Retail trendek a jövőre szabva

Szerző: Budai Klára Dátum: 2023. 07. 24. 15:46

Az elmúlt években már napi szinten is számos változást tapasztalhattunk a bolti berendezések területen, amelyeket a pandémia tovább fokozott. Az emberek egyre jobban igénylik a gyors és akadálymentes vásárlás lehetőségét, miközben a szakképzett munkaerő hiánya komoly kihívást jelent az iparágban. A bolti eszközökről készülő sorozatunk első cikkében a bevásárlókocsik, kosarak és beltéri bútorzatok trendjeiről készült összeállítás.

A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.

 

A koronavírus-járvány felébresztette az emberekben azt az igényt, hogy a korábbi, akár kellemes programnak is számító bevásárlások helyett a lehető leggyorsabban szerezzék be az életvitelükhöz szükséges árucikkeket. Bár a pandémia azóta lecsengett, ez a jelenség velünk maradt, és feltételezhetően soha többet nem lesz már olyan, mint régen volt. Ezt felismerve a bolti megoldások fejlesztése is felgyorsította lépteit abba az irányba, hogy a teljes bevásárlás folyamatát minimalizálja. Ma már az önkiszolgáló kasszákat is egyre többen veszik igénybe, amelyek szintén támogatják a gyors és akadálymentes vásárlást, illetve a házhozszállítás mint opció, ugyancsak jelentős szerepet tölt be a vásárlások során.

Lőrincz László
customer & business
development manager
Wanzl Magyarország

– Az önkiszolgáló kasszazónák mellett megjelent a Wanzl vonalkódos kiléptető rendszere, amely nagy szerepet kap a készlethiányok megelőzésében, és segíti a rendelkezésre álló munkaerő optimalizálását. A vásárlói igényeknek megfelelően a boltok nagy figyelmet szentelnek a minőségi pékáru higiénikus kihelyezésére is, az úgynevezett Bake-off rendszerek ma már nélkülözhetetlen részei a kiskereskedelmi üzleteknek. Mindezek mellett a házhozszállítás, illetve a click&collect formátumok aránya is növekszik. A Wanzl ezekre az áru-összekészítési folyamatokra alakított ki új optimális picker és komissió­zó eszközöket – sorolja az újdonságokat Lőrincz László, a Wanzl Magyarország Kft. customer & business development managere.

Elmondása szerint a szakképzett munkaerő hiánya napi szinten felmerülő kérdés. Erre ad megoldást a Wanzl 24/7 modellje, amely már számos nyugat-európai piacon működik food és non-food üzletekkel, és biztosít alkalmazott nélküli működést a nap minden órájában.

– A kiskereskedelmi láncok egyre több ponton keresik vásárlóikkal a kapcsolódási pontokat. Az eladás helye ezek között is kiemelten fontos. Erre kínálnak jövőbeli alternatív megoldást a Smart trolley-k, amelyek nem csak a scan&go gyors vásárlást teszik lehetővé, de a vásárlók felé digitális üzenetek továbbítására is tökéletes lehetőséget biztosítanak. További jövőbeli innovációs lehetőségek a Digitális betéti zár vagy Smartfix NFC rendszerek pedig a már az ismert bevásárlókocsikra szerelhetőek. Esetükben a vásárlók saját mobiltelefonjai helyettesítik a hagyományos érmét, és engedik a kocsik használatát, vagy fogadhatnak promóciós üzenetet, de akár a scan&go funkciót is kiválthatják – fejti ki a szakember.

A vásárlókkal való digitális kapcsolat az eladótér egyre több pontján valósul meg

Előírások és normák mentén

Körmöczi László
közép-európai
area igazgató
Carrier

A kereskedelmi hűtőberendezések fejlesztése során az energiatakarékos és környezetkímélő megoldások kerültek fókuszba. Az energiaválság az élelmiszer-kereskedők számára is jelentős mértékben növelte az energiaköltségeket. Ennek következtében a meglévő hűtőberendezések energiahatékonyságának a növelése vagy szerencsésebb esetben új, energiatakarékos berendezésekre történő cseréje került a figyelem középpontjába.

– A gyártókat kötelezik az Európai Unió F-Gas és Eco-Design szabályzatai. Az első a természetes hűtőközegek – amelyek nem károsítják az ózonréteget – folyamatos bevezetéséről, térnyeréséről szól, a második viszont szigorú elvárásokat vezet be a hűtőbútorok energiahatékonyságára, pontosan meghatározott, csökkenő energiafogyasztási normákat kijelölve. A fő trend a CO2 és Propán hűtőközegekre való átállás. Mindezen eszközök már Magyarországon is megjelentek, a nemzetközi láncoknál kizárólagosan, a hazaiaknál fokozatosan teret nyerve – avat be Körmöczi László, a Carrier Kereskedelmi Hűtéstechnika közép-európai area igazgatója.

Energiahatékony fejlesztések

A Carrier világszinten a piacvezetők közé tartozik a kereskedelmi hűtéstechnikai bútorok, hűtőkamrák és a CO2-es hűtési rendszerek fejlesztésében és forgalmazásában.

– Az erősségünk abban rejlik, hogy mindig korrekt, etikus magatartás szerint cselekszünk, fejlesztünk új termékeket, kivitelezünk projekteket, szervizelünk helyszíneket és a munkavégzésünk során első rangú prioritást élvez a munka- és környezetvédelem. Minden ipari és jogszabályi sztenderdet szigorúan betartunk, és tevékenységünk fő szempontja a vevői elégedettség elérése – ismerteti Körmöczi László.

A cégnél idén is folytatják az új bútortípusok bevezetését, mint például a switchable – átváltható hűtő-fagyasztó üzemmódú, modern dizájnú plug-in sziget és elmozdultak a CO2-es hőszivattyúk irányába is, amellyel kiváltható a gázfogyasztás és szükség esetén megfelelő mennyiségű fűtő és hűtő energiával látja el a fogyasztókat, akár több MW kapacitásigényig is.

A pandémia óta a vásárlási folyamat felgyorsítása az innovációk fókuszában áll

Digitális és automata megoldások

Puskás Krisztián
magyarországi vezető
LIEBHERR

– Magyarországon még nem elterjedt, de kétségtelenül a jövőbe mutató technológia a hűtőkészülékek hálózatba rendezése, ami által közös felügyeleti rendszereket lehet kialakítani. A LIEBHERR SmartMonitoring rendszere alkalmas például a készülékek állapotának, mérési adatainak és a riasztások digitális dokumentációjára, illetve távoli felügyeletére – jegyzi meg Puskás Krisztián, a LIEBHERR magyarországi vezetője.

Felügyelet nélküli kereskedelmi rendszer keretében működő hűtőberendezéssel jelenleg főként külföldön találkozhatunk. Ennek használatát a gyakorlatban a vásárló úgy éli meg, hogy a bankkártyája lehúzásával ki tud nyitni egy hűtött készüléket, kiveszi belőle, amire szüksége van, majd az ajtó becsukása után automatikusan levonásra kerül az áru értéke a számlájáról. A polcokba épített mérlegeknek köszönhetően akkor sincs félreértés, ha a válogatás során akár több terméket is leemelt a polcról, majd azokat máshova helyezte vissza. Az értékesítő oldaláról nézve a berendezés egy hálózat része, így távolról nyomon követhetők a vásárlások, letölthetők a sales riportok, az árukészletet célirányosan, megfelelő időben újratölthető, akár promóciók is beállíthatók. A működtetéshez minimális emberi erőforrás szükséges, ezért is alkalmazzák egyre több helyen a világban a termék továbbfejlesztett változatát, a micro market capsule-t, ami eladó nélkül üzemelő, állandóan nyitva tartó, online monitorozott üzlet.

A hazai piacon a HoReCa-szektorban alap berendezéssé kezd válni a kétirányú sokkoló. Ezekkel a készülékekkel a friss, 80 °C-os ételt 90 perc alatt 3 °C-ra lehet hűteni, illetve a 3–10 °C-os ételt 4 óra alatt –18 °C-ra lehet fagyasztani. Az eljárással kiküszöbölhetők a kikristályosodásból fakadó problémák, az ételek megőrzik ízüket, zamatukat, állagukat.

Egyre népszerűbbé válnak továbbá a húsérlelő vitrinek, amelyekben nem csak porhanyóssá, és intenzív ízűvé érnek a kihelyezett húsok, de igazán látványos pontját is adják az éttermek vendégtereinek. Exkluzív enteriőrökbe a borhűtővel és sajtérlelő vitrinnel egybeépített változatai is keresettek.

Lényeges az összehasonlíthatóság

Szabadon álló és beépíthető háztartási hűtők, fagyasztók és borhűtők; kereskedelmi, vendéglátóipari hűtők és mélyhűtők, hűtött és mélyhűtött munkaasztalok, valamint gyógyszerészeti és laboratóriumi készülékek alkotják a LIEBHERR modellválasztékát.

– Egyedülálló módon minden háztartási és ipari készülékünkre 5 év teljes körű gyári jótállást adunk. Érdekünkben áll, hogy a vásárlók össze tudják hasonlítani a különböző gyártók különböző készülékeit, és azok tulajdonságairól valós, ellenőrzött és tényszerű információkhoz jussanak. Vannak erre független uniós oldalak (www.eprel.ec.europa.eu vagy www.label2020.eu), amelyek használatára lelkesen buzdítok minden érdeklődőt. Az energiaárak általános emelkedése miatt előtérbe került a készülékek energiafogyasztása, ami a minőség mellett talán a legfontosabb szempont lett világszerte. Ez teljesen logikus, hiszen a változó energiaárak miatt nagyon hamar, akár néhány hónap alatt meg tud térülni egy készülék magasabb vételára az alacsonyabb üzemeltetési költségek miatt – tájékoztat Puskás Krisztián.

A nyitott hűtők eltűntek a piacról, és felváltották a fenntarthatósági szempontból is elfogadható, energiatakarékos megoldások

Egyedi kivitelezések

A hűtőkamrák esetében egyre nagyobb figyelem övezi a szigetelési értéket, valamint a hőhidak minimalizálását, mivel mindkettő közvetlen hatással van az energiafelhasználásra. A hűtővitrineknél észrevehetően növekszik az igény az üvegajtós megoldások iránt, amelyek képesek az energiaköltségek csökkentésére, különösen az élelmiszer-kereskedelemben és a kényelmi üzletekben. Megjelentek a rugalmassági elvárások is, hogy szükség szerint, minimális átalakítással lehessen hűtőbútorokat hozzáadni, kiegészíteni a meglevő telepített rendszerekhez.

Pólus Adrienn
kereskedelmi és
marketingigazgató
Thermotechnika-Crown Cool

– A retail szektorban a nyitott regálokra szinte teljesen eltűnt a kereslet, helyettük az üvegajtókkal ellátott fali hűtőberendezések korszakát éljük. Kifejezetten népszerűek az általunk gyártott eladótéri, üvegajtós hűtő- és fagyasztókamrák, amelyek gazdaságosan üzemeltethetők, hosszú távon megtakarítást hoznak már egészen kis élelmiszerüzletek, vagy akár hűtött italokat árusító dohányboltok számára is. Egyedi méretben rendelhetők, ráadásul a hűtőegység nem fűti a helyiséget, és a zaj sem az eladótérben keletkezik. Az egyedi polckialakítás, az egységes megjelenés és a könnyű takaríthatóság további előnyként jelentkeznek a vásárlóknál. A hűtők megjelenése mindig is fontos volt, most a fekete és ezüst színek variációja a trend, látványos vertikális LED-­világítással, így már távolról is hangsúlyos a hűtött termékek bemutatása – osztja meg tapasztalatait Pólus Adrienn, a Thermotechnika-Crown Cool Kft. (TC) kereskedelmi és marketingigazgatója.

Újdonságokat hoz a nyár

A TC kereskedelmi üzletága több mint 150 beszállítótól tízezres nagyságrendű terméket forgalmaz. Saját gyártásuk van a régió több országában is, szolgáltatásai­kat országos szervizhálózattal és logisztikával teszik teljessé. A TC termékei minden előírásnak megfelelnek, nagy hangsúlyt fektetnek a környezetvédelemre, tatabányai gyáruk ISO minősítést is szerzett a témában.

– A retail szektorban népszerű a TC Promo elnevezésű mobil készülékünk, amely egy kis méretű, kerekekkel ellátott, könnyen szállítható és mozgatható hűtőegység. Bármilyen könnyű, néhány polcos felépítmény elhelyezhető és cserélhető rajta, kifejezetten hűtött élelmiszerek reklámozására, másodlagos kihelyezésére, bemutatására fejlesztettük ki – nyilatkozza Pólus Adrienn.

A kereskedelmi és marketingigazgatótól azt is megtudjuk, hogy a nyári szezon közeledtével erősödik a kereslet a sör, bor és italhűtők, valamint a szódagépek iránt. Újdonság még az italhűtés kategóriában a víz-, bor- és musthűtőjük, amely nem csupán hűtővel, de vízmelegítővel is fel van szerelve, így nemcsak egyszerűen hűthetők vele az italok, hanem adott esetben pontosan szabályozható az erjedés folyamata is.

Sokasodó nehézségek

Rainer Gahn
exportértékesítési vezető
Viessmann Refrigeration
Solutions

A piac szereplőire az elmúlt időszakban jelentős hatása volt a pandémiának, az ukrajnai háború okozta következményeknek, a jelentősen megemelkedett energiaköltségeknek, az extraprofit adó bevezetésének, az árstoppoknak, valamint folytatódott a hatása a plázastop törvénynek, amely csökkentette az újonnan létrehozandó boltokba való beruházást. A hangsúly inkább a felújítások irányába tolódott el, de az is csökkentett mértékben.

– A pandémia és az ukrán háború közvetlen hatást gyakorolt az alkatrészek elérhetőségére is. A Viessmann-nál korán reagáltunk a kialakult helyzetre, ezért képesek voltunk leszállítani a kívánt mennyiségű hűtőkamrát és hűtővitrint, viszonylag észszerű határidőn belül – mondja Rainer Gahn, a Viessmann Refrigeration Solutions exportértékesítési vezetője.

 

Közelebb a vásárlókhoz

A Viessmann Refrigeration Solutions egyik legkiválóbb új terméke a Tecto IS7 fagyasztósziget, amely központi hűtéssel működik, és kiváló láthatóságot biztosít az élelmiszereknek, miközben az energiafogyasztása akár 45%-kal kisebb.

– Ráadásul maga az eszköz rendkívül gyorsan üzembe helyezhető, mivel gyárainkban már előkészítjük a beszerelésre ezeket a termékeket. De jó szívvel ajánlom a Tecto SV8-at is, amely egy sokoldalú, azonnal összekapcsolható moduláris megoldás, hűtött, mélyhűtött és száraz polcrésszel, amely egyedülálló a versenytársak között – mondja Rainer Gahn.

A hűtőkamra kategóriában a Viessmann úgynevezett „egyablakos rendszert” is kínál a beszerzéshez, ami azt jelenti, hogy a hűtőkamra, hűtőegységek és polcrendszerek elérhetők ugyanattól a beszállítótól, de hamarosan új ötleteket is be fognak mutatni, amelyek lényege, hogy a hűtőkamrákat közelebb hozzák a vásárlókhoz és az eladótérhez, ahelyett, hogy „nagy fehér doboz” formájában el lennének rejtve. Ez kulcsfontosságú lehet a friss és minőségi élelmiszerek esetében.

Szigorodó előírások

Kövecses László
ügyvezető
Vendi Hungária

A szektorban a jelenkor nagy kihívása a gyártási kapacitások hozzáigazítása a hektikusan változó vevőigényekhez, a beszállítási láncok, emberi erőforrások folyamatos biztosítása.

– A hűtéstechnikai gyártók tekintetében folyamatos a változó jogszabályoknak való megfelelési kényszer. A környezetvédelmi előírások arra kényszerítik a gyártókat, hogy új hűtőgázokat fejlesszenek és vezessenek be, amelyek megfelelnek a fokozott környezetvédelmi és energetikai elvárásoknak. Ma már nem elégséges a hűtőközegeknél alkalmazott környezetvédelmi megfelelés, a szigetelőhabok esetében használt gázoknál is fokozottan ügyelni kell a környezetvédelmi normatívákra – hangsúlyozza Kövecses László, a Vendi Hungária Kft. ügyvezetője.

 

 

 

Frissülő termékpaletta

A Vendi Hungária Kft. ipari konyhatechnológiai berendezések, cukrászati gépek és ipari hűtőberendezések forgalmazásával, illetve szervizelésével foglalkozik. Kínálatukban magas minőségű, prémium márkák ugyanúgy megtalálhatóak, mint a szerényebb árfekvésű, kevésbé ismert berendezések.

– Folyamatosan frissítjük termékpalettánkat, követve az új trendeket és gyártó partnereink fejlesztéseit. A retail szektor számára megjelentek a nyitott hűtő regálok különböző nyitási móddal kombinált üvegajtós változatai, amelyek jelentősen kedvezőbb energiafelhasználási tulajdonságokkal rendelkeznek, mint az elődeik. A HoReCa-szektor számára megújult, vastagabb szigeteléssel gyártott háttérhűtőket, gazdaságosan üzemeltethető indukciós főzőberendezéseket ajánlunk. Az innováció tekintetében folyamatosan fejlesztjük webes felületeinket és megjelenéseinket annak érdekében, hogy ügyfeleinket minél teljesebb körű információkkal láthassuk el termékeinkről, szolgáltatásainkról. Ezzel is segítve őket az egyszerű és gyors termékmegrendelés folyamatában – informálja lapunkat Kövecses László.

Bizonytalan körülmények

A professzionális készülékek forgalma nagymértékben függ a vállalkozások beruházási hajlandóságától, aminek egyik legfontosabb feltétele a kiszámíthatóság. Ez az utóbbi időben kevésbé volt jellemző, ezért a keresletet nem mindig könnyű lekövetnie a gyártástervezésnek. Hiányoznak a pályázatok, illetve Magyarországon jelentős az árfolyamkockázat is.

Horváth Tamás
sales manager
EPTA International

– Néhány kulcsfontosságú komponens elérhetősége és szállítási ideje az egyik fő kihívás a piac szereplői számára. Prioritás nálunk, hogy a kiskereskedőknek kézzelfogható megoldásokat nyújtsunk és támogassuk őket az energiaköltségeik és az ökológiai lábnyomuk csökkentésében – fűzi hozzá a témához Horváth Tamás, az EPTA International Kft. sales managere.

A piac szereplői óvatos befektetői magatartásnak lehetnek tanúi az új projekteket illetően, sok esetben el is halasztják a beruházásokat. Megfigyelhető, hogy az üzemeltetési költségek gyakran továbbra sincsenek előtérben, amikor valaki úgy dönt, hogy hűtéstechnológiai fejlesztésbe kezd, pedig ezek sokszor egy hűtőbútor teljes életciklusának a 90%-át is kiteszik. Az olyan termékjellemzők, mint a gyors beszerelés, stabil minőség, alacsony karbantartási költség és az energiahatékony üzemelés sokkal több figyelmet kellene hogy kapjanak az ilyen befektetési döntések meghozatalakor, mivel a legtöbb esetben „tartós” árucikkekről van szó.

Innovatív technológiák

Az EPTA International Kft. olyan széles körű CO2-rendszerre kötött hűtőkkel és R290 plug-in hűtőegységekkel segíti a kiskereskedőket, amelyek teljesítmény szempontjából a legjobbak a piacon.

– Napjainkban az Epta az XTE (Extra Transzkritikus Hatékonyság) technológiá­val bővíti piaci kínálatát. Ez az innovatív, szabadalmaztatás alatt álló technológia lehetővé teszi, hogy reagáljunk a gyorsan változó klímaviszonyokra. A rendszer magas hatékonysággal működik mind extrém, mind pedig enyhe/hideg időjárási körülmények között – jelzi Horváth Tamás.

Ezen felül a csoport olyan digitális megoldásokat is kínál, mint például a SwitchON a hűtőihez és aggregátorjaihoz, valamint a LineON plug-in hűtőbútorokhoz. Ez a két digitális platform részletes áttekintést és folyamatos ellenőrzést ad a felhasználónak a berendezés minden működési paraméteréről. Ezek az adatok távolról és non-stop elérhetőek a felhasználók számára, így az energiafogyasztás tovább csökkenthető a teljesítménymenedzsment és a bolt szabályozásának köszönhetően. 

A tartósság nem csak a bepakolt élelmiszereknél fontos, maguknál a hűtőknél is jobban kellene érvényesülnie

//

Kapcsolódó cikkeink