Retailerek 2021: online jelenlét az offline boltokban

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2021. 05. 11. 10:16

A vásárlói élmények, akár akartuk, akár nem, tavaly óta leginkább a digitális világban érnek minket. Éppen ezért 2021-ben a fizikai boltok egyik legnagyobb kihívása az lesz, hogy ugyanazt a zökkenőmentességet biztosítsák a fogyasztóknak, mint amit azok online megszoktak. A retail-apokalipszisről szóló szalagcímek ellenére globálisan hatból öt tranzakció továbbra is a fizikai boltokban történik, s számos felmérés jutott arra az eredményre, hogy a vásárlók igenis járnak boltokba, a Z-generáció tagjai pedig kimondottan szeretnek jelen lenni az üzletekben.

Szerző: Gyarmati Orsolya

A legtöbb vásárló épp azért jár üzletekbe, mert fizikailag szeretné „megtapasztalni” a termékeket. Látni akarják, mit vesznek, kézbe venni, kipróbálni, mielőtt pénzt adnának érte. Ám miközben nagyra értékelik a vásárlás ezen formáját, a digitális megoldásokat is keresik és használják. Ma már ösztönösen vesszük elő telefonunkat a boltokban, hogy árakat hasonlítsunk össze, használjuk a hűségkártyánkat a kedvezményekért, vagy értékeléseket olvassunk egy-egy termékről.

Az e-commerce korábban sosem látott térhódításával és az online boltok fizikai üzletekben való megjelenésével párhuzamosan a retailerek óriási nyomás alatt vannak, hogy az online vásárlások során a kényelemhez és a gyors, egyszerű vásárláshoz hozzászokott fogyasztók kedvére tegyenek: innováljanak és digitalizálják a vásárlói élményeket.

Bedrótozva

A leleményes ötletek száma végtelen. A különböző iparágak kiskereskedői mindent kipróbálnak az interaktív kirakatoktól az önkiszolgáló kioszkokig, a többfelhasználós érintőképernyőktől a kiterjesztett valóságig, a tárgyfelismeréstől a termékszenzorokig (NFC/RFID), a QR-­kódoktól a mobil fizetési eszközökig és az arcfelismerésig.

Retailerek 2021: online jelenlét az offline boltokban

Az interaktív kirakatok szolgálhatnak virtuális polcokként, amelyeken reklámozni kívánt termékek sorakoznak, de  funkcionálhatnak egyfajta katalógusként is, amelyben minden árucikk szerepel

Az interaktív kirakatok szolgálhatnak virtuális polcokként, amelyeken reklámozni kívánt termékek sorakoznak, de funkcionálhatnak egyfajta katalógusként is, amelyben minden árucikk szerepel, s ezáltal magában a boltban sok hely megspórolható, hiszen ezzel a technológiával a vásárló „képbe kerül” a teljes választékot illetően, viszont nem szükséges mindig minden terméket kitenni a polcokra. A fogyasztók saját tempójukban tájékozódhatnak az érintőképernyő segítségével, hogy megtalálják a számukra megfelelő árut, informálódhassanak, vagy segítséget kérjenek az online segítőeszközökön keresztül.

A járműveket gyártó Polaris saját virtuális polcát például arra használta, hogy segítsen a vásárlóknak a termékek teljes választékát vizualizálni, és személyre szabni saját autójukat. Mindez 26%-kal növelte az autó-, 44%-kal az alkatrészvásárlásokat.

Ezek a képernyők a boltokon belül elhelyezett önkiszolgáló kioszkoknál is nagy segítséget nyújtanak. A Quiz Clothing kioszkjai például lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy a képernyőn keresztül megrendelhessék azokat a termékeket, amelyek az adott üzletben épp nincsenek raktáron. A kioszkok általában azonnali kedvezményeket is kínálnak, amelyek segítségével növelhető a vásárlási idő és az eladások is. A McDonald’s óriási sikert ért el éttermeiben elhelyezett önkiszolgáló kioszkjaival, hiszen azok a vendégek, akik ezen keresztül adják le a rendelést és fizetik ki az ételt, megússzák a sorban állást. Az önkiszolgáló képernyők sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az eszközökön keresztül 30%-kal többet rendeltek a fogyasztók, mint a pultnál.

Még a gondolatainkat is tudják (?)

Az arcfelismerés évek óta jelen van a retailek világában, mégis mindig terítékre kerül, ha bolton belüli innovációkról beszélünk. Az arcfelismerés valójában arra jó, hogy egy-egy kiskereskedő még több információt gyűjtsön be arról, melyek az aktuális vásárlói preferenciák, hiszen ezek a szoftverek képesek felismerni a boltban tartózkodók korát, nemét, sőt, még az aktuális hangulatát is. Ausztráliában a digitális plakátokba épített kamerák a vásárlók digitális reklámokra adott reakcióját figyelik, s ezt elemezve javítanak a bolton belüli vásárlói élményeken.

Retailerek 2021: online jelenlét az offl ine boltokban

A svájci Freitag egy minimanufaktúrát állított fel, amelyben a vásárlók saját maguk állíthatják össze táskájukat: a boltban kiválasztják a főbb részek színeit és anyagát, majd végignézhetik, ahogy a táskát ott, helyben elkészítik számukra

A perszonalizáció, azaz a személyre szabott, bolton belüli élmény egészen új irányokba vitte el a kiskereskedők fantáziáját. A svájci Freitag például egy minimanufaktúrát állított fel, amelyben a vásárlók saját maguk állíthatják össze táskájukat: a boltban kiválasztják a főbb részek színeit és anyagát, majd végignézhetik, ahogy a táskát ott, helyben elkészítik számukra. A Holo Industries holografikus menüje biztonságos, érintés nélküli ételrendelési megoldást biztosít. A fogyasztók a holografikus kivetítésen „nyomják meg” a virtuális gombokat, így adva le rendelésüket.

Retailerek 2021 - online jelenlét az offline boltokban

A Holo Industries holografikus menüje biztonságos, érintés nélküli ételrendelési megoldást biztosít

Tudatosan a bolygóért

2021-ben a vásárlásoknak nemcsak kényelmesnek és személyre szabottnak kell lenniük, hanem egyre inkább zöldnek is. Hosszú távon azok a cégek számíthatnak sikerre, amelyek a fenntarthatósági kérdéseket is komolyan veszik, hiszen egyre több az erre érzékeny vásárló.

A Vollebak komposztálható, növényi alapú pulóvert tervezett, amely, ha elássuk, tizenkét hét alatt tökéletesen lebomlik. A pulóver eukaliptuszfa rostjaiból készült, színét pedig a gránátalma héja adja. A The Ocean Cleanup kizárólag óceánból gyűjtött műanyag hulladékból állította elő napszemüvegeit. A nonprofit szervezet most épp egy olyan technológiát fejleszt, amely kivonja a műanyag szemetet a folyókból és a tengerekből, és a körkörös gazdaság elvei alapján a hulladékot értékes termékekké alakítja át.

Legyen otthon kocsmád!

A járvány kitörése óta egy egyszerű bevásárlás is számos veszélyt és nehézséget jelent, a kiskereskedők pedig mindent megtesznek, hogy biztonságos környezetet teremtsenek a vásárlók számára. Személyes kedvencünk egy londoni sörfőzde ötlete: a cég lehetővé tette a pubokba járóknak, hogy otthon „hozzák létre” saját kocsmájukat. A Signature Brew Pub in a Box-csomagja tartalmaz egy sörválogatást, egy söröskorsót, néhány sörkorcsolyát, egy söralátétet, Spotify zenei listákat, amelyeket kimondottan sörözéshez állítottak össze, valamint egy zenei témájú pub kvízt, hogy még autentikusabb legyen az élmény.

Retailerek 2021 - online jelenlét az offline boltokban

Egy londoni sörfőzde lehetővé tette a pubokba járóknak, hogy otthon „hozzák létre” saját kocsmájukat

A digitális szappan esete

Ahogy a retailerek egyre inkább függenek a digitális világtól, nem csoda, hogy mind többen építik be üzleti modelljükbe az ehhez kapcsolódó innovációkat, technológiai megoldásokat. A Zalando nevű e-tailer testszkennelést használ, hogy a vásárlók láthassák, hogyan állna rajtuk egy-egy ruha, így sokkal nagyobb biztonsággal tudják megvenni az egyes termékeket, és enyhül a visszáruzás bosszantó terhe is. Létezik már olyan üzlet is, ahol az applikáció köré szerveződik a teljes vásárlási folyamat.

Retailerek 2021 - online jelenlét az offline boltokban

A Zalando testszkennelést használ, hogy a vásárlók láthassák, hogyan állna rajtuk egy-egy ruha, így sokkal nagyobb biztonsággal tudják megvenni az egyes termékeket, és enyhül a visszáruzás bosszantó terhe is

A japán Harajuku városában nyílt meg az első olyan Lush-bolt, amelyben a céghez fejlesztett applikáció a termékinformáció és az in-store interaktivitás első számú forrása. A vásárlók a boltban kapható fürdőgolyók bármelyikét beszkennelhetik, így kapva még több adatot a termék összetevőiről, előnyeiről, sőt, még azt is megnézhetik, hogyan olvad fel a fürdőgolyó a vízben.

Retailerek 2021 - online jelenlét az offline boltokban

Japánban, az egyik Lush-boltban a vásárlók a fürdőgolyók bármelyikét beszkennelhetik, így kapva még több adatot a termék összetevőiről, előnyeiről

A bolti berendezés-innovációkat alkalmazó retailerek között az Amazon mindenképp úttörőnek számít. Miután a gigacég forradalmasította az online vásárlási élményt, meglátta a lehetőséget a fizikai boltokban is, és sorra nyitotta Go üzleteit, amelyekben kombinálja a mélytanulást a szenzorfúziós technológiával, hogy 100%-ig automatizálja a fizetést. Ezekben a boltokban nincs sorbanállás, ki- és bepakolgatás a kosárba, és nincsenek kasszák sem. Minden az Amazon Go appon keresztül zajlik, érintés- és főleg zökkenőmentesen. Ha pedig valakinek még több információra lenne szüksége, mint amit az appon keresztül megkap, a boltokban mindenütt Alexa segít navigálni a vásárlóknak. //

Kapcsolódó cikkeink