Retailerek 2021: online jelenlét az offline boltokban
A vásárlói élmények, akár akartuk, akár nem, tavaly óta leginkább a digitális világban érnek minket. Éppen ezért 2021-ben a fizikai boltok egyik legnagyobb kihívása az lesz, hogy ugyanazt a zökkenőmentességet biztosítsák a fogyasztóknak, mint amit azok online megszoktak. A retail-apokalipszisről szóló szalagcímek ellenére globálisan hatból öt tranzakció továbbra is a fizikai boltokban történik, s számos felmérés jutott arra az eredményre, hogy a vásárlók igenis járnak boltokba, a Z-generáció tagjai pedig kimondottan szeretnek jelen lenni az üzletekben.
Szerző: Gyarmati Orsolya
A legtöbb vásárló épp azért jár üzletekbe, mert fizikailag szeretné „megtapasztalni” a termékeket. Látni akarják, mit vesznek, kézbe venni, kipróbálni, mielőtt pénzt adnának érte. Ám miközben nagyra értékelik a vásárlás ezen formáját, a digitális megoldásokat is keresik és használják. Ma már ösztönösen vesszük elő telefonunkat a boltokban, hogy árakat hasonlítsunk össze, használjuk a hűségkártyánkat a kedvezményekért, vagy értékeléseket olvassunk egy-egy termékről.
Az e-commerce korábban sosem látott térhódításával és az online boltok fizikai üzletekben való megjelenésével párhuzamosan a retailerek óriási nyomás alatt vannak, hogy az online vásárlások során a kényelemhez és a gyors, egyszerű vásárláshoz hozzászokott fogyasztók kedvére tegyenek: innováljanak és digitalizálják a vásárlói élményeket.
Bedrótozva
A leleményes ötletek száma végtelen. A különböző iparágak kiskereskedői mindent kipróbálnak az interaktív kirakatoktól az önkiszolgáló kioszkokig, a többfelhasználós érintőképernyőktől a kiterjesztett valóságig, a tárgyfelismeréstől a termékszenzorokig (NFC/RFID), a QR-kódoktól a mobil fizetési eszközökig és az arcfelismerésig.
Az interaktív kirakatok szolgálhatnak virtuális polcokként, amelyeken reklámozni kívánt termékek sorakoznak, de funkcionálhatnak egyfajta katalógusként is, amelyben minden árucikk szerepel, s ezáltal magában a boltban sok hely megspórolható, hiszen ezzel a technológiával a vásárló „képbe kerül” a teljes választékot illetően, viszont nem szükséges mindig minden terméket kitenni a polcokra. A fogyasztók saját tempójukban tájékozódhatnak az érintőképernyő segítségével, hogy megtalálják a számukra megfelelő árut, informálódhassanak, vagy segítséget kérjenek az online segítőeszközökön keresztül.
A járműveket gyártó Polaris saját virtuális polcát például arra használta, hogy segítsen a vásárlóknak a termékek teljes választékát vizualizálni, és személyre szabni saját autójukat. Mindez 26%-kal növelte az autó-, 44%-kal az alkatrészvásárlásokat.
Ezek a képernyők a boltokon belül elhelyezett önkiszolgáló kioszkoknál is nagy segítséget nyújtanak. A Quiz Clothing kioszkjai például lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy a képernyőn keresztül megrendelhessék azokat a termékeket, amelyek az adott üzletben épp nincsenek raktáron. A kioszkok általában azonnali kedvezményeket is kínálnak, amelyek segítségével növelhető a vásárlási idő és az eladások is. A McDonald’s óriási sikert ért el éttermeiben elhelyezett önkiszolgáló kioszkjaival, hiszen azok a vendégek, akik ezen keresztül adják le a rendelést és fizetik ki az ételt, megússzák a sorban állást. Az önkiszolgáló képernyők sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az eszközökön keresztül 30%-kal többet rendeltek a fogyasztók, mint a pultnál.
Még a gondolatainkat is tudják (?)
Az arcfelismerés évek óta jelen van a retailek világában, mégis mindig terítékre kerül, ha bolton belüli innovációkról beszélünk. Az arcfelismerés valójában arra jó, hogy egy-egy kiskereskedő még több információt gyűjtsön be arról, melyek az aktuális vásárlói preferenciák, hiszen ezek a szoftverek képesek felismerni a boltban tartózkodók korát, nemét, sőt, még az aktuális hangulatát is. Ausztráliában a digitális plakátokba épített kamerák a vásárlók digitális reklámokra adott reakcióját figyelik, s ezt elemezve javítanak a bolton belüli vásárlói élményeken.
A perszonalizáció, azaz a személyre szabott, bolton belüli élmény egészen új irányokba vitte el a kiskereskedők fantáziáját. A svájci Freitag például egy minimanufaktúrát állított fel, amelyben a vásárlók saját maguk állíthatják össze táskájukat: a boltban kiválasztják a főbb részek színeit és anyagát, majd végignézhetik, ahogy a táskát ott, helyben elkészítik számukra. A Holo Industries holografikus menüje biztonságos, érintés nélküli ételrendelési megoldást biztosít. A fogyasztók a holografikus kivetítésen „nyomják meg” a virtuális gombokat, így adva le rendelésüket.
Tudatosan a bolygóért
2021-ben a vásárlásoknak nemcsak kényelmesnek és személyre szabottnak kell lenniük, hanem egyre inkább zöldnek is. Hosszú távon azok a cégek számíthatnak sikerre, amelyek a fenntarthatósági kérdéseket is komolyan veszik, hiszen egyre több az erre érzékeny vásárló.
A Vollebak komposztálható, növényi alapú pulóvert tervezett, amely, ha elássuk, tizenkét hét alatt tökéletesen lebomlik. A pulóver eukaliptuszfa rostjaiból készült, színét pedig a gránátalma héja adja. A The Ocean Cleanup kizárólag óceánból gyűjtött műanyag hulladékból állította elő napszemüvegeit. A nonprofit szervezet most épp egy olyan technológiát fejleszt, amely kivonja a műanyag szemetet a folyókból és a tengerekből, és a körkörös gazdaság elvei alapján a hulladékot értékes termékekké alakítja át.
Legyen otthon kocsmád!
A járvány kitörése óta egy egyszerű bevásárlás is számos veszélyt és nehézséget jelent, a kiskereskedők pedig mindent megtesznek, hogy biztonságos környezetet teremtsenek a vásárlók számára. Személyes kedvencünk egy londoni sörfőzde ötlete: a cég lehetővé tette a pubokba járóknak, hogy otthon „hozzák létre” saját kocsmájukat. A Signature Brew Pub in a Box-csomagja tartalmaz egy sörválogatást, egy söröskorsót, néhány sörkorcsolyát, egy söralátétet, Spotify zenei listákat, amelyeket kimondottan sörözéshez állítottak össze, valamint egy zenei témájú pub kvízt, hogy még autentikusabb legyen az élmény.
A digitális szappan esete
Ahogy a retailerek egyre inkább függenek a digitális világtól, nem csoda, hogy mind többen építik be üzleti modelljükbe az ehhez kapcsolódó innovációkat, technológiai megoldásokat. A Zalando nevű e-tailer testszkennelést használ, hogy a vásárlók láthassák, hogyan állna rajtuk egy-egy ruha, így sokkal nagyobb biztonsággal tudják megvenni az egyes termékeket, és enyhül a visszáruzás bosszantó terhe is. Létezik már olyan üzlet is, ahol az applikáció köré szerveződik a teljes vásárlási folyamat.
A japán Harajuku városában nyílt meg az első olyan Lush-bolt, amelyben a céghez fejlesztett applikáció a termékinformáció és az in-store interaktivitás első számú forrása. A vásárlók a boltban kapható fürdőgolyók bármelyikét beszkennelhetik, így kapva még több adatot a termék összetevőiről, előnyeiről, sőt, még azt is megnézhetik, hogyan olvad fel a fürdőgolyó a vízben.
A bolti berendezés-innovációkat alkalmazó retailerek között az Amazon mindenképp úttörőnek számít. Miután a gigacég forradalmasította az online vásárlási élményt, meglátta a lehetőséget a fizikai boltokban is, és sorra nyitotta Go üzleteit, amelyekben kombinálja a mélytanulást a szenzorfúziós technológiával, hogy 100%-ig automatizálja a fizetést. Ezekben a boltokban nincs sorbanállás, ki- és bepakolgatás a kosárba, és nincsenek kasszák sem. Minden az Amazon Go appon keresztül zajlik, érintés- és főleg zökkenőmentesen. Ha pedig valakinek még több információra lenne szüksége, mint amit az appon keresztül megkap, a boltokban mindenütt Alexa segít navigálni a vásárlóknak. //
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >A fenntarthatóbb marhahús-előállítás érdekében együttműködik a Syngenta, a McDonald’s s a Lopez Foods
A McDonald’s, a Syngenta North America és a Lopez Foods…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >