Magazin: Reformkor
Hasadnak rendületlenűl légy híve, oh, magyar – írta egykoron Arany János Szózat-paródiájában. Az utódok azóta is szót fogadnak eme intelemnek – bár e 21. századi reformkorban immár sokrétűbbek az elvárások az ételek „sava-borsával” szemben: összetételükben lehetőleg legyenek minél természetesebbek, csomagolásukban környezetbarátok, használatukban kényelmesebbek, és – magyar konyha ide vagy oda – hozzák el a világ ízeit az üzletek polcaira.
A fűszerek, szószok piacán az átlagosnál nagyobb fogyást a nyári hónapok, illetve a majd minden kategóriában kiemelkedően teljesítő december mutatnak, mondja Kosaras Brigitta, a Nestlé Hungária brandmenedzsere (Maggi).
Tapasztalataik szerint egyre nagyobb szerepet nyernek a fűszermixek, melyek megkönnyítik minden főzni vágyó életét. Ezen termékek nemcsak könnyű és gyors megoldást jelentenek, hanem az új ízek kipróbálása is sokkal egyszerűbbé válik, hiszen nem kell időt tölteni több fűszer összekeverésével, és biztos a végeredmény.
A grillezés terjedő divatjának természetesen nemcsak a mixek, hanem minden érintett termékkategória a haszonélvezője, hangsúlyozza Hajdics Katalin, az Unilever Magyarország marketingvezetője (élelmiszer kategória):
– Alapvetően növekedés tapasztalható minden olyan termékkategóriában, amely a kerti összejöveteleken szokásosan elkészített ételekhez kapcsolódik. Így a szószok közül is a kifejezetten ezt az alkalmat megcélzó szegmensek, termékek népszerűek. Bár ezekben a termékkategóriákban is jelentős a kereskedelmi márkák aránya, a piaci növekedést elsősorban a márkázott termékek vezetik – hívja fel a figyelmet Hajdics Katalin. – Mint minden termék esetében, a környezettudatos csomagolás egyre fontosabbá válik ebben a kategóriában is, az újrahasznosíthatóság mára alapvető elvárása lett a fogyasztóknak, vásárlóknak. Különösen a szószok esetében várható ennek a szempontnak a felerősödése, mivel a szószok és dresszingek magyar piaca műanyagflakon-túlsúlyú.
S ha már csomagolás: kis mértékű eltolódás érzékelhető ugyan a gazdaságosabb nagy kiszerelésű termékek iránt, ám – az egyre több egy-, illetve kétfős háztartás miatt – a kis kiszerelések értékesítése sem esik vissza drasztikusan, jelzi az Unilever Magyarország marketingvezetője.
Az értékesítési csatornák közül a diszkontláncok aránya növekszik, elsősorban a hipermarket és tradicionális típusú üzletek értékesítésének rovására. Ezzel együtt a diszkontoknak köszönhetően a PL-termékek fontossága is nő, míg a többi csatornában a fejlődést egyértelműen a márkázott termékek biztosítják. A promóciós értékesítések aránya hagyományosan magas, ebben elmozdulást egyelőre nem látnak az Unilevernél.
Az egészségtudatosság jegyében
Mivel a fűszerpiacon a fogyasztói trendek közül egyidejűleg több is erőteljesen érzékelhető, a cégek innovációs munkája sokrétű és folyamatos.
– Termékfejlesztési munkánkat az elmúlt időszakban alapvetően az egészségtudatos életmód és táplálkozás határozta meg – mondja Galácz Márta, a KOTÁNYI Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. – Jelenleg két, különösen izgalmas fűszerkeverék-családunk piaci bevezetése kezdődik. Az utóbbi években megfigyelhető a vegetáriánus/vegán étrendek növekvő népszerűsége, átalakulnak a sóhasználati szokások, egyre több fogyasztó szeretné szabályozni, milyen fajta és milyen mennyiségű sót fogyasszon étkezése során. Ezen trendekre alapozva hoztuk létre a vegetáriánus ételekhez készült Kotányi Veggy fűszerkeverék-családunkat, amely hozzáadott sót nem tartalmaz. A termékcsalád háromféle ízben érhető el (Klasszikus serpenyős zöldségekhez, illetve krémekhez, Hot&Spicy tex-mex ételekhez, valamint Exotic a curry-rizses ételekhez). Másik újdonságunk a kurkumaalapú fűszerkeverék-családunk, amely a kurkumafogyasztás Nyugat-Európában már erősödő trendjére reagál. Könnyű használatával, izgalmas ízeivel (répás-gyömbéres, citromfüves-zöldborsos, chili-kardamom) hozzáadott só nélkül csábítja a fogyasztókat. Természetesen mindkét termékcsaládunk ízfokozók, tartósítószerek, mesterséges színezőanyagok nélkül készül.
A cég figyelemmel kíséri az őrlőfejes, malomkiszerelésű termékek szegmensének folyamatos fejlődését is. Ezt – valamint a chilipiac bővülését – szem előtt tartva vezették be az elmúlt fél évben három chilimalmukat. Hamburger-fűszerkeverékeik közül pedig elsősorban a Klasszikus és Amerikai BBQ keverékek lettek népszerűek – tapasztalatuk szerint az ázsiai ízek egyelőre kevésbé elfogadottak a hamburger szegmensben.
Három márkacsaládjuk pozicionálása jól elkülöníthető. Amíg Kotányi márkájuk egy individualista, felfedező, inkább unisex márka, addig a Horváth Rozi fókuszában, az étel szeretettel teli elkészítése mint a gondoskodás kifejeződése áll. Orient márkájukkal pedig egy jó ár-érték arányt képviselő terméket biztosítanak vásárlóik részére. Márkáik pozicionálása természetesen nemcsak a kommunikációban, hanem termékportfólió-szinten is megjelenik.
– Különösen fontos számunkra az edukáció – emeli ki Galácz Márta. – A grillszezonban a Kotányi áll nálunk a középpontban (tekintve a rendkívül széles körű fűszerkeverék-rub-pác-hamburger-dobozos kiszerelés portfóliójára), míg Horváth Rozi márkánk esetében havi tematikák mentén, bloggerek segítségével történik a weboldali és social media tartalom menedzsment.
Eladóhelyi kommunikáció tekintetében a már hagyományosnak mondható másodkihelyezések használata mellett (karácsonyi főszezon, grill, befőzés) idén február–márciusban rendkívül erőteljes, országos POS-kommunikációval támogatták sikeresen futó Horváth Rozi árpromóciójukat.
Szponzorált illusztráció
Közelebb a természet(es)hez
Az egészségtudatosság, a kevesebb sóbevitel más cégek innovációs munkáját is mozgatja.
Az Unilever Knorr márkának égisze alatt például 3 olyan új fűszerkeveréket vezetett be, amelyek nem tartalmaznak hozzáadott sót, tehát azok sótartalma kizárólag a bennük található összetevők természetes sótartalmára korlátozódik. De a nyári hónapok kedvelt időtöltéséhez, a grillezéshez kapcsolódóan is készülnek új Knorr fűszerkeverékekkel a szezonra.
– Emellett Globus márkánkat megújítjuk, melynek első lépéseként ketchup termékeink új, környezettudatosabb csomagolásba kerültek: az átlátszó, újra hasznosítható flakonok jóval kevesebb műanyagot tartalmaznak, mint a korábbiak, miközben a váltás során a töltőtömegek megnövekedtek – informálja lapunkat Somogyi Ádám, az Unilever Magyarország márkamenedzsere (Globus). – Ezenkívül, mivel a grillszószok piacán a legkedveltebb ízszegmens a BBQ, ezt figyelembe véve a Hellmann’s grillszósz-portfólióban nagyobb súlyt kapnak ezek a termékek: bevezetünk egy mézes BBQ-t és egy nagy kiszereléső BBQ-szószt is.
A Globus áprilistól – 5 év szünet után – induló, nagyszabású kommunikációs kampányának első lépcsőjeként egy helyi fejlesztésű, ketchupfókuszú reklámfilmmel találkozhatnak a fogyasztók. A márka újrapozicionálását elősegítő, teljesen új kommunikációs koncepció fókuszában élvezetes étkezési pillanatok megjelenítése áll. A Globus ketchupokat a reklámok a hozzá illő hagyományos és modern ételek nélkülözhetetlen összetevőjeként mutatják be, velük a hétköznapi ételek ellenállhatatlan finomsággá változnak. A tévékampány erős digitális és trade támogatással egészül ki.
– ATL-kampányunkkal egy időben a Globus márka bolti kommunikációjára is nagy hangsúlyt fektetünk, amelynek középpontjában a megújult ketchupflakon áll – teszi hozzá Somogyi Ádám. – A nyári hónapokban bolti támogatásainkat a grill kategóriára irányítjuk, az erősödő grilltrendeknek megfelelően.
Fűszermixek grillezéshez
A Nestlé termékfejlesztései során igyekszik a hazai ízlésvilághoz leginkább illő ízeket megtalálni.
– Egy ilyen átfogó fejlesztés eredményeként alkottuk meg legújabb grillfűszercsaládunkat, amely 3 új taggal bővíti a tavaly bevezetett fűszermix-portfóliónkat – árulja el Kosaras Brigitta. – Mindhárom termék tökéletes kiegészítője a nyári családi és baráti összejöveteleknek, közülük mindenki megtalálhatja a maga kedvencét. A klasszikus, harmonikus ízek kedvelőinek a Grill fűszerkeverék szolgál kedvükre, a BBQ fűszerkeverékünk az erőteljesebb ízt keresők kedvence lehet, míg a Grill zöldség fűszerkeverékünk még ízletesebbé teszi a köretként vagy főfogásként felszolgált zöldségek ízét.
A Grill fűszermixek bevezetését mind ATL-, mind BTL-kampánnyal támogatják, tudjuk meg tőle. Céljuk, hogy a vásárlók a lehető legtöbb felületen találkozzanak az újdonságukkal.
– A pontos részletek maradjanak most még titokban, de az biztos, hogy ezúttal is igyekszünk meglepni a fogyasztóinkat – ígéri a Nestlé Hungária brandmenedzsere.
Újdonságok az alapfűszerek között is
A tematikus csatornák, főzőműsorok hatása a konyhai divatok terjedésében elvitathatatlan. Ezeknek köszönhetően egyre többen próbálnak ki új ízeket, nyitnak az újdonságok felé Barabásné András Éva, a Szilasfood Kft. kereskedelmi vezetője szerint, aki hozzáteszi:
– Napjainkban nagyon eltérőek a fogyasztói szokások. Vannak, akik a hagyományos magyaros ízvilágot kedvelik. Az ő konyhájukban alapvetően az olyan mono fűszerek kapnak nagyobb szerepet, mint a paprika, bors, fokhagyma, majoránna, kömény.
A gasztronómiai műsorok hatása azonban az alapfűszerek között is tetten érhető. Egyre ismertebbek és népszerűbbek a borskülönlegességek és a csípősebb paprikafajták, amelyek a Szilasfood Kft. kínálatában is megtalálhatóak a Lucullus márka vonalán: Szecsuáni bors, Rózsabors, Zöld Halapeno chili, Habanero Chili.
– Tavasztól őszig egyre többen sütnek, főznek a szabadban, a retro szabadtéri szalonnasütést felváltották a manapság divatos grillpartik minden korosztály körében. A húsok mellett megjelennek a zöldségek, gyümölcsök is a grillrácson. A Szilasfood Kft. szortimentjéből az ilyen összejövetelekre ajánljuk a BBQ fűszerkeverékeket (Texasi, Mediterrán saslik, Kentucky), Grill pácokat (Mexikói, Ranchero) és Grill szószokat (Salsa, Barbecue) – mondja Barabásné András Éva. – Hagyományos fűszerkeverékeink (sültcsirke, sültkrumpli, sertéssült, magyaros) és salátaöntetporaink (tzatziki, kapros, ezersziget) egész évben megvásárolhatók a kereskedelmi hálózatok boltjaiban.
A kísérletezőkedv szolgálatában
A fűszerpiacot továbbra is a szárított, zacskós kiszerelésű termékek határozzák meg.
– Azt látjuk, hogy egyes fűszerek és fűszerkeverékek esetében folytatódik a termékek súlyának csökkenése, míg az univerzális ételízesítő kategóriában a fogyasztók továbbra is a nagyobb kiszerelésű, kedvezményes ajánlatokat keresik – mutat rá Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. brandmenedzsere.
Miután a sütés-főzés napjainkban kifejezetten trendi, és egyúttal folyamatosan növekszik az általános tudás a fűszerezésről és a fűszerek jótékony, egészségre gyakorolt hatásairól, ezért a fogyasztók egyre többet kísérleteznek a konyhájukban. Ehhez pedig a fűszerek egyre szélesebb palettájára van szükség.
– Pontosan az újdonságokat, kiváló ízkombinációkat kereső vásárlók igényeinek megfelelően indítottuk el idén új mustárcsaládunkat, amelyet az egyedi fűszereket és különféle fűszerkeverékeket kínáló Ízmester márkánk alatt hoztunk forgalomba. A kiváló minőségű és egyedi receptúrájú mustárok csemege, mézes, orosz, cseh és francia ízekben vásárolhatók meg – mondja Czugéber Nóra. – A fűszerek, valamint a száraz és nedves ételízesítők kategóriája nagyon széles, és számtalan választási lehetőséget nyújt a vásárlóknak. Célunk, hogy megkönnyítsük a fogyasztók vásárlási döntését az eladás helyén, javítsuk a láthatóságunkat, amelyet elsősorban trade marketing eszközökkel, másodlagos kihelyezésekkel, széles termékválasztékkal és versenyképes pozicionálással valósítunk meg.
Gyorsan, tisztán és egyszerűen
Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója két fontos tendenciát is érzékel a grillfűszerek kapcsán. Egyrészről, hogy az időjárás szélsőséges változásainak köszönhetően a korábban 4 hónapos szezon egyre inkább 6 hónapra (áprilistól szeptemberig) húzódik szét, másrészt, hogy egyre erősödik az igény, hogy a grillezés kapcsán megismert és megkedvelt fűszerkeverékek állandó „státuszt” kapjanak a konyhákban.
– Ez utóbbinak köszönhetően a háztartások szívesen vásárolnak nagyobb, gazdaságosabb kiszerelést a gyakran használt fűszerekből és fűszerkeverékekből, főleg, ha a csomagolás még praktikus és visszazárható is, mint a Thymos termékeknél a Big Pack kiszerelések.
A PL kategóriánál is jellemző a minőségi változás, hívja fel a figyelmet: a fejlesztéseknél fontos, hogy a termék csomagolása figyelemfelkeltő, prémiumot tükröző legyen, minőségi alapanyagokból készüljön, és lehetőleg mentes is legyen ízfokozótól és/vagy tartósítószertől.
– A termékfejlesztéseknél fontos számunkra, hogy mindig valami újabbat hozzunk létre, mint ami a piacon már megtalálható, legyen szó csomagolásról, praktikusságról, ízvilágról, vagy akár például az egészségről – szögezi le. – Idei termékbevezetéseink is ennek jegyében zajlanak. A rohanó világunkban versenyt futunk az idővel, ezért már kész Folyékony Fűszerpácokkal jelentkezünk a piacon, amelyek glutamát- és tartósítószer-mentesek. A termékvonalon 5-féle íz (csirke, grill, mézes-pikáns, mézes csirke és gyros), valamint kétféle kiszerelés: (90 és 150 g) található. A nagyobb kiszerelés már visszazárható, álló tasakos csomagolásban érkezik.
Másik újdonságuk a gyors és könnyen kezelhető fűszerezés élményét kínálja a Konyha Tündéreinek. Filteres termékvonalukat 3-féle variánsban vezetik be: Húsleves Fűszerkeverék, Vadas Fűszerkeverék és morzsolt Babérlevél.
– Ebben a filterben minden megtalálható, ami az adott mennyiségű étel elkészítéséhez szükséges. Csak bele kell dobni az ételbe, és már kész is a fűszerezés. A végén egyszerűen ki kell venni a kész ételből az elhasznált filtert – ecseteli a termék előnyeit Csicselyné Biró Henrietta. – Ennél gyorsabb, tisztább és egyszerűbb megoldást fűszerezéshez el sem lehet képzelni a felgyorsult világunkban!
Pozicionálás tekintetében a THYMOS márka alá prémium kategóriás termékek tartoznak, amelyek ugyanakkor árban mindenki számára elérhetők. Ezeket a termékeket az akciós újságokon kívül bolti szinten is különböző akciókkal és kihelyezésekkel erősítik.
A cég egy első áras termékcsaláddal is jelen van a piacon. Ez a MARCO POLO, amelynek csomagolásában idén egy nagy átalakulás kezdődik, tudjuk meg tőle.
Fehéren-feketén
Fokhagymafronton trendváltás zajlik, árulja el Domonkos István, a Domi Fokhagyma Kft. tulajdonos-ügyvezetője:
– Élelmiszeripari partnereinknél nő a felhasználásra azonnal kész, zúzottfokhagyma-készítmények iránti kereslet, mivel ez egy pénzkímélő és észszerű megoldás. A fokhagymaellátással kapcsolatos egyedi igényeket általában egy személyes beszélgetés után, cégre szabottan tudjuk teljesíteni. De a háztartások részéről is látunk változást a fontossági sorrendben: első a minőség és ízélmény, és csak utána következik az erre kiadott pénz.
Konyhai felhasználásra a tubusos zúzott fokhagyma a sláger, grillszezonban pedig leginkább a fél kilogramm húsok fűszerezéséhez kimért tasakos termékeiket keresik, teszi hozzá.
Mivel a gasztronómiai kultúra folyamatosan fejlődik, a fűszerpaprikához vagy a borshoz hasonlóan a fokhagymapiacon is elkezdődött egyfajta belső szegmentáció: olyan fokhagymafélék piaci bemutatkozása, amelyek extra termékelőnyöket tartogatnak a fogyasztóknak.
– Termékpalettánkon immár egy saját alapanyagból származó fekete fokhagyma is szerepel, amely egy igazi kulináris élvezet, és mellette mint étrend-kiegészítő is hatékony – mondja az ügyvezető-tulajdonos. – Tekintettel arra, hogy a fokhagyma nemcsak fűszer, hanem hatóanyagainak köszönhetően gyógynövény is, ezt az értékes tulajdonságát tettük közkinccsé, kapszulába zárva. Így született meg termékcsaládunk két új tagja, a fehér és a fekete fokhagymakapszula. Az igazolt kutatási eredményekre hivatkozva kijelenthetjük, hogy a hatás nem marad el.
Marketing tekintetében is igyekeznek előrelépni. Még több főzős műsort támogatnak, illetve kompetens szaklapokban hirdetnek, Facebook-kampányt szerveznek, és még több promóciós anyagot, termékmintát juttatnak el a fogyasztókhoz.
– Célunk, hogy a fokhagymakedvelőknek mindig a szlogenünk jusson eszükbe: „Legyen egyszerűen a legjobb, mert az íz Dominál” – zárja frappánsan mondanivalóját Domonkos István.
Megszokottól az egzotikusig
A Maresi Foodbroker kínálatában prémium márkák termékei találhatóak meg, közöttük minden olyan is, ami például egy grillhús ízesítéséhez kellhet: Bertolli olívaolaj, Maille Mustár, Kikkoman szójaszósz, Tabasco® csípős paprika szósz, illetve Felix ketchup.
– Grillezéshez még mindig nagyon közkedveltek a klasszikus ízek, például a füstös, csípős. De az alapízek közé sorolható a borsos és mustáros is, mely például sertéshúsokhoz kiválóan illeszkedik. Ezek mellett egyre többen próbálják ki az ázsiai konyhából jól ismert szójaszószt a grillpácok, például a teriyaki elkészítéséhez – osztja meg lapunkkal tapasztalatait Benczúr Dóra, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere. – Egyre inkább teret hódítanak az univerzális pácok, amelyek támogatják a kényelmi konyhát. Minden fogyasztó célja, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben készítse elő az alapanyagokat, ezeket egy termékkel meg tudja oldani, nincs szükség többféle alapanyag, fűszer beszerzésére.
A fogyasztói elvárások széles tárházát jelzi, hogy egyre komolyabb részt hasítanak a piacból a Premium gourmet franchise-hálózatok és delicatesse-boltok, amelyek széles kínálatukkal csábítják az újdonságra éhes fogyasztókat, állapítja meg Benczúr Dóra.
A márkák ismertségének növelése érdekében a vállalat kiemelt figyelmet fordít arra, hogy márkái több helyen is megjelenjenek, a marketingkommunikáció megfelelően érje el a célközönséget. Év elején a több mint 300 éves múltra visszatekintő Kikkoman szójaszósznak ismételten több hétig tartó TV-kampányt szervezett, amely bemutatta a szójaszósz sokoldalú felhasználhatóságát. Emellett márkáik támogatására az év folyamán több nyereményjáték-szponzorációt is terveznek népszerű TV-nyereményjátékokhoz, show-műsorokhoz, filmekhez kapcsolódóan.
– Az eladáshelyi eszközöknek is nagy szerepet szánunk, ezért évről évre tematikus grill display-vel készülünk, amelyen több kisebb márkánkat is felsorakoztatjuk, így nyújtva nekik is megjelenési lehetőséget – egészíti ki a képet a brandmenedzser. – Használunk még újságos akciókat, image-megjelenéseket is. 5+1-es kiskereskedelmi csomagajánlatainkkal pedig olyan új üzleteket tudunk elérni, ahol korábban nem értékesítettünk.
Sz.L.
Kapcsolódó cikkeink
Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >