Reziliensnek tűnik a Lidl Lengyelországban a Biedronkával és a Dinóval szemben

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2024. 08. 28. 09:38

Az azonos értékesítési területeken elért bevételnövekedés tekintetében az élre állt a Lidl a lengyel élelmiszer-kereskedők között. A német diszkont újonnan nyitott üzletek árbevételét nem tartalmazó számai most először haladják meg a piacon vezető Biedronka és a lengyel szupermarketlánc, a Dino eredményeit. A Lidl és a Biedronka közötti harc az árvezető szerepért, valamint a minimál órabér év eleji meredek emelése ugyanakkor nyomást gyakorol a jövedelmezőségre.

A Lidl Poland a második negyedévben lekörözte fő riválisait – a piacvezető diszkont Biedronkát és a Dino szupermarketláncot – a lengyel élelmiszer-kereskedelmi piacon.

A nemrégiben közzétett második negyedéves adatok szerint Lengyelország negyedik számú lengyel élelmiszer-kereskedője, a Dino a júliusig tartó három hónapban1,8%-os növekedést ért el. Bár ez még mindig jobb eredmény, mint a piacvezető Biedronka által korábban jelentett -4,6%, ez az első alkalom, hogy a Dino teljesítménymutatója elmaradt a piacon második helyezett Lidlétől, amely az év elején „több mint 2%-ot” jelzett a második negyedévre. Ebbe az adatba nem tartozik bele az adott időszakban megnyitott új üzletek árbevétele, ezért az a kiskereskedő piaci versenyképessége mutatójának tekinthető.

2022-ben még, amikorra vonatkozóan mindhárom kiskereskedő mérlegadatai rendelkezésre állnak, a Biedronka (Jeronimo Martins Polska) és a Lidl (amelynek üzleti éve 2023. február végén zárult) fej-fej mellett haladt a relatív bevétel-növekedés tekintetében. A Biedronka – akárcsak a Lidl – 2022-ben 24,1%-kal növelte forgalmát zloty alapon. E cikk szerzőjének becslése szerint a bázishoz mért növekedés mindkét kiskereskedő esetében 20,5% lehet. A Dino ezzel szemben, messze megelőzve mindkét versenytársát, 48,2%-kal növelte árbevételét, amelyből 28,5% az azonos üzletek értékesítéséből adódott.

Kifizetődő a Lidl árakra összpontosítása Lengyelországban

A lengyel kiskereskedők like-for-like bevételének növekedése 2024 első két negyedévében (az adatok %-ban kifejezve)

A Lidl forgalmának pozitív alakulása egyrészt betudható annak, hogy a Lidl egyre inkább az árra koncentrál. A német diszkont az év eleje óta a sokszorosan nagyobb piacvezető Biedronkával verseng a lengyel élelmiszer-kereskedelmi szektor árvezető pozíciójáért. A két kiskereskedő szinte heti médiakampányokban igyekszik egymást alulmúlni az élelmiszerárak terén.

Az élelmiszer-infláció lassulásával és a magasabb személyzeti költségekkel együtt az árra való újbóli összpontosítás nyomást gyakorol a nyereségességre. Az első hat hónapra vonatkozóan a Dino 4,6%-os konszolidált nettó nyereséghányadról számolt be, szemben a tavalyi év azonos időszakának 5,2%-ával. A csökkenés nagy része a magasabb értékesítési és marketingköltségeknek tudható be, amelyek a nettó árbevétel 15,5%-áról 16,3%-ra emelkedtek. A Biedronka anyavállalatának, a portugál Jeronimo Martins nettó nyereséghányada szintén 1,6%-ra csökkent az idei első félévben a tavalyi év azonos időszakának 2,5%-áról. A Biedronka euróban kifejezett IFRS16 szerinti EBITDA-arányos nyereséghányada a 2023 első félévi 8,5%-ról 7,6%-ra csökkent 2024 első félévében. A Lidlről nem állnak rendelkezésre adatok, de a lengyel leányvállalat, mint a Lidl nemzetközi operációjának kísérleti országa, komoly beruházásokat eszközölt önkiszolgáló pénztárakba és elektronikus polccímkékbe, ami elképzelhető, hogy a személyzeti költségek kordában tartása érdekében tett megelőző lépés volt. Az idei év elejétől Lengyelországban a minimális órabér 17,9%-kal, 23,5-ről 27,7 lengyel zlotyra (5,5 euróról 6,5 euróra) emelkedett.

Kapcsolódó cikkeink