RetailZoom: Tovább szárnyalnak az otthonfőzési kategóriák, esnek az impulz kategóriák
Érdekesen alakultak az áprilisi forgalmi számok a Hazai Láncokban. Bár a teljes forgalmat tekintve a márciusi – sokkhatásszerű pánikvásárlások okozta – kiugró értékek némi megnyugvást mutatnak, a számok egyértelműen azt mutatják, hogy a termékkategóriák egy része – a karanténhelyzet érvényben maradásával – továbbra is szárnyal.

Andreas Christou
Az egyes termékek növekedési üteme azonban ezúttal is jelentősen eltér a fővárosi és a vidéki üzletek esetében. A Hazai Láncok fővárosi üzleteiben az „otthonsütés” jelenség a március után az április havi számokat is uralta: a lisztek közel három számjeggyel (+98%) növekedtek, egyéb sütési kategóriák, mint pl. a fagyasztott és konzerv zöldségek (+40%), tojás (+25%), vaj (+30%), tészták (+20%-kal), mártások és szószok (+25%) szintén tovább szárnyalnak. Az áprilisban még érvényben lévő karanténhelyzet és kijárási tilalom következtében, az éttermek, munkahelyi kantinok, egyéb „street-food” étkezések alternatívájaként továbbra is otthon főznek a háztartások. A vidéki vásárlási szokásokat vizsgálva kisebbnek tűnik a fővárosban tapasztalt kontraszt, azonban a Hazai Láncok vidéki üzleteiben is találunk olyan kategóriákat, amelyek továbbra is szárnyalnak: a gyümölcsök forgalma több, mint 30%-kal, a húskészítményeké több, mint 20%-kal növekedett az egy évvel ezelőtt mért értékekhez képest.
Találunk azonban olyan kategóriákat is, amelyek lokációtól függetlenül is óriásit növekedtek áprilisban, a vidéki és fővárosi üzletekben egyaránt: a sör kategória átlagosan 60%-kal emelkedett a tavalyi évhez képest. Bár ez a rendkívüli emelkedés valószínűsíthetően a kellemes időjárásnak volt elsősorban köszönhető, mindenképpen egy pozitív jel az impulz kategóriák gyengélkedése miatt aggódóknak. A vírushelyzet folyamatos jelenléteként a tisztítószerek továbbra is dominálnak: átlagosan 70%-kal fogyott belőlük több, mint egy évvel korábban.
Korábbi cikkeinkben már többször is utaltunk rá, hogy a járvány és a kialakult karanténhelyzet következményeként az impulz és prémium kategóriák azok, amelyek a legjobban megszenvedték a mögöttünk álló hónapokat. Nos, az április értékek továbbra is ezt a trended erősítik: a sport és energiaitalok átlagosan 30%-kal, az ajándékozási termékek több, mint 10%-kal, a szeletes csokoládék átlagosan 8%-kal maradtak el értékben a 2019 áprilisi forgalmi számoktól.
Kapcsolódó cikkeink
Dohányboltok: kevesebb termék, koncentrált forgalom, új növekedési utak
A nemzeti dohányboltok FMCG-forgalma – tehát a dohánytermékeket nem tartalmazó…
Tovább olvasom >Promóciós fordulat – a márkák visszatérnek, de csak akciósan?
Az elmúlt másfél évben a vásárlói döntések alapjaiban változtak meg…
Tovább olvasom >Stratégiai építkezés, fenntarthatóság és közösségi jelenlét a Reálnál
2024-ben a Reál-csoporton belül tovább folytatódott az előző években megkezdett…
Tovább olvasom >További cikkeink
PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >Krízistérkép 2024: Jelentősen nőtt az elhúzódó válságok száma
450 válsághelyzetet regisztrált és elemzett kommunikációs szempontok szerint az MPRSZ…
Tovább olvasom >K&H: hány forintért kártyáztak a magyarok külföldön?
Közel 3 millió alkalommal vásároltak külföldön a K&H bankkártyás ügyfelei…
Tovább olvasom >