Reggeli, délben, este

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2022. 09. 21. 10:24

Sem reggelink, sem reggelizési szokásaink nem ugyanazok, mint 10-20 éve voltak; a legnagyobb változás talán az, hogy a reggeli kifejezés napszakot már nem feltétlenül jelöl

Tipikus back to school, back to work csomagolás: egyszemélyes, porciózott, bármikor fogyasztható

A hagyományos reggeli egyre nehezebben illeszthető a modern ember étkezési szokásaiba, amelyek alapjai az egészségtrendek, a friss termék és a kellemes élmény. Ugyanakkor napkezdésünkbe is ritkán fér bele a hosszú, statikus reggelizés.

Ráadásul a pandémia megváltozóban lévő attitűdünket is tovább bonyolította, módosult a munkánk és a magánéletünk közötti egyensúly. Rózsaszín szemüvegen át nézve a dolgokat elsőre azt gondolhatnánk, egészségünk megőrzésének érdekében tudatosabbá váltunk.

Sokan igen! Ám az emberek jelentős részénél a sokat emlegetett kényeztetem magam attitűd és a home office találkozása a kolbász- és palacsintareggeli reneszánszát hozta. A járvány miatti első bezárkózás idején egy felmérés szerint a britek például 21%-kal több szalonnát, 25%-kal több süteményt ettek, és 68%-kal többször választottak tojást reggelire, mint korábban. Ugyancsak a járvány kezdeti időszakában az USA-ban széles fogyasztói rétegek halmoztak fel készleteket a fagyasztott élelmiszerekből – főleg gyors és kényelmes reggeli lehetőségét keresve.

„Pikáns” részlet (külföldi szakmai médiumokban olvastuk), hogy a COVID-időszakban a házhoz szállított reggelik mellé a korábbiaknál jóval több alkoholtartalmú italt is rendeltek.

Talán a sok vezeklő miatt lendül most az inga inkább a diéták felé. Mind több fogyasztó keresi a növényi alternatívát kínálókon túl az olyan reggeli ételeket, amelyek nem tartalmaznak hozzáadott cukrokat és édesítőszereket, a gabona kategórián belül az alacsony cukortartalmúakat.

De hogy optimisták vagyunk, annak van egy másik oka is, ami már nem magyarázható kizárólag a pandémia végével. A komplex folyamatnak, amit nevezzünk aktuális reggelizési szokásaink formálódásának, jelenleg különleges kontextust ad a back to school, back to work időszak. Merthogy akik korábban kelnek, a vendéglátósok szerint egészségesebben étkeznek, mint a későn kelők.

Az emberek, főleg a fiatal generációk, közösségben (vagy még inkább egy munkahelyi büfé, étkezde nagyobb közösségében) az egészségesebb ételek mellett teszik le a voksukat – talán a többiek figyelő tekintetét is magukon érezve –, míg otthon lehetnek akár „szégyentelenebbek” is.

Mit és hogyan

Mindenesetre a reggelit a későn kelők is sokkal inkább asszociálják az egészséggel, mint a többi főétkezést, ezt a termékek, illetve az étlapra szánt ételek fejlesztésekor (és kommunikációjukban) magától értetődően érdemes figyelembe vennie mind az iparnak, mind a vendéglátásnak. Tápanyagok, vitaminok, szénhidrátok, proteinek, zsírok és egyebek: mindegyiket könnyű látványosan a reggeli részévé tenni: a termékeken vagy az étlapon a megfelelő tulajdonságokat hangsúlyozni.

Más, a gasztronómiában meghatározó trendekhez is alkalmazkodik a világ „reggeliipara”: a termékfejlesztést és az étlapalakítást is befolyásolja az igény a kényelmi termékekre, a változatosságra, a falatnyi ételekre, a nemzetközi konyhák ízeire, a személyre szabhatóságra, ám két dolgot külön is kiemelnénk, mindkettő a mozgással és a hordozhatósággal kapcsolatos. Az egyik, hogy sok, eddig asztalhoz kötöttként kezelt reggelifajta is on-the-go termékké válhat (ilyenre lejjebb mutatunk példát is) – ez nem csak valamiféle paradigmaváltás, köszönhető a korszerű, kreatív csomagolóanyagoknak és evőeszközöknek is. A másik a „snackesedés”, azaz a reggeli alkotóelemei egyre változatosabb formában jelennek meg a snackek világában: a magvak, aszalt gyümölcsök, cereáliák mellett már nemcsak a klasszikus reggelik (tojás, bacon, virsli és a többiek), de a zöldségekből készülő új szuperkedvencek is.

Reggelink elemei részei lehetnek főétkezéseinknek: ehetjük őket desszertként, snackként, ehetjük őket a nap bármely szakában. Ennek megfelelően folyik a reggeli újradefiniálása mind a vendéglátásban, mind az élelmiszeriparban. Meggyőződésünk, hogy mindkét területen az egyedi ízvilágú, innovatív, egyéni igények szerint alakítható ételek és az azokat előállító vállalkozások lesznek a legsikeresebbek.

Mikor és mennyiért

Hogyan reggelizünk mi, magyarok? Szokásainkról meglehetősen pontos képet kapunk a Pek-Snack által közel 800 fő megkérdezésével nemrégiben készített online kutatás adataiból.

Honfitársaink legtöbbje 10-15 percet fordít a reggelire, ám a válaszadók egyharmada csupán 5-10 percet engedélyez magának erre az étkezésre.

A kutatás szerint a magyarok 73%-a reggelizik. Ez jó hír, tekintve, hogy mennyire fontos étkezése a napnak az egészségünk szempontjából a reggeli. Csupán a válaszadók 4%-a mondta azt, hogy kizárólag hétvégenként van ideje reggelizni, és mindössze 3% hagyja ki teljesen ezt az étkezést.

A szokásokat felmérő kutatásból az is kiderül, hogy a megkérdezettek 6%-ának csupán útközben jut ideje enni. A legtöbben otthon fogyasztják el a reggelijüket, a kutatás résztvevőinek egyharmada pedig a munkahelyén eszik először. A válaszadók több mint fele szokott otthon is reggelizni, 40%-nak a családjával is van lehetősége elfogyasztani a napi első étkezést, és 20% a munkatársaival is gyakran reggelizik.

A készen vásárolt reggelik között a kisboltokban és az áruházláncok üzleteiben beszerzett ennivaló van túlsúlyban, de a válaszolók egyharmada pékségben, kávézóban is előszeretettel vásárol reggelit. A készen vásárolt reggelire a megkérdezettek közel fele 500–1000 forint közötti összeget költ, 37% pedig úgy nyilatkozott: szereti 500 forint alatt elintézni a reggeli költségeit.

A magyarok túlnyomó többsége a sós reggeli híve. Sorrendben a szendvics, a sós pékáru, a húsfélék és a tojásos ételek a legnépszerűbb napindító ételek, de „magyaros” megoldásként a lángost és a bundáskenyeret is többen felsorolták. Ahol pedig édes a reggeli, ott a péksütemény, a gyümölcs, a müzli és a zabkása vezet. A péksütemények közül a kakaós csiga az egyeduralkodó, ezt követik a különféle ízesítésű croissant-ok, valamint a túrós, illetve a lekváros termékek. Van pedig, aki csupán egyetlen kocka csokoládéra esküszik reggel.

A megkérdezettek 44%-a tartja a nap legfontosabb étkezésének a reggelit, 21%-uk viszont máskor szeret enni a legjobban. Honfitársaink legfontosabb szempontjai a reggeli kiválasztásában az alábbiak: finom legyen, tápláló, egészséges, valamint könnyen és gyorsan elkészíthető.

A szupertrendi karfiol a reggelizőasztalt is meghódítja

Mit hozhatok? Reggelit vagy ebédet?

20 éve talán az ujjainkon is meg tudtuk volna számolni Budapesten és nagyvárosainkban az olyan független, azaz nem lánchoz tartozó vendéglátóhelyeket, ahol a virslin és/vagy tojáson kívül mást is lehetett reggelizni. Ma, ha a profi pékségeket is ide számoljuk, ezerszámra működnek minőségi reggelit kínáló üzletek, ám távolról sem egyenlő elosztásban, a fővárosban például jórészt a belváros turisták látogatta negyedeiben és Buda előkelő részein. Ezek gasztronómiai színvonala többségében magas, és – a trendekhez igazodva – az élményt próbálják a nap minél hosszabb időszakára biztosítani.

A 24/7 reggeli fogalma a tengerentúlról származik, de a gondolat Európában is kezd terjedni – a miértekre feljebb kerestünk magyarázatokat. Korábban is sokszor elemeztük életünk felgyorsult tempójának hatását étkezésünkre, de a COVID ezen a területen is mutatott valami újat. Eddig a reggeli ételek fogyasztása délutáni (esti) szokásainknak megfelelően megváltozott döntések eredménye volt. A pandémia alatt viszont ez lett a természetes választás azoknak, akik a home office idején mind többen inkább éjszaka éltek és dolgoztak, így napjuk délután kezdődött.

A világ vendéglátása megteremti a változások gasztronómiai „hátterét”. Magas színvonalon nyújt hihetetlen kínálatot, a reggelibe integrálva az általános trendeket: nemzetközi ízeket, egészséges alapanyagokat, kedvenc ételeink reggeliesített változatát, például a pizzát – a legsikeresebbeket aztán átveszi az élelmiszeripar is.

A közelmúlt egyik nagy innovációja a leveles tészta és a pizza kombinálásával készült termék, amelyről csak a jövő dönti el, lesz-e akkora sikere, mint Dominique Ansel a fánk és a croissant párosításával 10 éve készült cronutjának.

Egyre többen nálunk is menüben kínálják a reggelit, ami így fokozatosan főétkezéssé válik. (Olvasóink talán emlékeznek: egy éve írtunk a házhozszállításra összeállított, 2-3 személyes német reggelidobozokról, amelyek gyakran olyan ételmennyiséget tartalmaznak, hogy félre lehet tenni belőle a további napszakokra.)

Terjedőben a brinner kifejezés, amely a reggeli és az ebéd szavak összeolvasztása, és valami olyasmi, mint a mi villásreggelink (ha úgy tetszik, brunch). Csirke és fagylalt, bacon és palacsinta – kedvelt brinnerek.

A pizza leveles tésztaként válik a reggeli részévé

Zabkása to go

Az USA-ban működő reggelizőláncokról írtunk már. Európában már olyan lánc is működik sikeresen, amely a vegetáriánus reggelire épül.

A német Haferkater márka a reggelipiac megreformálójaként fogalmazza meg magát, változatos, vegetáriánus választékot nyújt zabpehelyalapú ételekből, főleg a ma rendkívül népszerű porridge-okból (zabkása) – elviteles formában. Az ajánlat túlmutat a reggeli órákon: egész napra tervezték. A reggeli meleg zabkása mellett ebédre naponta különféle frissen elkészített salátákat és zabpehelytálakat is kínálnak, délutánra pedig édes nyalánkságokat és kávékülönlegességeket.

A 2014-ben alapított cégnek 12 egysége van, amelyek közül 5 franchise formában működik – főként vasútállomásokon. Az alapítók kreatívan használták ki a hagyományos skót porridge növekvő európai sikerét, és sikerült trendi – ahogy ők mondják – hipszter ételként pozicionálni termékeiket. Az egészséges és alacsony zsírtartalmú zabkása vonzza az egészségtudatos fogyasztókat, komoly konkurenciát jelent pékségeknek, kávézóknak és más reggelizőhelyeknek.

Az édességek persze számtalan reggelit (is) kínáló vendéglátóhely étlapjának fontos elemei. Trendnek nevezhető a szerény mennyiségű természetes édesítővel (friss gyümölcsök, nád- vagy kókuszcukor, juharszirup és hasonlók) készülő olyan termékek készítése, amelyeket reggel egészséges fogásként kínálnak, de vannak annyira „dekadensek”, hogy ebédnél vagy később a desszertválaszték méltó tagjaivá válnak. //

Gyümölcslé és kávé

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingigazgató
Coca-Cola HBC
Magyarország

A fogyasztók kifejezetten keresik az egészségesebbnek ítélt élelmiszereket, így szívesebben választanak reggelire is olyan vitaminnal dúsított gyümölcsitalokat, amelyek segítik a fizikai és mentális egészségük védelmét, javítását. Portfóliónkban pedig több termék is illeszthető az egészséges és kiegyensúlyozott reggelibe. A Coca-Cola Magyarország a reggelizési szokásokhoz igazodva a gyümölcslépiac minden szegmensében jelen van, a 100% és az alatti gyümölcsöt tartalmazó kategóriákban is lefedjük a fogyasztói igényeket a Cappy márka termékeivel. Választékunkat idén hozzáadott funkcionalitással rendelkező gyümölcsitalokkal bővítettük.

A hazai kávékedvelők jellemzően az ital élénkítő, serkentő hatása miatt fogyasztanak kávét, amely szintén népszerű kísérője a reggelinek. A funkcionalitás mellett egyre nagyobb jelentőséget élvez a kávé minősége, illetve a kávéhoz társított élmény is a fogyasztás során. Kávékínálatunkban jelenleg két prémium márka érhető el; a Costa Coffee a modern, kozmopolita életvitelt kedvelő kávéfogyasztók számára ideális választás, míg a Caffè Vergnano termékei az olasz kávékultúra szerelmeseinek nyújtanak tradicionális kávéélményt.//

 

 

Tejek és nem tejek reggelire

Csirmaz Melinda, Danone

Csirmaz Melinda
interim
trade marketingveze tő
Danone Magyarország

Egyre nagyobb a piacon az igény az útközben fogyasztható termékek iránt. Emellett az egészségre gyakorolt pozitív hatás keresése is egyre fontosabb trendként jelentkezik. E kettős igény kielégítésére vezettük be 2020-ban az Activia Mix and Go, 2021-ben pedig a megújult Activia Reggeli termékeinket.

Teljes Danone joghurtportfóliónkat vagy az Alpro növényi alapú italainkat és „gurtjainkat” is ajánljuk fogyasztóink számára a nap első étkezéséhez. A tej- vagy növényi alapú termékkínálatunk tagjai egy komplett reggeli tökéletes kiegészítői lehetnek. Már elérhető Alpro Shhh This is Not M!lk márkanevű zabitalunk is, mely hihetetlenül ízletes, és kétféle változatban, 3,5%-os és 1,8%-os zsírtartalmú termék formájában készül. Ez most a legnagyobb újdonság a portfóliónkban, amely a bevezetés óta szépen teljesít a piacon. Az Alpro Barista termékcsalád tagjai, a legjobban habosítható növényi italaink közé tartoznak, elsősorban a horeca szektort célozzák, de a fogyasztóknak a boltokban is elérhetőek.

A kereslet egyre nő a különleges fogyasztói igényeket kielégítő élelmiszerek iránt. Ilyenek a cukor-, glutén- vagy laktózmentes, illetve az alacsony zsírtartalmú termékek, melyek az Alpro portfóliónkban is jelen vannak. //

 

Lépések a kényelmi felé

Varga-Futó Ildikó Auchan

Varga-Futó Ildikó
vállalati kommunikáció
igazgató
Auchan

A hagyományos reggelizőtermékek területén, mint például a méz, lekvár, mogyorókrém, stagnálást tapasztalunk, de a különleges ízekre (pl. narancslekvár, különleges mézek) nyitottak a vásárlóink. A legkeresettebb reggelizőtermékeink továbbra is a gabonapelyhek és az instant kakaók. Természetesen ezeken a területeken is igyekszünk a fogyasztói igényeket maximálisan kiszolgálni, éppen ezért a gyártói újdonságokat mindig megjelenítjük a polcainkon.

Ami a trendeket illeti, azt mondhatjuk, hogy az egészségtudatosság egyre inkább előtérbe kerül, valamint ezzel egy időben erősödik a különféle ételintolerancia miatti (például glutén-laktóz érzékenység) termékek iránti kereslet is. Mindezek mellett népszerűek az egy összetevős kényelmi termékek, mint például a zabkása. Szívesen választják vásárlóink ezeket, hogy saját maguk készíthessék el reggelijüket az igényeiknek/ízlésüknek megfelelően. Továbbá egyre jobban hódítanak a müzli és egyéb szeletek, az egyadagos instant kásák.

A közeljövőben várhatóan a változatos, kényelmes és gyors reggelizőtermékek iránt nő majd a kereslet. //

 

 

Folyamatos fejlesztés

Bedő Hajni
marketing manager
Cerbona

A reggelitermékek között tovább erősödött a funkcionális irány, minden terméktípusnál ez figyelhető meg. Legerősebben talán a zabkása termékeknél, itt kifejezetten a gluténmentes, valamint proteinnel dúsított termékek térnyerését láthatjuk. De ugyanúgy igaz ez a müzlikre is.

Reggelizőtermékeink közül müzlijeink a legkeresettebbek. A Nielsen adatai szerint (2021 2. félév, értékbeni részesedés) a gyártói márkák közül a Cerbona a legkedveltebb a fogyasztók körében. Itt is folyamatosan szükség van fejlesztésekre, ezért is vezettük be granola típusú termékeinket a piacra. Egyrészt az egészséges életmód híveinek kínáljuk Vegán granoláinkat, a kényeztetést keresőknek pedig a Selection granolákkat.

Kutatásaink alapján azt látjuk, hogy a fogyasztók kétféle szempontot tartanak fontosnak. Az egyik irány az egészségtudatos táplálkozás.

A másik fontos szempont a kényelem. Sokaknak a reggeli időszak kiemelten stresszes, készülnek munkába, viszik a gyerekeket óvodába, iskolába. Fontos, hogy a reggeli legyen könnyen és gyorsan elkészíthető, és persze tápláló. //

 

Klasszikus és innovatív termékek

Mikos István
vállalati igazgató
Ceres

Folyamatosan figyeljük a fogyasztói trendeket, és kínálatunkat ezeknek megfelelően alakítjuk ki. A kereslet egyre növekszik az egészségtudatos termékek iránt, így portfóliónkban is egyre nagyobb részt képviselnek ezek a termékek. Újdonságunk a Zöldséges vekni, mely akár a vegán étrendbe is beilleszthető.

Az édes reggelit kedvelő vásárlóink a lágy tésztájú Selyemkalácsot vagy a prémium kategóriájú különlegességünket, a kakaós Császárkalácsot választják. Akik pedig a klasszikus reggelire szavaznak, a széles Ceres toast szortimentből pillanatok alatt elkészíthetnek egy finom szendvicset mondjuk a tartósítószer nélküli Vajas toast kenyérből. Friss kenyereink is egy kis feltéttel kiegészítve megadják a lendületet a nap indításához.

A közeljövőben a tudatos életmód népszerűsége erősödni fog, ebbe a Ceres termékei beilleszthetők. Kínálatunkban a klasszikus termékek mellett folyamatosan jelennek meg az innovatív termékek is, pl. a Kovászos rozsos toast és a teljes kiőrlésű kalács. A közismert Ceres hamburgerzsemle mellett ezekben a hetekben indítjuk útjára zöldséges és magyaros hamburgerzsemléinket.//

 

Utak a reggelihez

Urbin András
Fast food & Coffee
kategóriamenedzser
Shell Hungary

Természetesen a nemzetközi és hazai gasztronómiai trendeket követve alakítjuk a Shell reggelitermék-kínálatát, ahol igyekszünk az egyre nagyobb számú, speciális étrendet követő vásárló igényeinek is megfelelni. A Shell választékában megjelentek többek között a Graham-lisztből készült termékek és a vegán szendvicsek. Shell Café kávéinkhoz és meleg italainkhoz pedig az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő laktózmentes, illetve növényi alapú italokat is ajánljuk. Kínálatunkat folyamatosan bővítjük, a vásárlók igényeihez igazodva frissítjük.

A legsikeresebb reggeli termékeink a crois­sant-ok, a pogácsa, illetve a helyben készített tartalmas szendvicseink. Mindezek mellé kiváló kiegészítő egy frissen főzött kávé. Vásárlóink előszeretettel választanak Shell Café meleg italkínálatunkból reggeli harapnivalójuk mellé.

A reggelizési szokások is gyorsan változnak, részben a technológia fejlődése, részben az új táplálkozási szokások megjelenése miatt. Növekő igény mutatkozik a vegetáriánus, illetve vegán termékek iránt.

Ugyanakkor a fogyasztók a mennyiség mellett a minőséget is egyre fontosabbnak tartják. Egy ínycsiklandóan, minőségi alapanyagokból elkészített termék mindig csábítóbb ajánlat számukra.//

 

Mivel indul a reggel?

Hogyan alakult a kávéfehérítők piaca a pandémia kezdete óta, hogyan hatnak rá az egészségtrendek, melyek az elmúlt év újdonságai – ezt kérdeztük egy mesterbaristákat képző szakoktatótól és a szegmens két jelentős szereplőjétől.

Senkáriuk András
szakoktató
METRO Gasztroakadémia

A tapasztalat azt mutatja, hogy a vendéglátásban felszolgált kávék legalább háromnegyedét tejjel, tejszínnel vagy egyéb kávéfehérítővel szervírozzák, fogyasztják a vendégek – magyarázza Senkáriuk András szakoktató, a METRO Gasztroakadémia baristaképzésének tanára. – A legnépszerűbb kávéfehérítő a tejhab: ennek elkészítése és díszítése már a barista-alapismeretek között van. Emiatt napjainkra a korábban kuriózumnak számító „latte art”, azaz a díszített tejhab is eljutott az átlagfogyasztóhoz. A latte artban használatos tejhab állagának titka, hogy kevés levegővel készítik, így lágyabb ízt, masszívabb habot kapunk.

A tejszínhabos kávé mint desszertital szerepét a különböző szirupokkal ízesített kávék, kávékoktélok vették át.

A vendégek a pandémia alatti bezárások és szociális távolságtartás miatt rászoktak az otthon kávézásra, sokan ekkor vették meg az első komolyabb otthoni presszógépüket, hogy ne kelljen lemondaniuk a kávéházi élményről, és több-kevesebb sikerrel megpróbálták rekonstruálni a kedvenc kávézójukban megszokott ízeket. Akadt, aki azzal szembesült, hogy ez meghaladja az ő tudományát, de olyan is, aki rájött, hogy az ő kávéja még ízletesebb, mint a kávéházi. Összességében az otthoni kávékészítés kényszerű reneszánsza tudatosságra nevelte a fogyasztókat, s finomította a preferenciáikat a kávéfehérítés területén is. Mindezek a folyamatok visszahatnak a vendéglátásra, mert magasabb elvárásokkal, határozottabb elképzelésekkel érkeznek a vendégek.

A pandémia idején kialakult otthoni kávézás kultúrája adott nagy lendületet a tejhelyettesítő italok fejlődésének, ami közvetlenül hatott a vendéglátóhelyekre is. Korábban az volt a szenzáció, hogy egyáltalán létezik növényi alapú tejhelyettesítő, ma viszont vannak keresett és kevésbé kedvelt márkák egy termékcsoporton belül is, gyakran a vendéglátóhelynek a vendég határozott márkapreferenciájának, minőségi elvárásainak is meg kell felelnie.

A növényi alapú tejhelyettesítőket, mint a mandula-, a zab-, rizs-, a szója- és a kókuszital, általában felárral kínálják a kávézókban. Ezeknek gyakorlatilag nincs közük a tejhez, így a tej jellegzetes tulajdonságait is nélkülözik. Vendéglátós szemmel nézve az egyik fontos szempont, hogy az adott növényi tejhelyettesítő hogyan habosodik. A tejhab kiváltására e tekintetben a zabital használata a leginkább alkalmas, csakhogy a zabitalnak van egy jellegzetes, gabonás íze.

Aki tejhelyettesítőt vásárol, az általában tudatosan – például veganizmus vagy ételérzékenység) miatt – teszi. Fontos tisztában lenni azzal, hogy aki elindult ezen az úton, az ritkán fordul vissza! A vendéglátásnak tehát fel kell készülnie a magasabb elvárásokra és a tudatos, márkapreferenciával rendelkező vásárlókra.

Ízvilágok konvergenciája

Kis-Kajtár Nóra
Alpro brand manager
Danone Magyarország

– A COVID-járvány hatására átalakultak a fogyasztói szokások is – elemez Kis-Kajtár Nóra, az Alpro brand managere. – A fogyasztók több kávét ittak otthon; először a karantén időszaka alatt, majd annak feloldása után sokan meg is maradtak a maguk készítette kávénál.

Hogy a fogyasztók az otthonukban is finom és szép habot készíthessenek, jól bevált megoldást nyújt az Alpro Barista – a könnyen habosítható – termékcsaládja, amelyben megtalálható mandula-, kókusz- és zabital is, utóbbi már gluténmentes változatban kapható. Ebben az évben került újdonságként a boltok polcaira az Alpro „This is not M*lk” termékünk is kétféle zsírtartalommal; azoknak lett kifejlesztve, akik korábban nem találtak olyan növényi alapú terméket, amelynek ízvilága a tej általuk kedvelt ízéhez hasonló.

Folyamatosan dolgozunk azon, hogy a termékeink válaszolni tudjanak a különböző fogyasztói igényekre, hiszen nagy potenciált látunk ebben a piaci szegmensben. 2022 tavaszán végzett kutatásunk eredményeiből azt láttuk, hogy a magyar fogyasztók harmada választ nemcsak egészségügyi, de környezettudatos szempontok szerint. A 18–34 éveseknél ez a szemlélet még jelentősebb, a válaszadók fele azt nyilatkozta, hogy az adott termék bolygónkra gyakorolt hatása alapján hoz döntést élelmiszer-vásárláskor. A kutatásban megkérdezettek közel egyharmada (29%) fogyaszt rendszeresen növényi alapú termékeket, így ez is komoly trendnek tekinthető a magyar vásárlók körében.

Az Alpro portfóliója tartalmaz főzéshez ajánlott kókusz-, zab- és rizsalapú növényi készítményeket is – ezeket fogyasztóink alapvetően változatos reformételek elkészítésére használják, kávékészítéshez nem igazán alkalmazzák.

de Gereczné Rudnai Éva - Real Nature

de Gereczné
Rudnai Éva
beszerzési vezető
Real Nature

– A laktóz- és tejmentes termékek piaca európai szinten folyamatosan évi két számjegyes növekedésben van – hangsúlyozza de Gereczné Rudnai Éva, a Real Nature beszerzési és marketingvezetője. – A legjelentősebb változásokon a szegmens már túllépett, hiszen a korábban egyeduralkodó szója alapanyagú tejhelyettesítő termékek mellett és helyett is ma már számos gabona, dióféle alapú termék is megtalálható a piacon. Termékeink alapanyagának termelését, előállításukat, valamint csomagolásukat a Joya márka 2004-es bevezetése óta is a fenntarthatóság, a környezetkímélő gazdálkodás elvei alapján végezzük.

Idei évünket borsóitalunk innovációjának bevezetésével kezdtük, ősszel pedig Joya termékcsaládunkat bővítjük tovább a MLIK termékekkel, amely kimondottan a tehéntejimádóknak kíván alternatív, emészthetőbb, intoleranciákban is fogyasztható változattal szolgálni. A MLIK család nemcsak ízében közelít a tehéntej élvezetéhez, de felhasználásában is tejesebb, teljesebb, mint a hagyományos növényi italok. A termékcsaláddal a Business Days Konferencián testközelből is megismerkedhetnek az olvasók. Happy termékcsaládunkat a Barista szegmenssel bővítjük, egy teljes, baristák által tesztelt és kedvelt változattal.

Joya Barista és proteinitalaink egyre népszerűbbek nemcsak a fogyasztói háztartásokban történő felhasználásban, de professzionális konyhai, kávéházi felhasználásban is, köszönhető mindez a termékek kiváló tulajdonságainak, innovatív fejlesztéseinknek. Joya mandulaitalunk szintén teljesen cukormentes, s mégis fantasztikus ízvilága különlegessé teszi a vele készült ételek, italok élvezetét. Az igazi kókusz felhasználásával készült kókuszitalaink kedveltsége alig marad el a mandulaitalokétól.//

 

Fontos a lokáció!

Papp András
alapító
Manna ABC

A budapesti Manna ABC lánc a vásárlói igényeknek, egyúttal dietetikai és táplálkozási trendeknek megfelelően alakítja kínálatát, jelentős teret adva a hazai termelőknek, beszállítóknak, ezzel is erősítve a kkv-szektort. A mindig friss áruválasztékot az is szavatolja, hogy nem többnapos raktárkészletezéssel, hanem napi beszállítással operálunk. Üzleteink 2/3-ában helyben sütött pékárukat is kínálunk 0–24-ben, ami a pékszekció felívelését hozza. Pékipari beszállítóink minőségi, egészséges vajat használnak termékeik előállításakor, viszont adalékanyagokat és tartósítószereket nem.

Üzleteink egy része újonnan épült irodaházi közegben található, ahol számos előrecsomagolt, könnyen elvihető, reggelire, tízórai fogyasztható termékkel erősítettük a kínálatot. Továbbá helyben sütött pékáruból és helyben készült szendvicsekkel, salátákkal készülünk a vásárlóknak. Ezen szegmensünk két hónap alatt a duplájára nőtt, de még így is markáns növekedési potenciál van benne, hiszen az irodaházak kihasználtsága folyamatosan nő. //

 

A legmodernebb fogyasztói igényekre építve

Kasos Viktória
tenderezési specialista
METRO Kínálati Osztály

A reggelitermékek (pékáruk, reggeli italok, kásák, gabonapelyhek, felvágottak, pástétomok stb.) területén meghatározó a környezettudatosságra törekvés. Ez megjelenik például a csomagolásban, a rövid beszállítói láncokban vagy a fenntartható nyersanyagforrás választásában. Erőteljes trend az egészségtudatosság – ez az irány a COVID előtt is tapintható volt, ám a pandémiás időszak felerősítette. A vendéglátóhelyeknek be kell rendezkedniük arra, hogy több vitaminra, rostra, friss élelmiszerre vágynak a vendégek, vagy magasabb hústartalmú felvágottat, esetleg adalékmentes zöldségpástétomot tennének a teljes kiőrlésű zsemléjükre. Azt tapasztaljuk, hogy a szektorban „hasít” a vegán kínálat bővítése. A speciális étrendek napjaink részévé váltak: a mentes termékeket egyre jobban keresik a partnerek, sőt, e téren nagy a hajlandóság a beruházásra is – gondoljunk csak a gluténmentes gabonapelyhek vagy a növényi tejek térhódítására. Az egyik legáltalánosabb reggelitermék a tojás. E téren komoly fordulat előtt állunk: 2025-től teljesen kivezetjük a saját márkás termékeink közül a ketreces tartásból származó tojást, és kizárólag mélyalmos vagy szabadtartású gazdálkodásból származó tojásokat kínálunk horeca partnereinknek. //

 

 

Az egészséges alternatíva

Maczelka Márk, SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

Az egészségtudatos fogyasztók számára igyekszünk az egyébként népszerű termékek számukra egészségesebb alternatíváit kínálni minden termékkategóriában. A választék folyamatosan frissül, és hetente megújuló szórólapunkban kiemelt figyelmet fordítunk a speciális táplálkozást célzó termékek kommunikálására.

A tudatos táplálkozás a reggelizésben is egyre hangsúlyosabb, a vásárlók keresik például az egészséges életmódot támogató, speciális pékárukat is.

A pelyhek esetében nő a kereslet a speciális termékek és a prémium kategória iránt (például csökkentett cukortartalmú, magasabb rosttartalmú termékek). Az utóbbi időben megjelentek a „kombinált” termékek is – ilyenek többek között a müzlivel kevert gyümölcspürék.

A kávé kategóriában továbbra is a kényelmesebb kapszulás termékek forgalmának emelkedése adja a növekedés egyik motorját. Ebben a kategóriában elérhetőek az ízesített kávék is. A jegeskávék, ízesített italok választéka folyamatosan bővül a vásárlói igényeknek megfelelően, fogyásukban növekedés figyelhető meg.

A járvány hatására a kisebb kiszerelések, single termékek iránti igény csökkent, a vásárlók a nagyobb kiszereléseket részesítették előnyben. //

 

Jönnek az egészségesebb változatok is

Varga Aliz
senior brand manager
Sole-Mizo

A Mizónál fontosnak tartjuk, hogy a teljes körű tejtermék-portfóliónkkal a legváltozatosabb fogyasztói igényeket is ki tudjuk elégíteni, a hagyományostól a különleges ízeken át, a cukormentestől a laktózmentesig, hogy mindenki saját kedve, ízlése és szokása szerint tudjon étkezni. A reggelitermékek esetében a tej, az ízesített tejital és a sajt kategóriák a legfontosabbak, ahol egyre nagyobb teret nyernek az egészségtudatos trendek. Ennek eredményeként dinamikusan nő a laktózmentes, a cukormentes, a zsírcsökkentett és a csak természetes összetevőkből készülő termékek értékesítése.

Erre a trendre válaszolva tavaly vezettük be a piacra többek között az E-mentes trappista sajtunkat, amely nagyon egyszerű receptúrával, mindenféle mesterséges adalékanyag nélkül készül, és remek íze miatt sok dicséretet is kap a fogyasztóinktól. Az ízesített tejital kategóriában a light portfóliónkat bővítettük, ugyanis a kakaó növekedését látva idén áprilisban a másik két népszerű ízünket, a madártejet és a tejeskávét is kihoztuk tripla zéró, azaz hozzáadott cukor nélküli, zsír- és laktózmentes verzióban.//

 

 

Együttműködésben az italbeszállítókkal

Matskási Zoltán-PekSnack

Matskási Zoltán
marketing- és
üzletfejlesztési igazgató
Pek-Snack

A Pek-Snack franchise-üzleteket az elmúlt években szignifikánsan befolyásolta a pandémia – visszaesett az a szokás, hogy reggel, útközben vásárolták meg a reggeli és tízóraihoz szükséges termékeket. A többség egyébként otthon reggelizik, lehetőség szerint a családjával. Ami viszont helyszíntől független, hogy a pékárut a legtöbbször nem magában, hanem egyéb termékekkel, tejitalokkal, kávéval, üdítővel fogyasztják. Ezeket a termékeket együtt is vásárolják, ezért is reagáltunk erre a trendre azzal, hogy italbeszállítókkal működünk együtt franchise-partnereinknél a vásárlói igények még jobb kiszolgálásáért. A termékválasztékban a hagyományos reggelitermékek továbbra is a legnépszerűbbek – a sós termékek közül a szendvics, bundás kenyér, míg az édes termékek közül a kakaós csiga, croissant-ok és a túrós táska. A Pek-Snack választékában is egyre komolyabb szerepet játszanak a fehér pékáruk, amelyekből a kisütés után sok partnerünk kiváló minőségű szendvicset készít.//

 

A fenti cikk a Trade magazin 2022.08-09. 144-151. oldalán olvasható.

Kapcsolódó cikkeink