Sajátos sajt: értékben csökken, mennyiségben növekszik
Értékben 5 százalékkal csökkent a sajt forgalma tavaly, mintegy 72 milliárd forintra, az előző évhez képest. Ugyanakkor mennyiségben a 10 százalékos növekedés eredményeként a boltokban az eladás túllépett az 50 ezer tonnán. A sajátos trend fő oka, hogy a fogyasztók egy része olcsóbb fajtára, márkára, vagy olcsóbb üzletre váltott.Szintén magyarázza az élelmiszer bolti eladásának általános tendenciájától eltérő fejlődést, hogy a sajt kiskereskedelme erősen koncentrálódik a hipermarketre.
Abban a csatornában ugyanis a széles és mély választékba sok olcsó termék is belefér. S általában is alacsony a hipermarketek árszínvonala. A legfrissebb adatok szerint, a mennyiségben mért piaci részesedést tekintve, átvette a vezetést a bolttípusok rangsorában. A legnagyobb eladóterű bolttípus piaci részesedése ugyanis mennyiségben 39-ről 41 százalékra emelkedett tavaly, az előző évhez képest.
A sajt értékben és mennyiségben mért bolti forgalmának ellentétes mozgása együtt jár az átlagár csökkenésével. Összességében a sajt mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára a tavalyelőtti, kilogrammonkénti 1 627 forintról 14 százalékkal(!), 1 405 forintra csökkent.
Az ár mérséklődése mögött részben szintén a hipermarketek forgalmának növekedése áll, azonkívül az olcsóbb, nagyobb kiszerelésű termékek eladásának emelkedése.
Két százalékponttal csökkent viszont a főleg szupermarketet és diszkontot magában
foglaló, 401–2 500 négyzetméteres csatorna mutatója, 37 százalékra. Figyelemre méltó, hogy a lakóhely közeli közeli, 51–200 négyzetméteres szegmens részaránya 10-ről 11 százalékra emelkedett. A hagyományos boltok között az 50 négyzetméteres és kisebbek pozíciója gyengült: részarányuk 3 százalékról 2-re változott.
A forgalom értékét tekintve is a hipermarket került az élre, a bolttípusok
ranglistáján, 39 százalékos részaránnyal. A kereskedelmi márkák részaránya élelmiszereknél, értékben átlagosan 23 százalék, a tavalyi adatok szerint. Ennél
valamivel magasabb a sajtnál, ahol 25 százalékot ért el. Mennyiségben fordított a helyzet. Az összes élelmiszer átlag 30 százalékához képest a sajt bolti eladásából kevesebb, 28 százalék jut a kereskedelmi márkákra.A bolti eladás alakulásában kulcsszerepet játszanak a viszonylag alacsony árfekvésű félkemény sajtok, köztük a trappista. Jelentősen megélénkült irántuk a kereslet. Bolti eladásuk mennyiségben
19 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra. Ezáltal meghaladja az évi 30 ezer tonnát. Rájuk jut értékben 49, mennyiségben 60 százalék a sajtkategória teljes forgalmából, a legutóbbi adatok szerint.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >