RetailZoom: Tovább nyílik az olló Budapest és Vidék között
Az áprilisi hónap újabb mérföldkő volt a Hazai Láncokat tömörítő kiskereskedelmi csatornák számára, de egyben élesedett a különbség a láncok fővárosi és vidéki üzletei között. A fővárosban újabb rekordokat döntött a vásárlási láz, ám nem a vásárlási tranzakciókat, hanem az egyes vásárlói kosarak összértékét tekintve. A Budapesten mért átlagos kosárérték 4,750 Ft-ra emelkedett áprilisban, amely 90%-kal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti átlagos kosárérték, és a márciusi – hasonlóan kiugró – értékhez képest is tovább emelkedett, 38%-kal.
A Hazai Láncok vidéki üzleteiben ugyanakkor átlagosan 2,500 Ft-ot költöttek a boltokba betérő vásárlók, ami közel 50%-kal alacsonyabb, mint a fővárosi vásárlók átlagos költései, és a márciusi hónaphoz képest mindössze 1%-os emelkedést mutat.
A kiemelkedő fővárosi számok mögött elsősorban az áll, hogy tovább erősödtek a 10,000 Ft összköltést meghaladó vásárlói tranzakciók. A vásárlások száma csökkent ugyan a tavalyi évhez képest, a csökkenést azonban elsősorban az impulz (1,000 Ft alatti) és közepes kosarak csökkenése okozza. A nagyérték vásárlói kosarak mind számosságukban (+80%), mind átlagos értékükben (+116%) nagyon jelentősen növekedtek, ez utóbbi érték egyben a legmagasabb is egyben, amit az elmúlt 3 évben mértünk!
Beszédes adat, hogy míg a fővárosi üzletekben 80%-kal növekedett a kosarakba rakott termékek száma, a vidéki üzletekben ugyanez a szám mindössze 5%-kal növekedett. Megállapíthatjuk tehát, hogy a Hazai Láncok vidéki boltjaiban a vásárlói viselkedési mintázatok egyre inkább kiegyenlítődnek, és bár még mindig a tavalyi év fölött vannak (a kosárérték pl. mintegy 250 Ft-tal volt magasabb áprilisban, mint 2019-ben), úgy tűnik, a vásárlási értékek elérték a csúcspontjukat és tovább már nem erősödnek. Ezzel szemben a fővárosi boltokban még mindig erőteljes emelkedést látunk, és a járványhelyzet következtében kialakult “új vásárlási normák” továbbra is meghatározzák a vásárlói viselkedés mintákat.
A nagy kérdés, mind a vidéki, mind a fővárosi üzletek számára, hogy fent tudják-e tartani a jelenlegi szintet, és megerősödve tudnak-e kijönni a vírus okozta karanténhelyzet után is.
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >A szelektív vásárlás a rendelkezésre álló jövedelem kordában tartásának új módja
A vásárlók 2023-ban rájuk nehezedő financiális nyomás ellensúlyozására bevett gyakorlatai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >