Reflektorban a pulyka
A pulykahús lassan, de biztosan vívja ki magának a helyet a hazai fogyasztók népszerűségi listájának elején, ám ahhoz, hogy valóban megtörténjen az áttörés, még időre van szükség. A Gallfood minden erejével azon dolgozik, hogy minél szélesebb rétegben kommunikálja: a pulykahús valódi jolly joker, hiszen ez az egyetlen olyan állat, amiben vörös és fehér hús egyaránt található, ráadásul rendkívül egészséges is. A pulykahús előnyeiről, valamint a Gallfood törekvéseiről beszélgettünk Nacsa Severusszal, a Gallfood kereskedelmi és marketingigazgatójával.
– Mennyire ismert és kedvelt ma a pulykahús a hazai fogyasztók körében?
– Kiemelt feladatként kezeljük a pulykahús népszerűsítését. Ez a szárnyasfajta a 90-es években sajnos komoly népszerűségvesztést szenvedett el. Mivel a pulykahúst előállítani többe kerül, mint a csirkéjét, ezért a fogyasztói ára is magasabb, így ez az opció a fogyasztók fejében háttérbe szorult. A kampányaink során számos csatornán kommunikáljuk a pulykahúsfogyasztás előnyeit, hiszen a pulykahúsból szinte minden, húsból készülő étel könnyedén elkészíthető. Valóságos jolly jokerről van szó, hiszen fehér és vörös húsa is van: a melle és szárnya kiválóan hasznosuló, fehérjedús étrendbe illeszthető fehér hús, míg a combja a klasszikus értelemben vett vörös hús. Munkánk során táplálkozástudományi szakértőkkel is együttműködünk, akik ugyancsak a pulykahúsfogyasztás előnyeire hívják fel a figyelmet. A kampányokkal célunk a pulykahús pozitív élettani hatásainak hangsúlyozása, valamint megmutatni, hogy az előkészített pulykahúsból könnyen és gyorsan készíthetünk ízletes és tápanyagokban gazdag ételeket.
– A pulykahús általában drágább, mint a csirke…
– Valóban, a pulykahúsért 20-30%-kal többet kell fizetni. A pulyka nagyon érzékeny szárnyas, sokkal több oxigén kell neki, nagyobb életteret igényel, és termetéből eredendően több tápot is fogyaszt, mint a csirke. A Gallfood egy jó állattartásprogram mentén működik, továbbá hamarosan bevezetünk egy új márkát azoknak a fogyasztóknak, akiknek fontos, hogy a pulykahús felelős állattartásból származzon.
– Ezek szerint Önök is érzik, hogy egyre erősödik a tudatos fogyasztók jelenléte?
– Igen, és igyekszünk is kiszolgálni az igényeiket. Például több mint tíz éve dolgozunk svájci partnerünkkel, amely révén rendszeresen svájci és német állatvédők ellenőrzik a Gallfoodnál a tartás és a feldolgozás körülményeit. Ezt a standardot fogjuk most a magyar piacra is bevezetni. A fiatalabb generációt is megcéloztuk Lázár séf videóival, amelyben azt mutatjuk be, mennyire rövid idő alatt lehet finom ételt készíteni pulykamellből. Terveink szerint egy egész termékcsaládot is hamarosan piacra dobunk a kényelmi kategóriában, innovatív termékeink pedig a közelmúltban mutatkoztak be a Sirha szakkiállításon is, ahol a termékeink felhasználására is tippeket adtunk, valamint táplálkozástudományi szakértőnk is az érdeklődők rendelkezésére állt.
– A pulykák többsége a Gallfood saját telepeiről és farmjairól származik. Milyen előnyökkel jár ez a megoldás?
– Biztonságot nyújt, hiszen a saját telepekről, illetve az integrált termelőktől érkező húsok esetében mi szabjuk meg, hogyan keltessék őket, milyen fajtákat neveljenek, milyen tápot kapjanak. Ezzel garantáljuk, hogy fel tudjuk dolgozni az évi kétmillió pulykát. Nagyon fontos, hogy folyamatosan friss árut biztosítunk partnereink és fogyasztóink számára.
– Terveznek kapacitásnövelést?
– Egyre több céggel és termelővel kötünk integrált szerződést, és további saját telepek létrehozását tervezzük. Ami nagy kihívást jelent most a kapacitásnövelésben, az az, hogy nálunk is komoly munkaerőhiány van. Ráadásul a növekvő költségek is nehezítik a munkát: a táp ára tavaly ősz óta megduplázódott, a következő 3-4 hónapban pedig várhatóan még 50%-ot fog emelkedni. Hétről hétre nő a pulyka nevelési költsége. Az energiaárakban tapasztalható háromszoros-négyszeres árrobbanás is komoly kihívást jelent. E tényezők miatt január óta folyamatosan emelnünk kellett az árainkat, s ugyanezért most nem tudunk nagy beruházásokban sem gondolkodni… Nyugat-Európában sokkal több pulykahús fogy, az itthoninál jóval magasabb áron, de a magyar piac nagyon érzékeny. A hazai fogyasztók a jó ár-érték arányú termékeket keresik, amire termékeink jó megoldást nyújthatnak. Ezért mi a Gallfoodnál azt a célt tűztük ki, hogy kizárólag olyan termékeket állítsunk elő, melyek prémium színvonalat képviselnek minden tekintetben.
– A fenntarthatóság ma már kikerülhetetlen téma a vállalatok életében. Önök hogyan próbálnak ezért tenni?
– A pulykahús kétféle hús keveréke, a pulyka szárnyas lévén nagyon kis karbonlábnyommal tenyészthető, a szárnyasok közül a testarányaihoz képest a legjobb húskihozatallal rendelkezik, s rengeteg hús nyerhető egyetlen egyedből is. Ezek a tények a pulykát a fenntartható állattenyésztés kategóriába sorolják. Emellett a tervezett új kényelmi termékeket újrahasznosított vagy lebomló csomagolásban fogjuk bevezetni, e téren most folynak a tesztelések. Jelenleg kétfajta csomagolást használunk: vákuumosat és védőgázasat. Mivel műanyagból vannak, szeretnénk kiváltani őket környezetbarát alternatívával, amely „elbírja” mind a vákuumot, mind a védőgáz összetételét, és akár tíz napig is biztosítani tudja az eltarthatóságot. Jelenlegi célunk azonban az, hogy minél jobban népszerűsítsük a pulykahúst.
– Az eltarthatóság azért ilyen rövid időtartamú, mert a Gallfood nem foglalkozik fagyasztott termékekkel?
– Igen, a tavalyi évtől nem gyártunk hőkezelt, feldolgozott termékeket, kizárólag friss és konyhakész termékeket állítunk elő.
– Tudhatunk valamit a közeljövő terveiről?
– Terveink között szerepel a horeca-csatornában való részesedés növelése. Ennek első lépéseként a következő hetekben jelennek meg a piacon speciális horeca-termékcsaládunk első tagjai, melyek különlegessége nemcsak egyedi ízvilágában rejlik, hanem – most már elárulhatom – abban is, hogy a termékfejlesztésben saját csapatunkkal közösen Lázár séf is részt vett. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >