RSM DTM: a kuponos vásárlás áfa-csapdái
A közösségi vásárlási portálok 3-3,5 milliárd forintos árbevételű hazai piacán olyan szolgáltatásokat és termékeket kezdtek értékesíteni a közelmúltban, amelyek új – eddig inaktív – vásárlói rétegeket vonzottak az online vásárlás piacára.
„A közösségi vásárlás során bónuszt vagy kupont vásárolunk, amely a kedvezményesen meghirdetett szolgáltatás későbbi igénybevétele, vagy a termék beszerzése során fizetőeszközként funkcionál. Az utalvány megvásárlásakor ugyanis pénzt cserélnek pénzhelyettesítő eszközre, ami az áfatörvény értelmében nem minősül gazdasági tevékenységnek, és ellenértékes ügyletről sem beszélhetünk” – világít rá Kalocsai Zsolt az RSM DTM Zrt. vezérigazgatója.
Ráadásul a bónusz vagy kupon megszerzése ellenérték fejében önmagában sem termékértékesítésként, sem pedig szolgáltatásnyújtásként nem kezelhető, így a tranzakcióról számlát nem állíthat ki a bónusz vagy kupon értékesítője.
Ha viszont a számla kiállítása mégis megtörténik, úgy az áfát be kell fizetni. A bónuszok/kuponok vásárlása egyébként a számviteli és az áfa szabályok értelmében az utalvány fogalomkörébe tartozik, függetlenül attól, hogy nyomtatott vagy elektronikus formában kiállított formájáról van szó. A vásárlást nyugtával bizonylatolni nem kell, azonban számviteli bizonylattal az ügyletet alá kell támasztani.
A tét pedig nem kicsi: a közösségi vásárlási portálok 3-3,5 milliárd forintos árbevételű hazai piacán olyan szolgáltatásokat és termékeket kezdtek értékesíteni a közelmúltban, amelyek új – eddig inaktív – vásárlói rétegeket vonzottak az online vásárlás piacára. Ennek eredményként ez év augusztusáig a hazai lakosság 14-74 év közötti részének már 3,5 százaléka élt a közösségi vásárlás lehetőségével – mutatott rá Kaprinay Zoltán, a Bónusz Brigád alapító ügyvezetője.
Kalocsai Zsolt. szerint az ilyen akciók során az általános forgalmi adót érintő problémák, az engedmények számlázásának, illetve úgynevezett visszaszámlázásának a problémái a leggyakoribbak. A téves jogértelmezés ráadásul hibás számviteli nyilvántartásokhoz is vezethet, ez pedig összességében az akció sikerét és nyereségességét is befolyásolhatja – írja az RSM DTM nyomán a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >