RetailZoom: Vannak-e még hétvégék a járványhelyzet alatt?
A karanténállapot bevezetése, munkavállalók százezreinek home office-ban történő munkavégzése, az iskolák bezárása mind-mind azzal járt, hogy az emberek hétköznapi élete teljességgel megváltozott. A hétköznapok és a hétvégék “összefolynak”, hiszen a családok folyamatosan otthon vannak, és bár a bevásárlások mértéke a kezdeti erőteljes felhalmozás után már a normál szintre csökkent, a boltokban töltött idő a különféle korlátozások és védelmi előírások miatt szükségszerűen lerövidült.
Hogyan is változtatták meg a fentiek a Hazai Láncokban bonyolított vásárlások napi eloszlását? Nos, bár még csak néhány hét adatai állnak a rendelkezésünkre, a számokat elemezve egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a hétvégén bonyolított vásárlások súlya csökkent a hétköznapokhoz képest: míg 2019 márciusában a hétvégére eső vásárlások értékbeni súlya 25% körül mozgott, ez az arány idén márciusban 19%-ra csökkent. Miközben a március második és harmadik hetében tapasztalt extrém méretű felhalmozás egyértelműen csökkenő trended mutat, ez utóbbi változás, úgy tűnik, velünk marad egy ideig.
A hétköznapok forgalmának abszolút változását vizsgálva, azt látjuk, hogy a vásárlások értéke márciusban 39%-kal növekedett 2019-hez képest. Érdekesség, hogy a bevásárlások termék db száma mindössze 12%-kal nőtt, ez – az inflációs hatás mellett – egyértelműen a nagyobb kiszerelések felé történő elmozdulást mutatja, ami a karanténhelyzet egyik legmarkánsabb jellemzője. A hétvégi forgalom növekedése ettől jócskán elmaradt, az értékbeni növekedés bőven 10% alatt maradt.
Természetesen a különböző termékkategóriákat máshogy érintették a változások: az impulz termékek (kis kiszerelésű üdítők, táblás csokoládék, desszertek, pralinék), alkoholos italok (pezsgők, borok, sörök), és bizonyos alap élelmiszerek (burgonya, fűszerkeverékek) hétvégi “részesedése” 20-25% körül mozog, ezen kategóriákat a vásárlók egy része még mindig a hétvégi bevásárlás részeként vásárolja.
Kapcsolódó cikkeink
Bács-Kiskun vármegyében is megjelent a madárinfluenza, így már hat vármegyét érint a járvány
Az elmúlt napokban egymástól járványtanilag független két Bács–Kiskun vármegyei baromfitelepen,…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a nemzeti dohányboltok súlya az FMCG-forgalomban
A Nemzeti Dohánybolt Panel 2023. április–2024. márciusi dohánytermékek nélküli FMCG-forgalma…
Tovább olvasom >Infláció – Így alkalmazkodtak a vásárlók a folytonos változásokhoz
A vásárlók már nem tudnak és nem is akarnak többet…
Tovább olvasom >További cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >BMI: Mélyülő zsugorodás októberben
A Beszerzési Menedzser Index (BMI) szezonálisan kiigazított októberi értéke: 47,6.…
Tovább olvasom >GKI: Versenyképességi reformok szükségessége az EU-ban és Magyarország szerepe a változásokban
Az Európai Uniónak jelentős reformokra van szüksége a Draghi jelentés…
Tovább olvasom >