RetailZoom: Penetráció növekedés a hazai láncokban – és ami mögötte van
Nagyon sok nézőpontból megvizsgáltuk már a Hazai Láncokban, és azok vásárlóinak vásárlási szokásaiban – a járványidőszakban – történő változásokat, most nézzük meg ugyanezeket a változásokat a kosárpenetráció, mint teljesítménymutató tükréből.

Andreas Christou
A kosárpenetráció megmutatja, hogy 100 vásárlói kosárra vetítve hány kosár tartalmazott legalább egy terméket az adott kategóriából. Pl. egy 5%-os kosárpenetráció azt jelzi, hogy átlagosan minden 20. vásárlói kosár tulajdonosa tett legalább egy cikkelemet a kosarába az adott kategóriából. De hogyan is változtak ezek a kosárpenetrációk az egyes kategóriák esetében, és milyen tényezők állhatnak ezen változások mögött?
A számok azt mutatják, hogy 2020 márciusában 2019-hez képest, a TOP 20 kategóriában átlagosan 21%-kal ugrott meg a penetráció, azaz kerültek ennyivel gyakrabban a termékek a vásárlói kosarakba, mint egy évvel ezelőtt. A legnagyobb növekedéseket hozó kategóriák között megtaláljuk a Tésztákat (+70%), a háztartási papírtermékeket (+60%), vagy akár a fagyasztott zöldségeket (+51%). De mi okozhatta ezeket a jelentős ugrásokat?
Első helyen természetesen látjuk az egyes kategóriák óriási forgalom növekedését, a TOP kategóriák gyakrabban kerülnek a vásárlók kosaraiba, ez egyértelműen az egyik fő oka a penetrációs számok hirtelen megugrásának. Ezt a trendet még az sem tudta visszafordítani, hogy a vásárlók egyértelműen a nagyobb kiszerelésű termékek irányába mozdultak el (és ennek köszönhetően ritkábban vásárolják is ezen termékeket). De természetesen egyéb tényezők is közrejátszhatnak a növekedésben. Egy korábbi cikkünkben rámutattunk, hogyan “tűntek” el a kis értékű, ún. impulz vásárlói kosarak a Hazai Láncok üzleteiből, és vették át a helyüket a nagy értékű vásárlások. Ez szintén a kosárpenetrációs számok növekedését “hozta” magával, drámaian lecsökkent ugyanis azon kosarak száma, melyek az alacsony összérték és kevés számú cikkelem okán “rontották” a penetrációs számokat.
Végül, de nem utolsósorban meg kell említeni egy harmadik, ámde szintén fontos tényezőt: korábban rámutattunk, hogy a koronavírus járvány kezdete óta egyértelműen “felértékelődött” a hazai láncok boltjainak “közelsége”, a vásárlók számára ugyanis rendkívül fontos szempont lett az egyes boltok megközelíthetősége. Ezáltal a járványhelyzet a hazai láncok boltjai, általuk pedig az egyes kategóriák számára számos új vásárlót hozott, akiknek a plusz vásárlásai szintén megnövelték az egyes kategóriák kosárpenetrációját.
Adódik a kérdés, hogy a járványhelyzet elmúltával a fenti tényezők közül melyik tudja tartósan is magasan tartani a penetrációs értékeket? Nos, az értékbeni forgalmi számok március végével már egyértelműen lassulni látszanak, a tavalyi év szintjén mozognak, az áprilisi és májusi számok ismeretében talán könnyebben meg tudjuk majd válaszolni a fenti kérdést. A legnagyobb kérdés valószínűleg az lesz, hogy a hazai láncok mennyire tudják majd sikeresen “megtartani” azon vevőiket, akiket most pluszban be tudtak vonzani az üzleteikbe.
Kapcsolódó cikkeink
Dohányboltok: kevesebb termék, koncentrált forgalom, új növekedési utak
A nemzeti dohányboltok FMCG-forgalma – tehát a dohánytermékeket nem tartalmazó…
Tovább olvasom >Promóciós fordulat – a márkák visszatérnek, de csak akciósan?
Az elmúlt másfél évben a vásárlói döntések alapjaiban változtak meg…
Tovább olvasom >Stratégiai építkezés, fenntarthatóság és közösségi jelenlét a Reálnál
2024-ben a Reál-csoporton belül tovább folytatódott az előző években megkezdett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >