úttól is többet vár el, és a kényelmükön farag. A távmunkások közül többen mondják, hogy a bizonytalan gazdasági helyzet befolyásolja a vállalatuk üzleti utazásait, mint az irodai dolgozók (91% vs. 80%), és a változások között szerepel a „hajnalban mész – éjjel jössz” utazások terjedése (36% vs. 27%), a rosszabb minőségű szálláshelyek (39% vs. 26%), az üzleti utazásonként minimálisan elvárt megbeszélések számának emelése (35% vs. 23%) és az előzetes jóváhagyási körök növelése (31% vs. 22%).

Rámegy az egészségünk?

A globális üzleti utazók még mindig azt mondják, hogy az egészség és a biztonság jelenti a legnagyobb veszélyt az üzleti utazásokra (44%) – nagyobb mértékben, mint a nemzetközi vagy helyi konfliktusok és feszültségek (34%), az infláció (34%), a költségvetési megszorítások vagy az utazások befagyasztása (31%), valamint a távmunka és a virtuális találkozók lehetőségei (28%).

Az utazók elvárják, hogy a vállalatuk engedélyezze számukra a szabályzaton kívüli foglalásokat a biztonságuk érdekében (világszerte: 48%, USA: 56%), támogassák a munka és a magánélet egyensúlyát (47%, 53%), foglaljanak fenntartható lehetőségeket (36%, 37%), tegyenek szabadidős utakat (34%, 41%), foglaljanak konferenciákra (31%, 46%) és támogassák az ideológiai vagy életmódbeli különbségeket az úti céllal (30%, 41%).

A biztonság (44%) és az egészség (41%) még mindig a legnagyobb okok az üzleti utazás visszautasítására, sokkal inkább, mint az utazásból való kiégés (27%) és a gyermekfelügyelet megtalálása (15%).

A luxus a múlté

A globális üzleti utazók 53%-ának kellett az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer szállást változtatnia, mert nem érezte magát biztonságban, és több mint negyedüknek (28%) többször is változtatnia kellett. Ez az arány még magasabb az Egyesült Államokban, ahol az üzleti utazók több mint kétharmadának (70%) kellett már szállást változtatnia, mert nem érezte magát biztonságban, és közel felének (47%) többször is kellett változtatnia.

Az idősebbek strapabíróbbak?

Világviszonylatban megfigyelhető, hogy a fiatalabb generációk kellemetlenebbül érzik magukat. Az elmúlt 12 hónapban a Z generáció 64%-a és az ezredfordulósok 61%-a változtatott szállást üzleti útja során, mert nem érezte magát biztonságban. Ez az X generációsok 40%-ához és a baby boomerek 15%-ához képest kifejezetten magas arány. Sőt, a „boomerek” 85%-a azt állítja, hogy még soha nem kellett élnie ezzel a gyakorlattal.

Íme, miféle tisztességtelen bánásmódot tapasztalnak a sűrűn utazók az utazásaik során:
  • A személyzet figyelmen kívül hagyta őket (világszerte: 31%, USA állampolgárok: 41%).
  • Tisztességtelen vagy nem megfelelő módon lefolytatott biztonsági ellenőrzés (26%, 32%).
  • Megkérdezték tőlük, hogy a házastársukkal utaznak-e (25%, 34%).
  • Közvetlen veszélyben érezték magukat (23%, 31%)
  • Nemkívánatos szexuális közeledés vagy megjegyzések célpontja voltak (22%, 36%)
  • Becsmérlő megjegyzések célpontjai voltak (20%, 27%)
  • Az utazótársak szállodai dolgozónak nézték őket (19%, 29%)
Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink