Régiós játékos hazai pályán

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 05. 01. 08:00

Az új kihívásokat és nehézségeket is legyőzve versenyez a gyümölcslépiacon a Rauch Hungária. Az osztrák tulajdonú, de ízig-vérig magyar cég a termelési hatékonyságot és a rugalmasabb partnerkezelést lehetővé tévő fejlesztések után, erős márkákkal, opti-mistán tekint a jövőbe.Az elmúlt években új márkák erősödtek meg a gyümölcslé piacán, az eladások növekedése megállt, ezen belül viszont a saját márkás termékek aránya nőtt, a termelés költségei folyamatosan emelkedtek, hogy csak a gyártói márkák szempontjából legkedvezőtlenebb trendeket említsük. A Rauch Hungária árbevétele így is elérte 2007-ben a 20,8 milliárd forintot. Ezen belül a gyümölcslevek értékesítése nőtt. Miután a magyar leányvállalat egyben regionális gyártó központ is, a késztermékeladások mintegy fele exportból származott.
Azonban az összképet lerontotta a félkész termékek gyenge szereplése. Ezért a világszerte (így nálunk is) tapasztalható rossz időjárás, illetőleg az ennek következtében kialakult gyümölcshiány volt okolható. Ennek következtében nem maradt elég alapanyag a sűrítményekhez. Pedig a cég gyümölcsfeldolgozó kapacitása a legnagyobb a hazai gyümölcslégyártók között.
– A magyar gyümölcstermés egyik legnagyobb felvevője vagyunk, németes nevünk ellenére hazai alapanyagokból, a magyar mezőgazdaságra támaszkodva állítunk elő magyar terméket – hangsúlyozza Kardos Gábor, a termelésért és pénzügyekért felelős ügyvezető igazgató.

Cél a teljes automatizáltság
Az utóbbi egy-másfél évben komoly informatikai fejlesztés zajlott a vállalatnál.
– Automatizáltuk a raktárrendszert – emeli ki ennek egyik lényeges elemét Kardos Gábor. – A gyártósoron minden termék egyedi azonosítót kap, amely segítségével egy szoftver irányítja automatizált szállítópályán a megfelelő raktárhelyre. Ezzel sikerült minimalizálni a selejtarányt, nincs szavatossági probléma, teljes a nyomon követhetőség. Tavaly októbertől pedig teljes körű, SAP alapú vállalatirányítási rendszert vezettünk be. Informatikai téren most, úgy gondolom, az élvonalban vagyunk. Ezt partnereink is érzékelik, mert a kiszolgálási biztonság magas színvonalú. A rendszer EDI-kompatibilis.

Globális márkák magyar hangon
A márkafejlesztésben a döntő szó az osztrák anyavállalaté. Abban viszont, hogy ezeknek a nemzetközi márkáknak hol és hogyan lehet a legjobb hazai pozícióit megtalálni, a magyar menedzsment a kompetens.
– Vannak olyan márkák, amelyeket más eszközökkel, más kommunikációval építünk – jelzi Szilágyi László, az értékesítésért, marketingért és beszerzésért felelős ügyvezető igazgató. – Erre akkor van szükség, amikor az adott márka más szerepet tölt be a magyar piacon, mint mondjuk Ausztriában. A márka ideális hazai pozícióját a termékválaszték alakításával is befolyásoljuk. Az alacsony gyümölcstartalmú italok, azon belül az almaíz népszerűsége például tipikus magyar sajátosság, amelynek nekünk is meg kell felelnünk.
Szinte mindent „kitaláltak” már, és ez nehezíti a termékfejlesztést. Szilágyi László szerint az iparág jövője épp ezért a fogyasztói csoportok minél mélyebb megismeréséről és az igényeiknek való minél pontosabb megfelelésről szól.
A néhány alapíz mellett a kiegészítő ízek divatja folyamatosan változik, a termékek életciklusa lerövidült. Ugyanez érvényes a promóciós technikákra is. Ami az egyik évben felkelti az érdeklődést, néhány szezon múlva már alig generál többleteladásokat. Így csengett le például az SMS-alapú nyereményjátékok korszaka.
– Nálunk most ígéretes iránynak látszik a nemzetközi promóciók szervezése a főszezonban, multinacionális kereskedelmi partnereinkkel karöltve – említi meg Szilágyi László. – Az emberek sokat utaznak, és megítélésünk szerint jól hat a márka imázsára, ha külföldön is ugyanazzal a kommunikációval, terméktámogatással találkoznak.
Nem feledkeznek meg a kereskedőkről sem, akik számára külön nyereményalapot hoznak létre, hogy ösztönözzék partnereiket. (x)

Kapcsolódó cikkeink