Retro 6: vonalas és kockás
Harmadik alkalommal hirdette meg a Trade magazin „Az év legsikeresebb promóciója” versenyt. A díjátadót idén szakmai nap keretében, a promóció témaköréhez kapcsolódó előadások előzték meg. A Novotel Budapest Congress Bartók termében közel száz érdeklődő gyűlt össze április 14-én, hogy részt vegyen az immár hagyományosnak számító rendezvényen.
Még emlékszem, amikor kisiskolás koromban nagy izgalommal vettem kézbe az új tankönyveket és a füzetcsomagot. Kíváncsian vártam, hány vonalas, hány kockás füzet lesz benne, melyik lesz a számtané, melyik a nyelvtané.
Nos, a vonalak és a kockák újra feltűntek az életemben, bár ma ez korántsem olyan örömteli esemény.
A vonalak zavarosak. Amint azt a közelmúltban, a tisztességtelen forgalmazói magatartásról szóló törvény alkalmazásával kapcsolatos számos vitán kifejtettem a kollégáknak: „zavart érzek az erőben”. Azt látom, hogy olyanok, akik régen nyíltan vitáztak, most kétfenekű megfogalmazásokat használnak, vagy még azokat se. Illan a kétoldalú bizalom légköre.
Holott a bizalom sohasem volt olyan kelendő árucikk, mint ma, amikor a kölcsönös szállítói-kereskedői szolgáltatásokat nem lehet nevén nevezni. Maradt tehát a megállapodás a kockás papíron.
A kockás papír eme diadalmas, 21. századi újjászületésének a számítástechnika korában van még egy komoly hátulütője: szelleme segít megtartani azt, amit pedig lassan száműzni kellene a törvények által támogatásra és védelemre kijelölt és preferált hazai kkv-kből: őt magát a kockás papírt. Ami a maga fizikai valóságában él és virágzik.
A kontrollingrendszer, a vevő- és termékprofitabilitás-mérés luxuskiadás, mert az erre fordított költségek a rövid távú versenyképességet veszélyeztetik. Sok helyen probléma a tervre (forecastra) vagy rendelésre gyártás dilemmája: a legtöbb esetben az utóbbi győz, ez is a kockás papírt erősíti az integrált rendszerekkel szemben.
Az első generációs magyar kkv-k első generációs vezetése lassan a remélt arany napnyugta felé indul. Az utódoknak tőkebevonási képességre lesz szüksége, mert csak nemzetközi méretekben maradhatnak talpon. Így azonban nem fog menni: a kockás papírt át lehet világítani, de a hozzá tartozó céget nem.
A perspektíva értékelését szokásomhoz híven a Tisztelt Olvasóra bízom.
Köves András
külkereskedelmi igazgató
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >