Rosszabbul érzik magukat a vásárlók: hogy lesz ebből javuló fogyasztás?
A GKI Gazdaságkutató legfrissebb havi konjunktúrafelmérése szerint jelentős mértékben romlottak a lakossági fogyasztói kilátások Magyarországon, ami a helyi gazdasági növekedési terveket is kihívás elé állíthatja. A fogyasztói bizalmi index februári csökkenése az utolsó 12 hónapban tapasztalt pénzügyi helyzet és a következő 12 hónapra vonatkozó kilátások erős romlását mutatja, utoljára hasonló mértékű visszaesést Ukrajna orosz lerohanása után regisztráltak.
A nagy értékű fogyasztási cikkekre elkölthető saját pénz megítélése is kedvezőtlenebb lett, és az ország következő 12 havi gazdasági helyzetének értékelése is rosszabbá vált. Ez a tendencia nincs igazán összhangban azzal kormányzati céllal, hogy a gazdasági növekedés főként a fogyasztás élénkülésétől várható. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kiemelte az emberek fogyasztási óvatosságának leküzdésének fontosságát.
A GKI adatai alapján azonban ezt a célt megfelelő ütemben nehéz lehet elérni, mivel a fogyasztói bizalmi index 3 ponttal lejjebb húzta az összesített konjunktúraindexet. Ugyanakkor a pozitív trend, mely már közel másfél éve tart, nem szakadt meg, és az üzleti várakozások csak kis mértékben változtak.
A lakossági index negatív alakulása ellenére az inflációs várakozások csökkentek, és az emberek kevésbé aggódnak a munkanélküliség miatt. A GKI szerint a cégárak enyhébb emelkedése jó hír lehet az infláció kilátásainak szempontjából.
Mivel az exportpiacok, különösen Németország gyengélkedik, a magyar gazdaság növekedése továbbra is az olcsó és kedvezményes hitelek hozzáférhetőségétől függhet. Az MNB valószínűleg tovább csökkenti az alapkamatot, az ütem azonban kérdéses, és az intézkedések hatása még mindig bizonytalan.
A fogyasztói bizalmi index csökkenése komoly kihívást jelent a kormányzat számára, és az előttük álló hónapokban a gazdasági helyreállítás érdekében szükséges intézkedések megtervezésekor figyelembe kell venniük a lakosság hangulatát és fogyasztási hajlandóságát is – írja a G7.hu.
Kapcsolódó cikkeink
Specialty kávé: új hullám a csészében
A kőolaj után a világ második legnagyobb mennyiségben forgalmazott terméke…
Tovább olvasom >Kivárás van – bizalom kevésbé
Makrogazdasági kitekintés az Egyensúly Intézet I. negyedéves elemzésében Lassuló GDP-növekedés,…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >További cikkeink
Eurostat: 2%-kal bővült az európai jégkrémgyártás 2024-ben
Az Eurostat friss adatai szerint 2024-ben az Európai Unióban 2%-kal,…
Tovább olvasom >Matcha Latte zabitalt vezet be kínálatába az Oatly az Egyesült Királyságban
Az idei nyarat új, matcha latte ízű zabitallal dobja fel…
Tovább olvasom >MBH-elemzés: A vártnál jobb GDP adatokat közölt a KSH
2025 második negyedévében a KSH által közzétett GDP adatok az…
Tovább olvasom >