RetailZoom: Vannak-e még hétvégék a járványhelyzet alatt?
A karanténállapot bevezetése, munkavállalók százezreinek home office-ban történő munkavégzése, az iskolák bezárása mind-mind azzal járt, hogy az emberek hétköznapi élete teljességgel megváltozott. A hétköznapok és a hétvégék “összefolynak”, hiszen a családok folyamatosan otthon vannak, és bár a bevásárlások mértéke a kezdeti erőteljes felhalmozás után már a normál szintre csökkent, a boltokban töltött idő a különféle korlátozások és védelmi előírások miatt szükségszerűen lerövidült.

Andreas Christou
Hogyan is változtatták meg a fentiek a Hazai Láncokban bonyolított vásárlások napi eloszlását? Nos, bár még csak néhány hét adatai állnak a rendelkezésünkre, a számokat elemezve egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a hétvégén bonyolított vásárlások súlya csökkent a hétköznapokhoz képest: míg 2019 márciusában a hétvégére eső vásárlások értékbeni súlya 25% körül mozgott, ez az arány idén márciusban 19%-ra csökkent. Miközben a március második és harmadik hetében tapasztalt extrém méretű felhalmozás egyértelműen csökkenő trended mutat, ez utóbbi változás, úgy tűnik, velünk marad egy ideig.
A hétköznapok forgalmának abszolút változását vizsgálva, azt látjuk, hogy a vásárlások értéke márciusban 39%-kal növekedett 2019-hez képest. Érdekesség, hogy a bevásárlások termék db száma mindössze 12%-kal nőtt, ez – az inflációs hatás mellett – egyértelműen a nagyobb kiszerelések felé történő elmozdulást mutatja, ami a karanténhelyzet egyik legmarkánsabb jellemzője. A hétvégi forgalom növekedése ettől jócskán elmaradt, az értékbeni növekedés bőven 10% alatt maradt.
Természetesen a különböző termékkategóriákat máshogy érintették a változások: az impulz termékek (kis kiszerelésű üdítők, táblás csokoládék, desszertek, pralinék), alkoholos italok (pezsgők, borok, sörök), és bizonyos alap élelmiszerek (burgonya, fűszerkeverékek) hétvégi “részesedése” 20-25% körül mozog, ezen kategóriákat a vásárlók egy része még mindig a hétvégi bevásárlás részeként vásárolja.
Kapcsolódó cikkeink
Dohányboltok: kevesebb termék, koncentrált forgalom, új növekedési utak
A nemzeti dohányboltok FMCG-forgalma – tehát a dohánytermékeket nem tartalmazó…
Tovább olvasom >Promóciós fordulat – a márkák visszatérnek, de csak akciósan?
Az elmúlt másfél évben a vásárlói döntések alapjaiban változtak meg…
Tovább olvasom >Szelektív vásárlás
A mögöttünk hagyott években a vásárlók nagyon tudatosan módosítottak a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fitch: élénkülő világgazdaság a vámháborús enyhülés nyomán – Kína és az USA húzhatja a növekedést
A vártnál erősebb gazdasági teljesítményre számít 2025-ben a Fitch Ratings:…
Tovább olvasom >A dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökken
A tavalyihoz képest a dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökkent, ami…
Tovább olvasom >A fogyasztóvédelmi hatóság is ellenőrzi a görögdinnyéket a nyári időszakban
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a kormányhivatalok…
Tovább olvasom >