A rum népszerűsége világszerte növekszik, a prémium és prémium+ rumok iránti kereslet itthon is folyamatosan nő, egyre hangsúlyosabb az edukáció és a minőség iránti igény. A gyártók történetalapú márkákkal, új érlelési technikákkal és koktélinnovációkkal válaszolnak az új attitűdre. A legjelentősebb hazai forgalmazóktól a fejlesztési trendek és a hazai piac elemzését kértük.
A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.

Piri Attila
marketingigazgató
Heinemann Testvérek
Az IWSR tavalyi riportja szerint – elemez Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója – 2019 és 2023 között a standard kategória 61 000 9 l-es kartonról 52 000 kartonra csökkent. Ugyanebben az időszakban a prémium és prémium+ kategória 2-ről 10 ezer kartonra nőtt. 2025 első negyedévében az NIQ kimutatása alapján a rum kategória a retail csatornában értékben 34, volumenben 20%-ot emelkedett, ami mind igazolja a prémium rumok volumennövekedését.
A Heinemann standard kategóriában az Old Pascas rumot forgalmazza – ennek forgalma stagnáló volt. Doorly’s márkánk alacsonyabb volumenről százalékosan jelentősen növekedett. Idén kezdtük el forgalmazni a Papa’s Pilar márkát, aminek jellegzetessége, hogy az alapanyagokat Ernst Hemingway kedvenc korábbi Karib-térségbeli lakhelyeiről gyűjtik össze.
A prémium rumok iránt nő a fogyasztói igény, ezért a kategória márkáinak a HoReCa mellett a retail csatornában is nő a disztribúciója. A hazai fogyasztókra jellemző, hogy kipróbálják az újdonságokat az adott kategórián belül, esetleg többet is fogyasztanak egy márkából, de nem határolódnak el az újtól – ez persze nemcsak a rum kategóriára vonatkozik.

Árok Gábor
üzletágvezető
Coca-Cola HBC
Magyarország
– Az NIQ 2024-es MAT adatai alapján – húzza alá Árok Gábor, a Coca-Cola HBC Magyarország prémium alkoholok üzletágvezetője – a hazai rumpiac továbbra is növekedési pályán van mind értékben, mind mennyiségben. A bővülést elsősorban a prémium és szuperprémium kategóriájú termékek iránti kereslet hajtja, míg a fehér rumok forgalma stagnál vagy enyhén csökken. A prémiumizáció kézzelfogható jelenség, amely átformálja a fogyasztási szokásokat, és új lehetőségeket nyit meg a gyártók és forgalmazók számára.
A rum kategóriája 2023-ban jelentős átalakuláson ment keresztül. A Bacardi mint piacvezető márka továbbra is meghatározó a mainstream szegmensben, ugyanakkor a növekedés motorját egyértelműen a szuperprémium kínálat képezi. A kategória izgalmasabbá és sokszínűbbé vált, új márkák és minőségi innovációk is megjelentek az elmúlt két év során.
A rum egyre inkább megtestesíti a távoli kultúrák, egzotikus élmények világát, ami vonzóvá teszi a hazai fogyasztók számára is. A tudatosabb választás, az információk könnyebb elérhetősége, valamint a minőséget előtérbe helyező szemlélet eredményeképpen egyre többen döntenek a magasabb árkategóriás, karakteresebb rumok mellett. A „kevesebbet, de jobbat” elv mentén kialakuló fogyasztói attitűd pedig a márkahűség irányába is mutat.
A különlegesség értéke

Kovács Dávid Gábor
marketingigazgató
Zwack
– A rumpiac egyértelműen növekedésben van – hangsúlyozza Kovács Dávid Gábor, a Zwack marketingigazgatója –, elősorban a prémium+ szegmensnek köszönhetően, ahol két számjegyű a növekedés az előző évhez képest. A hazai piacot a fűszeres barna rumok dominálják, ezek mind a kiskereskedelemben, mind a HoReCa-ban nőnek.
A Zwack portfóliójában prémium és a prémium+ szegmensbe tartozó márkák is megtalálhatóak. A Captain Morgan rum a prémium szegmens egyik meghatározó márkája, a hazai piacon ismert típusok mellett megjelent ananász és mangó ízekkel készült Tiki Mango & Pineapple változatai is.
A guatemalai Zacapa szuperprémium rumot a világ egyik legkülönlegesebb lepárlási és érlelési módszerével készítik: többféle korú és típusú hordóból származó rum keverékéből úgynevezett „Sistema Solera” technikával – ízvilága kiemelkedően gazdag, komplex.
A Zwack portfólió legújabb eleme a Don Papa, a tölgyfahordókban 7 évig érlelt filippínó prémium rum Negros szigetéről, amelyhez pozicionálásából és ízkarakteréből fakadóan nagy reményeket fűzünk.

Tollas Csilla
portfolio brand manager
Liquid Gold
A prémiumizáció – érvel Tollas Csilla, a Liquid Gold Kft. portfolio brand managere –, amihez hozzájárult a fogyasztói edukáció és a nemzetközi rumkultúra fokozódó hazai jelenléte is, átrendezi a fogyasztói döntéseket. A fogyasztás a prémium és szuperprémium szegmensben az elmúlt két évben tovább erősödött: az off-trade csatornákon növekszik a prémium rumok iránti kereslet, és a magas kategóriájú bárokban is egyre nagyobb az igény különleges, érlelt tételekre.
A Liquid Gold prémium és szuperprémium rumokat forgalmaz: a dominikai Ron Matusalem és a karibi Remedy rumcsaládot, a Ron Centenariót Costa Ricából, a Legendariót Kubából, a Pusser’s Navyt Guyanából, valamint a brazil Ypiocát és az Ázsiából érkező Nagát, és van a portfóliónkban egy alkoholmentes rum is, a Sober Spirits. Márkáinknál az elmúlt 1-2 évben akár 2 számjegyű növekedéseket is tapasztaltunk, ám ebben az évben csökkenő volt forgalmunk tendenciája.
Új sikertörténetek

Mosonyi Csaba
magyarországi képviselő
Sovereign Brands
– Az összrumpiac stabilnak mondható – fogalmaz Mosonyi Csaba, a Sovereign Brands magyarországi képviselője –, a sötét, érlelt, prémium kategóriás rumok iránt növekszik a kereslet, az érleletlen fehérek iránt csökken, mert a fogyasztók egyre inkább tisztán, kortyolgatva fogyasztják a rumokat, és a hagyományos Mojito, Cuba Libre fogyasztása is csökkenőben van.
A Bumbu márkát forgalmazzuk, ami igazi sikersztori Magyarországon. Többszáz évvel ezelőtt a Karib-tenger hajósai már készítettek Bumbut; így nevezték a fűszerekkel és gyümölcsökkel finomra hangolt rumot.
Egy régi barbadosi recept alapján készítik a Bumbu Originalt, amely egy karibi egzotikus fűszerekkel és trópusi gyümölcsökkel ízesített, 10-15 évig ex Bourbon hordóban érlelt rum. Tavaly több mint százezer litert fogyasztottak el belőle Magyarországon. A hagyományos rumrajongók kedvence a Bumbu XO, a Bumbu Cream is igazi különlegesség: a panamai rum alapra a legfinomabb tejszínt töltjük.

Dr. Pipei Csaba
társtulajdonos
Premirum
– Ahogy egyre többen fedezik fel a kategóriát – magyarázza dr. Pipei Csaba, a Premirum társtulajdonosa – a prémium rumok piaca dinamikusan bővül. Sokat teszünk azért, hogy megtaláljuk a világon elérhető több mint 23 000 rumból azokat, amelyek a hazai közösség egyes szegmenseinek ízlenek. Vállalkozásunk növekedése exponenciális.
A kanadai Rosemont, a panamai Nativo és Pedro Mandinga, a karibi Nation és a salvadori Cihuatán mellett még sok más márkát is forgalmazunk, és még több terméket vezetünk be idén is, például – a prémium rumpiac minden igényét kielégítjük.
– A termékfejlesztést ma elsősorban az eltérő érlelési módok, technikák alkalmazása jellemzi – mutat rá Piri Attila –, és van számos példa fűszeres, gyümölcsös ízesítésekre is. A Papa’s Pilar Sherry Finish és Rye Finish jól illusztrálja az érlelési módokat. A Sherry Finish az érlelés végén hosszabb ideig Oroloso Sherry hordós érlelést kap, míg a Rye Finish olyan egyszer használt tölgyfahordóban érlelődik a gyártási folyamat végén, amiben előtte straight rye whiskey érlelődött.
A prémium rumokat tisztán fogyasztják, de jellemzően brandenként is több új koktélvariációval találkozhatunk a klasszikusok mellett. A bártenderek munkáját a Heinemann HoReCa-csomagokkal, márkanagyköveti aktivitásokkal, edukációs anyagokkal, személyre szabott koktéllapokkal segíti.
Új források, egyedi karakterek
– Magyarországon elsősorban a dark és spiced rumok iránt nőtt meg jelentősen az érdeklődés – mondja el Árok Gábor. – Ezek az ízprofilok könnyen befogadhatók, így ideális belépőpontot jelentenek a kategóriával most ismerkedők számára. A rumfogyasztók között erősödik a figyelem az egyedi karakterű, könnyen fogyasztható, de mégis különleges termékek iránt, ami kedvez az ilyen típusú innovációknak.
A prémium rumok előretörésével a bartenderek is mind szívesebben kísérleteznek új, kreatív koktélkompozíciókkal. A klasszikus italok, mint a Mojito vagy a Cuba Libre, továbbra is népszerűek, de egyre több rumalapú újragondolás – például a rumos Negroni – jelenik meg az itallapokon. A Coca-Cola HBC oktatással, edukációval és termékkóstolókkal is segíti a bartenderek munkáját.
– A rumok jó megítélésében nagy jelentőséget kap az egyedi márkakarakter – állítja Kovács Dávid Gábor –, amivel egy-egy új márka ki tud tűnni a sűrűsödő prémium mezőnyből. Ebben tudott egyedi márkavilágával újat hozni a piacra a Don Papa, amivel egy új lokációt – a Fülöp-szigeteket – rakja fel a rumkedvelő közönség térképére. Ügyesen kombinálja a valós történelmi hagyományokat egy színes, eleven, szinte mitológiai világgal, ami mind a palackon, mind a márka kommunikációjában visszaköszön.
A koktélbárok bátran nyúlnak a rumokhoz egy-egy signature koktél megalkotásához – itt kiemelten fontos a kiegyensúlyozott ízkarakter és a magas minőség. A Zacapa rum többek között azért a bartenderek egyik kedvence, mert nagyon sokoldalúan használható különböző koktélokban.
A bartendereket kiemelten edukációval segítjük, ilyen például a Diageo Bar Academy, amely online és személyes tréning modulokat is tartalmaz különböző tapasztalati szinten és számos témakörben, az alapanyagoktól a koktélkészítésen át az itallap összeállításáig.
Az on-trade szerepe
– A termékfejlesztés sikeresnek bizonyuló irányai – véli Tollas Csilla – a természetes fűszerekkel ízesített rumok, a design- és történetalapú márkák, illetve az alkoholmentes alternatívák. A bárokban a klasszikus Daiquiri mellett újra előkerültek a rumalapú Negronik, tiki koktélok, valamint a három összetevős, letisztult receptek.
A minimalizmus és a prémium alapanyagok kombinációja egyre népszerűbb.
A márkahűség ebben a szegmensben inkább az élményhez, a történethez és az esztétikumhoz való kötődés formájában jelenik meg. Egyértelműen tapasztaljuk az uptrading jelenséget: a különböző jövedelmi szinteken is nő az igény a magasabb minőség iránt – sokan választják első prémium italuknak a rumot a whisky helyett, illetve gyakran az édesebb ízű rumok jelentik a belépőt a rumok világába.
A Liquid Gold a bártenderek munkáját olyan projektekkel is segíti, mint a Matusalem Master Blender Tour, ahol a márkák nagykövetei tartanak kóstolásokat, master class előadásokat.
– A prémiumizáció jól megfigyelhető mind az off- mind az on-trade csatornában – állapítja meg Mosonyi Csaba –, a prémium márkák rendszeres fogyasztói ismerik, tudatosan választják az egyes márkákat. A kezdő prémium rumosok érkezhetnek a likőrök irányából, ők az édesebb rumokat megkóstolva kezdenek rumozni, vagy jöhetnek a whisky és cognac irányából, a szárazabb, karakteresebb márkákkal ragadnak a kategóriában. Kezdetben sok márkát kipróbálnak, kóstolgatnak, keresik a nekik leginkább tetsző ízeket, a kedvenceiket aztán újra vásárolják, sőt ajánlják is másoknak.
A prémium kategóriában ma a könnyen fogyasztható, édesebb rumok sikeresek. Az új változatok általában egy, az eredetihez hasonló, de kicsit eltérő ízvilágot jelentenek; egy-egy márka fűszerezett, ízesített változatai újabb fogyasztókat hozhatnak a márkához és válhatnak népszerűvé.
Az on-trade-ben standard kategóriában még mindig a kevert italok hódítanak, leginkább a rumos kóla, de a rum-gyömbér és a rum-tonic is terjedőben van.
– A fogyasztók eldukálása meghatározó – összegez dr. Pipei Csaba –, mert nagyon kevesen ismerik a rum kategóriát, akik pedig ismerik, azok is a korábban itthon forgalmazott, alacsonyabb minőségű italokkal találkoztak, ez sok fogyasztót szkeptikussá tett a rummal kapcsolatban. Az ő bizalmukat szeretnénk italainkkal visszaszerezni, de még mindig jelennek meg alacsony minőségű, prémium kategóriába árazott kommersz termékek.
A prémiumizáció a kulcs, mert az emberek egyre kevesebbet fogyasztanak, de ott a legjobb minőséget szeretnék megkapni, és ha megtalálják, hűek maradnak a termékhez. Ugyanakkor attól, hogy egy rum drága, nem jelenti azt, hogy jó is. Mint több mint 8000 rumot kóstolt rajongó megkockáztatom, hogy a világon elérhető rumok 90%-a pocsék ital, de a maradék 10% között csodálatos rumok vannak, amelyek bármelyik más spirit kategóriák kedvelőit is elkápráztatják. Mi ezeket találjuk meg. //
A legkiválóbb kortyok
Forgalmazó partnereinket arra kértük, mutassák be kedvenc rumjukat.
A Bacardi Caribbean Spiced egy igazán könnyű, fűszeres érlelt rum, friss ananásszal, kókuszvízzel és a kókuszvirág cukor különleges édességével. Sokoldalú ital, akár önmagában, akár könnyen elkészíthető vagy komplexebb kevert italokban egyaránt jól fogyasztható.
MOSONYI CSABA
A Bumbu XO. panamai rum, hosszú, akár 18 éves ex-Bourbon hordós érlelés után 6 hónapos sherryhordós finish-sel készített rum. Ízében karamell, vanília, a pirított tölgy aromái egyesülnek a narancshéj illatával, majd fűszeresség és árnyalatnyi kávés jegyek jelentkeznek.
PIRI ATTILA
Cihuatán Indigo
A Papa’s Pilar a nagy kalandor és író, Ernest Hemingway becenevét „Papa” és hajójának nevét „Pilar” egyesíti. A Papa’s Pilar alapanyagait Hemingway kedvenc Karib-szigeteiről gyűjtik, a Flagship Dark rum ízvilágán érezzük, hogy Bourbon, Port Wine és Spanish Sherry hordókban kap utóérlelést.
KOVÁCS DÁVID GÁBOR
A Don Papa egy filippínó prémium rum Negros-szigetéről, amit a helyiek „Sugarlandia”-nak is hívnak. Az ízprofilja lágy, édes és gyümölcsös, gyakran vaníliás, mézes és citrusos jegyekkel, ami miatt sokak számára könnyen szerethető, sőt koktélokban és önmagában is népszerű választás.
PIPEI CSABA
Doorly’s 12 Fine Old Barbados Rum
A 29 éves Black Cat az Enmore lepárló utolsó működési évében készült a 250 éve üzemelő Versailles fa lepárlókészülékkel, amely egyedi karaktert és gazdag édesgyökér, fenyőrügy-likőr, majd aszalt szilva ízvilágot kölcsönöz neki.

TOLLAS CSILLA
A Matusalem Gran Reserva 23 Solera eljárással készült, gazdag ízvilággal rendelkező elegáns rum. Selymesen fűszeres, vaníliás, melasz jegyekkel, hosszan tartó lecsengéssel. A Matusalem 150 éves családi vállalkozás a rum esetében elsőként alkalmazta a Solera érlelési módszert.
6 milliárd forint fölött a rum forgalma
Az NIQ kiskereskedelmi indexe kilenc különféle égetett szeszesital-kategóriát vizsgál, ezek közé tartozik a vodka, whisky, likőr, gyomorkeserű, pálinka, brandy, vermut, gin, valamint a rum. E termékcsoportok együttes értékesítése a 2024. március és 2025. február közötti periódusban átlépte a 182 milliárd forintos forgalmat, ami 4%-os növekedést jelent az előző időszakhoz képest, míg mennyiségben enyhe, 1% körüli visszaesés volt tapasztalható.

Vendégszerző:
Csonka Gabriella
analytic insights
associate
NIQ
A teljes égetettszeszesital-forgalom 3%-át tette ki a rum, amely látványos, 22%-os növekedéssel több mint 6 milliárd forintos forgalmat generált az előző év azonos időszakához viszonyítva. Mennyiségben is bővülés figyelhető meg: 677 ezer liter rum fogyott el, ami 5%-kal haladja meg az előző évi értéket.
A gyártói márkák az értékbeli eladás közel háromnegyedéért feleltek, ami csaknem 6 százalékpontos növekedés a korábbi periódushoz képest. A maradék kicsit több mint egynegyed részt a saját márkás termékek adták, jelentőségük csökkent.
A kiszereléseket megfigyelve elmondható, hogy a 0,7–0,99 literes rumok voltak a legkelendőbbek a vizsgált 12 hónapban. Részesedésük 5 százalékponttal emelkedett, így a forgalom picivel több mint 80%-áért voltak felelősek. Értékben 31, míg volumenben 11%-kal gyarapodtak.
Fajtákat tekintve a sötét típusú rumok vezették a mezőnyt, a forgalom mintegy kétharmadát adva. Második helyen a fehér rumok álltak, amelyek az eladások több mint egyötödét fedték le.
A tequila forgalma a vizsgált időszakban mintegy 690 millió forintos értékbeli eladást generált, ami 3%-os emelkedést jelent a korábbi időszakhoz viszonyítva. Mennyiségben 4 ezer literrel fogyott több, összesen 63 ezer liter tequila került a vásárlókhoz. Ebben a szegmensben kizárólag a gyártói márkák voltak jelen.
A 0,7–0,99 literes kiszerelések vezettek a tequila esetében is, az értékbeli forgalom háromnegyedét adva, emellett értékben (+9%) és mennyiségben (+13%) is növekedtek. A dobogó második helyén a 0,2–0,49 literes tequilák álltak, melyek a forgalom 17%-át tették ki. A 0,5–0,69 literes kiszerelések értékbeli részesedése, mint harmadik legkeresettebb kiszereléstípus már csak az értékbeli eladás 5%-át adta, ami 4 százalékpontos csökkenést jelent az előző periódushoz képest. //
Kapcsolódó cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Promóció 2025: egyszerűség, adat, élmény
A Promóciók napjának nyitóelőadását Barna Tamás, a Republic Group tulajdonos-ügyvezetője…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: áprilisban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 5,0, az előző havit 2,0 százalékkal haladta meg
2025. áprilisban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >Csökkent a FAO élelmiszerár-indexe májusban
Csökkent az élelmiszertermékek világpiaci árának referenciaértéke májusban az előző hónaphoz…
Tovább olvasom >Az euróövezetben nőtt a kiskereskedelmi forgalom áprilisban
Havi és éves összehasonlításban egyaránt nőtt a kiskereskedelmi forgalom az…
Tovább olvasom >