Romlott a közúti árufuvarozók helyzete az első negyedévben a szakértő szerint
Fordulat történt a közúti fuvarozásban az idei első negyedévben a tavalyi kedvező év után a fogyasztás és a beruházások csökkenése miatt – mondta a Magyar Közgazdasági Társaság logisztikai szakosztályának csütörtöki online rendezvényén a szakosztály elnöke.

Nehezebb a helyzetük
Lajkó Ferenc ismertetése szerint a hazai áruszállításban 78 százalék a közúti fuvarozás részaránya. Magyarországon mintegy 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással, járműállományuk 90 ezer járműből áll, a magyar foglalkoztatottak 3,3 százalékát alkalmazzák. A közúti fuvarozás a bruttó hazai termék (GDP) csaknem 5 százalékát adja, és jelentős exportszolgáltató.
Tavaly a nemzetközi áruszállításban részt vevő vállalkozások költségei 25,1 százalékkal, a belföldi megbízói körrel rendelkező cégekéi pedig 34,9 százalékkal nőttek, főként az üzemanyag- és egyéb árak emelkedése miatt. Ugyanakkor az év nagy részében volt elég szállítandó áru, a gazdasági fellendülést pedig kisebb kapacitáshiány kísérte, így a költségek növekedését szinte teljesen át tudták hárítani a fuvarozó cégek, ami 30 éve nem fordult elő – emelte ki a szakértő. Ennek következményeként a közúti fuvarozási szektor 2022 egészét figyelembe véve jó évet zárt – összegezte Lajkó Ferenc.
A 2023. évi kilátásokkal kapcsolatban kifejtette: az első negyedévben tapasztaltak alapján továbbra is emelkednek a közúti fuvarozás költségei, az üzemanyagár-csökkenés nem kompenzálja a többi költség növekedését. A szakértő szerint éves szinten a költségek 8-9 százalékos emelkedésére lehet számítani.
Jelezte azt is, hogy a közúti fuvarozás piacán kapacitás-felesleg alakult ki a fuvarok csökkenése miatt, amihez az első negyedévben nem tudott alkalmazkodni a közúti szektor.
A szakértő rámutatott: a változások következménye az árszint csökkenése. A nemzetközi fuvarozásban 0,3 százalékkal nőttek, a belföldi fuvarozásban viszont 4,1 százalékkal csökkentek az árak.
Lajkó Ferenc szerint az év nagy kérdése, hogy a növekvő költségek mellett, az első negyedéves csökkenő árszinthez képest mikor konszolidálódik a piac, mikor tudnak a fuvarozók a költségeikhez mérten árat emelni, ami alapvető a túlélésük szempontjából.
Kapcsolódó cikkeink
Nagy sebességre kapcsol a CER Cargo: nemzetközi terjeszkedés jön
A magyar gyökerű CER Cargo Group új vezérigazgatóval és ambiciózus…
Tovább olvasom >Business Superbrands minősítést kapott a Dachser Hungary
Magyarország 500 vezető márkája egyikeként Business Superbrands minősítést nyert el…
Tovább olvasom >Termelési élénkülés, árnyalt képpel – 50,7 ponton a BMI júliusban
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) friss jelentése…
Tovább olvasom >További cikkeink
Globális élelmiszer-drágulást hozhat a pálmaolaj-krízis
A világ legnagyobb pálmaolaj-exportőrei, Indonézia és Malajzia a következő években…
Tovább olvasom >Véget ért a vámmentes Kánaán: Trump globális korlátozása felforgatja az e-kereskedelmet
Donald Trump felfüggesztette a 800 dollár alatti értékű nemzetközi csomagok…
Tovább olvasom >Új irányt vesz az Auchan: kisebb boltokkal lépne szintet a hipermarketlánc
Az Auchan Magyarország új stratégiát hirdetett: a következő években kisebb…
Tovább olvasom >