Rengeteg almalé érkezik Törökországból… vagy inkább Kínából?
Vámhatósági adatok szerint ugrásszerűen megnőtt a Lengyelországba irányuló, Törökország felől érkező almasűrítmény-export volumene. A termelők azonban arra gyanakodnak, hogy a török áru valójában Kínából érkező koncentrátum – írja az Agrárszektor.

Kínából érkezik?
Az augusztussal véget érő idényben csaknem ötször annyi (3000 tonna) almasűrítmény érkezett Törökország felől Lengyelországba, mint a 2020/2021-es szezonban (656 tonna), és ebben még nincsenek benne a júniusi és júliusi tételek – írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. Bár ez a volumen még mindig nem számít magasnak a lengyel termeléshez képest, az Ukrajnából Moldovából és Törökországból együttesen érkező AJC import mennyiségét már aggasztóként aposztrofálták a helyi ágazat képviselői. Ennek oka főleg az, hogy az előttünk álló 2022/2023-as szezonban egészen biztos, hogy nem lesz probléma a lengyel léüzemek alapanyag-ellátottságával, magyarul alma lesz elég, de kérdéses, hogy az esetlegesen tovább erősödő import milyen hatással lehet majd az átvételi árakra.
Idén tavasszal például rekordot döntött az Ukrajnából érkező sűrítmény volumene, bár a háború miatt az ukrán szállítások folytatódása kérdéses. A lengyel termelők legnagyobb aggodalma azonban az, hogy mivel az Egyesült Államok magas importvámokat vetett ki a kínai sűrítményre, az amerikaiak Törökországból szerzik be a hirtelen kanyarral törökké vált kínai koncentrátumot. A lengyelek szerint igen valószínű, hogy (legalábbis részben) az ötszörösére ugró török AJC szállítások mögött pontosan ez a módszer állhat, csak a szállítmányok célpontja ezúttal már Lengyelország.
Kapcsolódó cikkeink
Elfogyott a tavalyi alma – kilőhetnek az árak az új szezonban
Lengyelországban gyakorlatilag kiürültek a hűtőházak: az élénk belföldi és külpiaci…
Tovább olvasom >Májusban tovább nőtt Kína ipari termelése és kiskereskedelmi forgalma
Májusban tovább nőtt az ipari termelés Kínában, de hat hónapja…
Tovább olvasom >Miért olcsóbb az alma Lengyelországban? – Árak, áfa és agrárstratégia a háttérben
Lengyel mintagazdaság és tudatos adópolitika áll a magyar vásárlók számára…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >A papírformán túl
A higiéniai papírtermékek piacán tapasztalható mozgások jól tükrözik a fogyasztói…
Tovább olvasom >