RetailZoom: Tovább nyílik az olló Budapest és Vidék között
Az áprilisi hónap újabb mérföldkő volt a Hazai Láncokat tömörítő kiskereskedelmi csatornák számára, de egyben élesedett a különbség a láncok fővárosi és vidéki üzletei között. A fővárosban újabb rekordokat döntött a vásárlási láz, ám nem a vásárlási tranzakciókat, hanem az egyes vásárlói kosarak összértékét tekintve. A Budapesten mért átlagos kosárérték 4,750 Ft-ra emelkedett áprilisban, amely 90%-kal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti átlagos kosárérték, és a márciusi – hasonlóan kiugró – értékhez képest is tovább emelkedett, 38%-kal.
A Hazai Láncok vidéki üzleteiben ugyanakkor átlagosan 2,500 Ft-ot költöttek a boltokba betérő vásárlók, ami közel 50%-kal alacsonyabb, mint a fővárosi vásárlók átlagos költései, és a márciusi hónaphoz képest mindössze 1%-os emelkedést mutat.
A kiemelkedő fővárosi számok mögött elsősorban az áll, hogy tovább erősödtek a 10,000 Ft összköltést meghaladó vásárlói tranzakciók. A vásárlások száma csökkent ugyan a tavalyi évhez képest, a csökkenést azonban elsősorban az impulz (1,000 Ft alatti) és közepes kosarak csökkenése okozza. A nagyérték vásárlói kosarak mind számosságukban (+80%), mind átlagos értékükben (+116%) nagyon jelentősen növekedtek, ez utóbbi érték egyben a legmagasabb is egyben, amit az elmúlt 3 évben mértünk!
Beszédes adat, hogy míg a fővárosi üzletekben 80%-kal növekedett a kosarakba rakott termékek száma, a vidéki üzletekben ugyanez a szám mindössze 5%-kal növekedett. Megállapíthatjuk tehát, hogy a Hazai Láncok vidéki boltjaiban a vásárlói viselkedési mintázatok egyre inkább kiegyenlítődnek, és bár még mindig a tavalyi év fölött vannak (a kosárérték pl. mintegy 250 Ft-tal volt magasabb áprilisban, mint 2019-ben), úgy tűnik, a vásárlási értékek elérték a csúcspontjukat és tovább már nem erősödnek. Ezzel szemben a fővárosi boltokban még mindig erőteljes emelkedést látunk, és a járványhelyzet következtében kialakult “új vásárlási normák” továbbra is meghatározzák a vásárlói viselkedés mintákat.
A nagy kérdés, mind a vidéki, mind a fővárosi üzletek számára, hogy fent tudják-e tartani a jelenlegi szintet, és megerősödve tudnak-e kijönni a vírus okozta karanténhelyzet után is.
Kapcsolódó cikkeink
Tovább nőtt a nemzeti dohányboltok súlya az FMCG-forgalomban
A Nemzeti Dohánybolt Panel 2023. április–2024. márciusi dohánytermékek nélküli FMCG-forgalma…
Tovább olvasom >Infláció – Így alkalmazkodtak a vásárlók a folytonos változásokhoz
A vásárlók már nem tudnak és nem is akarnak többet…
Tovább olvasom >RetailZoom: A dohányboltok ismét felülmúlják a piacot
A Business Days második napján Andreas Christou, a RetailZoom ügyvezető…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >