Romlott a közúti árufuvarozók helyzete az első negyedévben a szakértő szerint
Fordulat történt a közúti fuvarozásban az idei első negyedévben a tavalyi kedvező év után a fogyasztás és a beruházások csökkenése miatt – mondta a Magyar Közgazdasági Társaság logisztikai szakosztályának csütörtöki online rendezvényén a szakosztály elnöke.
Lajkó Ferenc ismertetése szerint a hazai áruszállításban 78 százalék a közúti fuvarozás részaránya. Magyarországon mintegy 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással, járműállományuk 90 ezer járműből áll, a magyar foglalkoztatottak 3,3 százalékát alkalmazzák. A közúti fuvarozás a bruttó hazai termék (GDP) csaknem 5 százalékát adja, és jelentős exportszolgáltató.
Tavaly a nemzetközi áruszállításban részt vevő vállalkozások költségei 25,1 százalékkal, a belföldi megbízói körrel rendelkező cégekéi pedig 34,9 százalékkal nőttek, főként az üzemanyag- és egyéb árak emelkedése miatt. Ugyanakkor az év nagy részében volt elég szállítandó áru, a gazdasági fellendülést pedig kisebb kapacitáshiány kísérte, így a költségek növekedését szinte teljesen át tudták hárítani a fuvarozó cégek, ami 30 éve nem fordult elő – emelte ki a szakértő. Ennek következményeként a közúti fuvarozási szektor 2022 egészét figyelembe véve jó évet zárt – összegezte Lajkó Ferenc.
A 2023. évi kilátásokkal kapcsolatban kifejtette: az első negyedévben tapasztaltak alapján továbbra is emelkednek a közúti fuvarozás költségei, az üzemanyagár-csökkenés nem kompenzálja a többi költség növekedését. A szakértő szerint éves szinten a költségek 8-9 százalékos emelkedésére lehet számítani.
Jelezte azt is, hogy a közúti fuvarozás piacán kapacitás-felesleg alakult ki a fuvarok csökkenése miatt, amihez az első negyedévben nem tudott alkalmazkodni a közúti szektor.
A szakértő rámutatott: a változások következménye az árszint csökkenése. A nemzetközi fuvarozásban 0,3 százalékkal nőttek, a belföldi fuvarozásban viszont 4,1 százalékkal csökkentek az árak.
Lajkó Ferenc szerint az év nagy kérdése, hogy a növekvő költségek mellett, az első negyedéves csökkenő árszinthez képest mikor konszolidálódik a piac, mikor tudnak a fuvarozók a költségeikhez mérten árat emelni, ami alapvető a túlélésük szempontjából.
Kapcsolódó cikkeink
Ellehetetlenülnek az energiahatékonysági beruházások és a klímavédelmi intézkedések
További módosítások szükségesek az Országgyűlés előtt levő energiahatékonysági törvényben a…
Tovább olvasom >Az EU és a Mercosur-országok politikai megállapodásra jutottak a tervezett szabadkereskedelmi megállapodásról
Az Európai Bizottság és a Mercosur-országok képviselői lezárták a szabadkereskedelmi…
Tovább olvasom >Átadták a Tesco új 100 ezer négyzetméteres magyarországi logisztikai központját
November 27-én ünnepélyes keretek között adta át a CTP Magyarország…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >