RetailZoom: A dohányboltok ismét felülmúlják a piacot
A Business Days második napján Andreas Christou, a RetailZoom ügyvezető igazgatója a dohányboltok töretlen sikeréről és a siker tényezőiről is beszélt a hallgatóságnak.
A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.
A dohányboltok esetében 2023 első nyolc hónapjában töretlen sikerekről beszélhetünk. A hálózat FMCG-forgalma 2022 szeptember és 2023 augusztusa között elérte a 174 milliárd forintot, a tranzakciók száma pedig a 212 milliót, amelyből a budapesti régió 37%-kal részesedik.
A hálózat forgalmának 85%-ét nyolc kategória teszi ki, és vannak olyan kategóriák, amelyek éves forgalma akár 20 milliárd forintot is eléri.
Az áprilisban kezdődött masszív lelassulásig az értékalapú forgalmuk 27%-kal nőtt, és volumenben is bővülni tudtak, ám az április óta eltelt időben idomultak a piac számaihoz, azaz a fejlődés lelassulása leképezte a RetailZoom által mért 4100 kiskereskedelmi boltban látható visszaesést.
Az infláció mértéke a dohányboltokban a teljes piachoz képest nagyon moderált, 27%-os volt, igaz ez részben annak tudható be, hogy az FMCG-árucikkek vonatkozásában 2021-ig lényegesen drágábbak voltak. A 2022-ben indult drágulással az olló összébb zárult, és bár a dohányboltok árszintje még mindig magasabb a kiskereskedelmi üzletekénél, a különbség már messze nem olyan jelentős.
Nem csak az áremelkedés dobta meg a forgalmat
A sikert tovább fokozza a tény, hogy míg a hazai láncokban a forgalmi növekedés 90%-a pusztán az áremelkedésnek volt köszönhető, addig a dohányboltok esetében ez csak 60%-ot ért el. A növekedés ezen túli része volumennövekedésből – a kosárba tett termékek és a tranzakciók száma emelkedéséből – táplálkozott.
A csatorna évről évre dinamikusan növekvő forgalmának alapján a kiskereskedelmi láncok toplistájának már a 10. helyére kvalifikálta magát.
Ám éves távlatba tekintve óvatosságra intő jel az, hogy a mennyiségi forgalom augusztus végére már jelentős csökkenésnek indult.
Egyes kategóriákban már egyenrangú felek
A szuperkoncentrált kategóriák közül az alkoholos italok (sör, a bor és a cider nélkül) 27%-kal részesednek. A sör 18%-os forgalmi részaránya összegszerűleg megközelíti a 30 milliárd forintot. Nincs olyan kiskereskedő, aki ezzel jelen pillanatban versenyezni tudna: ma a dohányboltok jelentik a legmagasabb sörforgalommal bíró hálózatot Magyarországon.
Komoly lehetőség rejlik ezen túl az energiaitalok kategóriájában, amely még viszonylag kicsi részt képvisel, de évről évre duplázni tudja magát, aminek eredményeképpen a hálózat a teljes hazai energiaital-forgalom ötödét bírja.
Régi új szerepben
A dohányboltok a klub-kocsma típusú imázstól elmozdulva – ha nem is mindenhol – egyfajta impulzusüzletté kezdték kinőni magukat: a vásárlóknak egy jelentős része (24%) már nem is vesz dohányárut, hanem csupán egy sör, üdítő vagy más termék vásárlása kedvéért térnek be a dohányboltba. Az ő arányuk nagyon nagyot nőtt a pandémia kezdetén, 2020-ban mért 16%-ról.
Az ollóeffektus még extrémebb az FMCG-kiskereskedelmi hálózatokban látottaknál. A nagy értékű kosarak itt más értékkel bírnak: míg Budapesten a nagy kosár átlagos értéke 15 000 forint, addig a dohányboltokban a dohányáru mellé vásárolt átlagosan 2,2 termékből álló 1000-1500 forintos kosarak minősülnek nagynak.
Trafik TV
Az látszik, hogy a hazai dohányboltok mind hatékonyság, mind marketing szempontjából le vannak maradva, amin azonban a Trafik TV sokat javíthat. Ahol jelen van, ott a kosárba tett termékek száma 17%-kal nőtt. Hatására a vásárlók sokkal inkább belenyúlnak a mainstream és prémium termékekbe: átlagosan 16%-kal drágább termékeket vesznek le a polcokról, illetve a prémium vásárlók aránya közel 200%-kal magasabb a Trafik TV-vel felszerelt boltokban, mint Magyarország összes dohányboltjának az átlaga.
A Trafik TV jelenléte a Budapest és vidék közötti különbséget még kifejezettebbé teszi. Míg Budapesten átlagosan 2,5 terméket vásárolnak, addig vidéken 1,3 terméket tesznek be a kosárba dohányáru mellé. Ám a Trafik TV-vel működő mintegy 225 vidéki bolt e tekintetben megközelíti a budapestieket, hiszen ezekben egy kosár átlagosan 2,1 terméket tartalmaz. Ennek alapján az átlagos költés Budapesten 900 forint szemben a vidéki 440 forinttal, ami a Trafik TV hatására eléri a 750 forintot. Ez utóbbi különbség pedig havi szinten akár 900 ezer forint extraforgalmat is jelenthet egy dohányboltnak, ami a Trafik TV-vel még nem rendelkező vidéki üzletekre vetítve kb. 1,3 milliárdos többletforgalommal kecsegtet. //
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >A szelektív vásárlás a rendelkezésre álló jövedelem kordában tartásának új módja
A vásárlók 2023-ban rájuk nehezedő financiális nyomás ellensúlyozására bevett gyakorlatai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >