Recseg-ropog a boltzár? Sokan elégedetlenek
A kormány a mai naptól hosszabbított, de a boltosok egy része nem. recseg-ropog a boltzár? A reményvesztettek mutogatnak, a menü: a minden hájjal megkent sarki versenytárs, a szomszédos zoknit is árusító nagy élelmiszerbolt, vagy – kapaszkodj -, talán a webáruház? A webáruházak nagyot ugrottak a boltzáros időkben. Lehet, hogy már csak az van zárva, aki becsődölt?
A március 8-i boltzár két héttel indult, de a kormány hosszabbításra kényszerült. Tegyük hozzá, a koronavírus járvány kíméletlen. Az MKIK közben azt kezdeményezte, hogy mihamarabb és fokozatosan oldja fel a kormány az éppen meghosszabbított boltzárat, figyelemmel persze az átoltottságra és a fertőzésen már átesettek számarányára is. Célravezetőbbnek tartja ugyanakkor a vásárlószám korlátozását.
Minden hájjal megkent a tilalom ellenére kinyitott boltos, vagy nehezen értelmezhető a jogszabály?
Az MKIK szerint a jelenleg érvényben lévő korlátozó intézkedések vállalkozói jelzések alapján nehezen értelmezhetőek és a kkv-k szempontjából versenytorzítóak. Két kifogás a leggyakoribb, egyik szerint ő ugyan bezár, de a másik vele azonos portékát kínáló bolt nem. A másik, hogy miközben ő zárva van, a nagyáruházak az ő portékáját kínálhatják. De van itt még más is, mégpedig az, ha már a versenynél tartunk, hogy a webáruházak is nagyot nyúlnak a piacukból.
Nos, arra már korábban rámutattunk, hogy a boltzáras szabályok – kevés határesetet leszámítva – egyértelműek, csak éppen melléjük kell biggyeszteni a kereskedelmi jogot is. Ez a jogban nem szokás (tehát ami más jogszabályban benne van, azt nem ismétlik), de most lehetett volna tenni némi kivételt, mert a boltosok a korlátozó kormányrendeletet azért átfutják. Egy mondat hiányzik csak a kivételek meghatározásában, mégpedig az, hogy az akkor igaz a kivétel, ha a fő tevékenysége, a döntő súlyú termékkör beleesik a mentes termékek körével.
A mi kis városunkban majdnem mindenki nyitva van
Legfőképpen azért, mert ez az a vágány, a kereskedelmi jog, amit sok boltos már lazábban kezel, keresve a menekülő útvonalakat. Egy hozzánk is eljutott boltos panasza szerint „… az úgynevezett boltbezárás itt a mi kis városunkban úgy néz ki, hogy gyakorlatilag majdnem mindenki nyitva van. Csak a legkisebb vállalkozások, néhány ruházati üzlet, pár lerobbant turkáló, egy ékszerbolt és a mi kis rövidáru és függöny boltunk van zárva. … A mi függöny boltunk zárva van, a DIEGO multi teljes bolthálózatával nyitva lehet, a kormányrendelet azon részére hivatkozva, hogy az építőanyagot árusító boltoknak ez engedélyezett. Természetesen a laminált padlóra céloz, ami a teljes termék palettájának a 10%-a lehet. És persze egész családok tolonganak az üzletekben …”. Van még ilyen több is.
A képlet persze ennél egyszerűbb: a fő tevékenység, a jelentős, döntő súlyú termékkör számít a kereskedelmi jog alapján. De hát ha két kirakatba helyezett wc papír tekerccsel is ki lehet nyitni drogéria címén, mert egyesek, vagy számosan megteszik, hogy így értelmezik a kereskedelmi jogot, akkor bizony repedezik a boltzár.
És sok boltos sérelmezi azt is, hogy miközben ő bezár, a portékáját a szomszédos nagyáruház árusíthatja. A nagyáruház kereskedelmi jog szerinti főtevékenysége ugyanakkor már a megengedett kört jelenti, ma ezt mondja és ide vezet el a jog útvesztője. Más kérdés, hogy mit veszít a bezárt boltos ezzel: a legtöbbet nem itt bukja.
A webáruházak is nagyot nyeltek a boltzárakból, ráadásul kinyitnak olyan átvevőpontokat, ami úgy egyébként tilos
A boltzáras időszakokban a hagyományos boltok piacából jókat falatoznak a webáruházak. A vásárló nem sokat tehet, ha tornacipőre van szüksége és a cipőbolt nem látogatható (ez volt 2020-ban), vagy köteles bezárni (így él a szabály március 8-tól).
A webáruház (a kereskedelmi jogban csomagküldő kereskedés) működhet, de átvevőpont csak akkor, ha a hozzá kapcsolódó üzlet (például élelmiszerbolt, drogéria) nyitva lehet. A jog ellenére – már soroltuk – az Alza.hu, Decathlon, Jysk, Extreme Digital, Mall.hu) átadja átvevőpontos rendszerében az online rendelt portékát. Hát ez most nem a reklám helye.
A webáruházak persze ki is szolgálják a kedves vásárlót. A bezárásos időszakok boltos statisztikája mutatja is, hogy a webáruházas piac megugrásának nagyobb fele a hagyományos boltok piacvesztése volt 2020-ban. És ebből kiindulva valami hasonló történik 2021-ben is, szerte a világban is:
2019 | 2020 | 2020/2019 | |
webpiac | |||
március | 55 | 83 | +28 |
április | 56 | 114 | +58 |
május | 62 | 92 | +30 |
összesen: | 173 | 289 | +116
milliárd forint |
hagyományos boltok
március, április, május hónapok együttesen |
|||
ruházat | 179 | 70 | -109 |
bútor, műszaki cikk | 255 | 212 | -43 |
könyv, számítástechnika, egyéb iparcikk | 196 | 160 | -36 |
összesen | 630 | 442 | -188 milliárd forint |
KSH, érték: milliárd forint |
(blokkk.com, 2021. március 21.)
Kapcsolódó cikkeink
Kiderült, mikor nyithat a Primark első magyarországi üzlete
Az Arena Mall weboldalán megjelent információk szerint az elmúlt időszakban…
Tovább olvasom >Az EP elvetette a növényvédő szerek használatának visszaszorítását célzó jogszabályjavaslatot
Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésének szerdai szavazásán elutasította a…
Tovább olvasom >Új szabályok jönnek a vetésváltásra és a nem termelő területek kijelölésére
Az Európai Bizottság a napokban egyértelművé tette, hogy 2024-re már…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >