Rohamosan nő a láncokban a bioválaszték
Egész Európában bioforradalom van: az üzletág évente két számjegyű növekedést produkál. Magyarországon ennél jóval szerényebb az előrelépés, de azért nálunk is bővül a biopiac. Gazdálkodási okok miatt kevesebb ugyan a termelő, de egyre több feldolgozó és kereskedő csatlakozik.Világszerte egyre többen kedvelik a biotermékeket, de a fogyasztók általános véleménye, hogy magasnak tartják az áraikat. A biovásárlási szokásokat firtató piackutatók szerint a nem vásárlók közül Észak-Amerikában és Európában is minden második megkérdezett a drágasággal indokolja tartózkodását. Az is biztosnak tűnik, hogy a fellendülés folytatása a kedvezőbb árakon, a kínálat bővülésén és az áru elérhetőségén múlik. A fogyasztók a bioélelmiszereket egyértelműen saját egészségükkel és jó közérzetükkel (wellness) kötik össze; évtizedünk életstílusának két legfontosabb trendjével.
Növekszik a tábor botrányok után
Amint Dörnyei Otília, a GfK Hungária Piackutató Kft. cégvezetője elmondta: kétévente ismétlődő kutatásaik szerint általában az elhivatottakból válnak biofogyasztók. Magyarországon két, a 25–45 éves korosztályban és az 50 évnél idősebbeknél figyelték meg, hogy lelkes biofogyasztókká lettek. A fiatalabbak esetében a gyermek megszületése jelent késztetést, hogy a jövevénynek biztos hátterű élelmiszereket vásároljanak. Később a családi fogyasztást is úgy alakítják át, hogy a saját, valódi fogyasztói kosarukba minél több bioélelmiszer kerüljön. Az idősebb korosztály – ha képesek megfizetni a drágább biotermékeket, akkor – motiváltságának fő meghatározója: az egészség féltése.
A GfK kétévente készít bioélelmiszer-attitűd kutatást. A legutóbbi szerint, négyből három magyar fogyasztó egyáltalán nem vásárol bioélelmiszert, és a jövőben sem akar. A vásárlók a biológiailag ellenőrzött minőséget főként zöldség- és gyümölcs, kenyér és ivólevek vásárlásakor tartják szem előtt. Jellemző az is, hogy a biósok tábora egy-egy nagyobb élelmiszerbotrány után általában gyarapodik. Ugyanis a többség bízik a biotermékek igazolójegyeiben.
Az ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származó élelmiszert legalább heti gyakorisággal vásárlók aránya mindösszesen 3,1 százalékra tehető.
Túlsúlyban a szervezett kereskedelem
A bioélelmiszerek közül a kutatás szerint legnépszerűbbnek a biozöldségek, -gyümölcsök és a húsfélék tűnnek. A cégvezető szerint ebben szerepet játszik az is, hogy a válaszadók között sokan a falusi, háztáji termékeket – származzék ez a fogyasztói piacok kistermelőitől vagy a vidéken élő rokonságtól – biónak gondolják. Olyan élelmiszernek, amelyiket nem nagyüzemi, leegyszerűsítve nem különböző vegyszereket segítségül hívó technológiával készítenek. A tudatos biotermék-vásárlók 42 százaléka e termékcsoport árukínálatából választja a biológiailag ellenőrzött minőségűt.
A bioélelmiszer beszerzési helyének meghatározására vonatkozó, több válasz megjelölését is engedő kérdésre a vásárlók legnagyobb arányban – 43 százaléka – a hipermarketeket említette. A válaszadók 25 százaléka piacon szerzi be az ökológiai minőségű élelmiszereket, 18 százalék a láncba szerveződött kis boltokat említette, míg 17 százalék nyilatkozott úgy, hogy ő maga termeli meg ezeket az élelmiszereket. A szaküzleteket, azaz bioboltokat a megkérdezettek 15 százaléka említette beszerzési forrásként.
Parkolópályán a biotermesztés
– Magyarországon tavaly mintegy tíz százalékkal növekedett a biotermékek forgalma, de még így is alig egy százalékkal részesedik az összes élelmiszer-fogyasztásból – mondta Roszik Péter, a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Ez elmarad a fejlettebb biokultúrájú országoktól. A magyar biotermelés mintegy 80 százalékát exportálják, így annak csak ötöde kerül hazai fogyasztókhoz. Az is a teljes képhez tartozik, hogy sokféle olyan, külföldön készülő késztermék kapható a boltokban, amelyek alapanyagát Magyarországon termelték.
A Biokontroll célkitűzései között szerepel, hogy megismertessék és elfogadtassák az ökológiai mezőgazdasági termelést az árutermelő gazdálkodókkal, a tudományos élettel, valamint az, hogy képzéseket szervezzenek gazdák, feldolgozók, kertbarátok számára. A célkitűzések megvalósítása során több ezer fő vett részt a Magyar Biokultúra Szövetség tanfolyamain, tudományos konferenciáin, és beindult a termelés is, amelyben meghatározó szerepe volt a Nyugat-Európából érkező piaci impulzusoknak és szakembereknek is.
– Míg Európában a fogyasztókkal együtt évről évre gyarapszik a termelők tábora is, addig hazánkban már csak 110 ezer hektáron, azaz a termőterület szűk egy százalékán termesztenek bioélelmiszert. Ez az arány az uniós átlag mintegy fele – mondta Roszik Péter.
Magyarországon 2004 óta megállt a biotermesztés növekedése. A korábbi gyors megugrást ugyanis egy támogatási program segítette elő, amely már kifutott, így a jelentkezők száma is apad. Az új belépőknek a piacon kellett volna, illetve kellene megtalálniuk számításaikat. Ez azonban nem egyszerű: a hétköznapiról a biotermesztésre való három évig tartó átállás évei alatt költségeik csak nőnek. A remélt extra árbevétel pedig addig várat magára, amíg a szigorú ellenőrök meg nem adják a terménynek a biominősítést. A helyzet 2009-től változhat: az Új Magyarország vidékfejlesztési program keretében induló pályázatok segítik az ökogazdálkodókat, ezekkel a támogatásokkal sokaknak újra rentábilissá válhat a biotermelés.
Bővül a biozöldség-kínálat a Sparban
Egyre több feldolgozó és kereskedő csatlakozik a nemzetközi jogosítványokkal rendelkező, szigorúan ellenőrzött Biokontroll-lánchoz. A nyilvántartásokban 402 feldolgozó és a 126 kereskedő szerepel. (Bioterméket tavaly július óta csak regisztrált cég forgalmazhat.)
A kereskedelmi láncok üzleteiben tíz éve jelentek meg a biotermékek, elsőként a – jelenleg a Sparhoz tartozó – Kaiser’s hálózatában.
– Az Interspar hipermarketekben kapható 30 ezer-féle cikkből csak 300 a biotermék. Az egyszázalékos aránnyal szemben Nyugat-Európában e termékkör részesedése az 5-7 százalékot is eléri – mondja Laber Zsuzsa, a Spar Magyarország Kft. kommunikációs vezetője. A biotermékek nagy része magyar gyártóktól, forgalmazóktól származik.
A Spar elsőként kezdte el hálózatában forgalmazni a biotermékeket, és évek óta az egészségtudatos életmód, az egészségre törekvő vásárlói magatartás fontosságát hangsúlyozza kommunikációjában. Rendszeres tanácsadással, ismertető anyagokkal segíti a vásárlókat. A Spar hálózatában a magas minőségi kritériumok miatt jellemzően több az igényes vásárló, aki meg is engedheti magának a biotermékek vásárlását, és figyel családja egészségére – egészségtudatos. A biotermékek forgalma 2007-ben ugrásszerűen nőtt a Spar hálózatában.
A kommunkációs vezető szerint a legfontosabb változás, hogy a jelenlegi bio zöldség-gyümölcs választék jelentős bővülés előtt áll. Bio banán, kivi, karotta, citrom már kapható a hálózatban. 2008 februárjában bővítik a bio zöldség-gyümölcs kínálatot, bevezetik a Natur Pur bio zöldség-gyümölcs szortimentet, ez további 8-10-féle olyan terméket jelent, mint például a narancs, cukkini, alma, koktélparadicsom.
Az év során az exkluzív Spar saját márkás biotermékek sora – amelyet Natur Pur néven 2006 óta forgalmaznak – szintén jelentősen bővülni fog.
Megtudtuk azt is, hogy a biotermékek nagy részét magyar gyártóktól, forgalmazóktól szerzik be. Ami a Spar saját márkás exkluzív biotermékcsaládját, a Natur Pur termékeit illeti, ezek az osztrák bio-agrárgazdálkodásból származnak. A magyar termelőket is bevonják a saját márkák előállításába, liszt, tej már magyar a bio-sajátmárka alatt, azonban a magyar termelők volumengondokkal küzdenek.
A bio a Cora hipermarketjeiben az első áruház nyitása óta stratégiai terméknek számít – jelzi Tóth Katalin, az áruházlánc szóvivője. Mintegy félezer bioterméket tartanak, de ezek száma tavaly 40 százalékkal növekedett. Magyar beszállítóktól vásárolnak, de importált termékeket is árusítanak. A legkeresettebb biotermék a nádcukor, a tökmagolaj, a tönkölybúzapehely, a zöldség- és gyümölcskoktél, a tej és a gyümölcslé.
Készletgondokat generál a fejlődés
Majd egy évtizede indult el a Biopont szekere, akkor 2 fővel és nagy lelkesedéssel gabonák, magvak és aszalványok kicsomagolásával. A Biopont Kft. 1998 óta folyamatosan fejleszti üzletmenetét a hazai piacon. 1998-ban még csak öten dolgoztak a cégnél, most már 45-en vannak, mondta Bella Viktória, a Biopont Kft. termékmenedzsere. A Biopont Kft. tevékenységi körébe tartozik az élelmiszergyártás, -csomagolás és nagykereskedelem. Elsősorban reformélelmiszerek, ezen belül biominőségű termékek előállítása és forgalmazása a fő profil.
Bella Viktória szerint a dinamikusan fejlődő bioélelmiszer-üzletágban visszatérő gondot jelent, hogy hamarabb kifogynak a készletek, mint hogy az új termést betakarítanák. A gyártói kapacitással általában gördülékenyebben tudják az iramot tartani, a csomagolások és kiszállítások egyre nagyobb mennyisége könnyebben lekövethető. A minőség tekintetében az élelmiszeriparban a csúcsot jelentik a vegyszermentes körülmények között termelt, előállított és mesterséges anyagokat nem látott feldolgozott natúr és bioélelmiszerek.
A növekedést igen jól szemlélteti, hogy 2005-re már Magyarországon, Belgiumban, Olaszországban és Németországban gyártják a Biopont saját márkás termékeit, azonban a hazai gyártók adják a termelés alapját. A Biopont Kft. által forgalmazott élelmiszerek Biopont márkanév alatt találhatók meg a boltok polcain. A másik csoport a natúr termékek, Vegabond márkanév alatt. Harmadik márka a 2006-ban elindított Prime Food, amellyel már három tendert megnyert a cég.
A hazai piacon is élesedik a verseny
Magyarországon, ahogy szerte Európában, a legkedveltebb bioélelmiszerek közé a zöldség, gyümölcs és tojás tartozik – többek között ezt állapította meg a Nielsen piackutató vállalat 46 országban, köztük Magyarországon, internethasználók körében végzett globális kutatása.
A piackutatók statisztikáiban fontos helyen állnak a biotejtermékek, ezt támaszthatja alá az is, hogy Magyarországon a bioállattartással foglalkozók kétharmada szarvasmarhát is tart. Az egyre növekvő keresletért folytatott versenyt jól mutatja, hogy a számos külföldi biotejtermék mellett most már a magyarok is egyre erősebb versenyt folytatnak a vevőkért.
Németh Vilmos, a váci Naszálytej Zrt. elnöke elmondta, hogy tavaly még egyetlen nagyüzemi biotej-előállítóként a Zöldfarm Biotej UHT, friss és savanyított tejtermékekből – biotej, biotejföl, natúr, valamint szedres és barackos ízesítésű biojoghurt, valamint biokefir – viszonylag széles választékkal jelentek meg az üzletek polcain. Tavaly mintegy 3,5 millió liter tejet vásároltak fő beszállítójuktól.
Az igazán különleges terméknek számító biohal forgalmazása nem egyszerű. Pedig a Hortobágyi Halászati Zrt. például azért indította el a biogazdálkodást, mert területük a Hortobágyi Nemzeti Parkban van – a nagyobb jövedelem nem igazán játszott ebben szerepet. Ahogy Sebestyén Attila, a vállalat kereskedelmi vezetője elmondta, a külföldi piacokon általában 50 százalékos ártöbbletet jelent a biominősítés, itthon legfeljebb 20-30 százalékot.
– Ám ez a magasabb ár nem feltétlen jelent többletjövedelmet – tette hozzá –, ugyanis a biotermelés a hagyományos termeléshez képest kisebb hozammal s nagyobb ráfordítással jár.
Ám a nemzeti park területén nekik környezetkímélő módszerekkel kell gazdálkodniuk, és akkor már a végterméket érdemes bióként forgalmazni. Eddig ragadozó és növényevő halakkal jelentek meg a piacon. Az édesvízi biohalakat német és osztrák piacra is exportálják. Ugyanis a hazai forgalmazás esetleges növelése szempontjából korlátot jelent, hogy a biotermékeknek külön árusítóhelyet, akváriumot vagy hűtőpultot kell fenntartani, ezért marad a kivitel.
Czauner Péter
Biotermeléssel foglalkozó vállalkozások száma az elmúlt 10 évben (darab)
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Ellenőrzött terület (ha) 8 232 11 397 15 772 21 565 32 609 47 221 79 178 103 672 113 816 128 690 122 615 116 197 110 000 *
Vállalkozások száma 108 127 161 330 327 471 764 995 1155 1420 1353 1249 1203
* becsült Forrás: Biokontroll Kft.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >