RetailZoom: Vannak-e még hétvégék a járványhelyzet alatt?
A karanténállapot bevezetése, munkavállalók százezreinek home office-ban történő munkavégzése, az iskolák bezárása mind-mind azzal járt, hogy az emberek hétköznapi élete teljességgel megváltozott. A hétköznapok és a hétvégék “összefolynak”, hiszen a családok folyamatosan otthon vannak, és bár a bevásárlások mértéke a kezdeti erőteljes felhalmozás után már a normál szintre csökkent, a boltokban töltött idő a különféle korlátozások és védelmi előírások miatt szükségszerűen lerövidült.
Hogyan is változtatták meg a fentiek a Hazai Láncokban bonyolított vásárlások napi eloszlását? Nos, bár még csak néhány hét adatai állnak a rendelkezésünkre, a számokat elemezve egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a hétvégén bonyolított vásárlások súlya csökkent a hétköznapokhoz képest: míg 2019 márciusában a hétvégére eső vásárlások értékbeni súlya 25% körül mozgott, ez az arány idén márciusban 19%-ra csökkent. Miközben a március második és harmadik hetében tapasztalt extrém méretű felhalmozás egyértelműen csökkenő trended mutat, ez utóbbi változás, úgy tűnik, velünk marad egy ideig.
A hétköznapok forgalmának abszolút változását vizsgálva, azt látjuk, hogy a vásárlások értéke márciusban 39%-kal növekedett 2019-hez képest. Érdekesség, hogy a bevásárlások termék db száma mindössze 12%-kal nőtt, ez – az inflációs hatás mellett – egyértelműen a nagyobb kiszerelések felé történő elmozdulást mutatja, ami a karanténhelyzet egyik legmarkánsabb jellemzője. A hétvégi forgalom növekedése ettől jócskán elmaradt, az értékbeni növekedés bőven 10% alatt maradt.
Természetesen a különböző termékkategóriákat máshogy érintették a változások: az impulz termékek (kis kiszerelésű üdítők, táblás csokoládék, desszertek, pralinék), alkoholos italok (pezsgők, borok, sörök), és bizonyos alap élelmiszerek (burgonya, fűszerkeverékek) hétvégi “részesedése” 20-25% körül mozog, ezen kategóriákat a vásárlók egy része még mindig a hétvégi bevásárlás részeként vásárolja.
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >A szelektív vásárlás a rendelkezésre álló jövedelem kordában tartásának új módja
A vásárlók 2023-ban rájuk nehezedő financiális nyomás ellensúlyozására bevett gyakorlatai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >