Magazin: Recesszióban is sminkelnek a hölgyek

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 02. 27. 16:54

Rendkívül összetett, sok cikkelemet felölelő, a divattól vezérelt, összességében értékben és mennyiségben pozícióit megőrizni képes kategória a dekorkozmetika, amelyen belül jelentős átrendeződés folyik. Legnagyobb szegmense a szem kiemelésére alkalmas cikkek köre, amit az arc és az ajak szegmense követ. A legdinamikusabb növekedést a körömápolási termékek mutatják.

A dekorkozmetika sajátossága a komplex portfólió, mely márkánként igen sok terméket tartalmaz – kezdi a kategória bemutatását Etter Viktória, a Coty Hungary Kft. Public Relations koordinátora.

A Coty igen erős portfólióval rendelkezik, márkáival a dekorkozmetikai piac mintegy 40 százalékát birtokolja. A vállalat a közelmúltban olyan új márkákat vásárolt fel, mint a Manhattan, New York Color, Sally Hansen, OPI, így a nemzetközi piacon is jelentős erővel bír. Márkáival nemcsak minden árszegmensben – olcsó, közép, magas minőségű, innovatív és presztízs – van jelen, de a különböző korosztályok és hölgytípusok – tinik, fiatalok, kezdők, önkifejezők és vagányok, érett hölgyek, kifinomultak és igényesek – szerint is széles választékot vonultat fel. A világ divatfővárosaiból érkeznek a fejlesztéseik, hiszen a Rimmel a londoni megjelenést biztosítja, a New York Color az igazi kozmopolita New York-i trendet közvetíti, az Astor márka Párizsból érkezik, így az európai divatot képviseli, a Manhattan pedig az igazi amerikai „cool feeling” letéteményese a portfólióban.

Átalakuló (h)arcvonalak

A dekorkozmetikai piacon éles átrendeződés tapasztalható. Soha nem látott mennyiségben léptek piacra új márkák, jellemzően az olcsóbb árkategóriában: Essence, Lovely, New York Color, Catrice. Ezek a márkák elhúzták a piacot az olcsóbb termékek értékesítése felé. Nehéz szétválasztani a válság és az új márkák színrelépésének hatását, amelyek egymást erősítették a magyar piacon. Az átrendeződés az értékesítési csatornákat is érintette, a drogérialáncok is komoly változtatást eszközöltek a kínálatukban és a termékmegjelenítésükben is.

A dm új, egységes bútorzaton jeleníti meg a különböző márkák termékeit, ami a vásárló szempontjából előnyös, hiszen áttekinthetőbb a kínálat. Az egyes márkák számára azonban ez hátrányos is lehet, hiszen a saját állvány nyújtotta előnyöket, a saját arculat megjelenítését, az egyéniséget, ezzel együtt márkaimázst is veszítettek.

A Rossmann is átrendezte portfólióját, ami által sok márka disztribúciót veszített.

A csatornákon belüli átrendezések hatással voltak a márkák piaci részesedésének változására is, hiszen a disztribúció nem azonos az előző évhez képest. A Coty tapasztalata szerint a csatornák által végrehajtott belső változások előre menekülést jelentenek a válságból, hiszen szebb, jobb formában kínálják a termékeket az egyre igényesebb fogyasztóknak.

Természetesen is lehet

A másik jellemző irányzat, ami a változásokat generálja, a természetesség iránti igény.

– A bio/natúr dekorkozmetikumok a natúrkozmetikai kategórián belül még nem szerepelnek igazán a köztudatban, azaz alacsony még irántuk a kereslet, de a létjogosultságuk mindenképp megvan. Gondoljunk csak az egyre gyakoribb érzékeny, allergiás bőrre – hangsúlyozza Marinova Annamária, a Presto-Pilot Kft. termékmenedzsere.

A cég által forgalmazott Annemarie Börlind dekorkozmetikumok bioeredetű növényi összetevőikkel ápolnak, és természetes megjelenést kölcsönöznek a hétköznapokon és különleges alkalmakkor egyaránt. Nem tartalmaznak kőolajszármazékokat, szilikont, állati eredetű kivonatokat, kármint és parabeneket. A tartós és ragyogó színeket természetes eredetű ásványi színező pigmentek adják.

A drámai tekintet igénye

– Ha darabban vizsgáljuk az egyes szegmensek eladási adatait, akkor megállapíthatjuk, hogy a legnagyobb, ráadásul növekvő trendet mutató, a dekorkozmetikai piac 36 százalékát jelentő szem-kategória, amelyen belül a szempillaspirál-eladások mintegy 50 százalékot tettek ki, így ezt a termékcsoportot nevezhetjük a legjelentősebb dekorkozmetikai terméknek – tárja fel a részleteket Etter Viktória. A drámai tekintet igénye globális trend, jó példa erre az Astor Big&Beautiful szempillaspirál nemzetközi és hazai sikere. Értékben vizsgálva a szem második helyre szorul az arckozmetikai szegmenssel szemben.

A teljes dekorkozmatikai piac mennyiségi eladásának 28 százalékát teszi ki a szintén emelkedő eladásokat produkáló arc-kategória, amelynek 80 százalékát az alapozók adják. Mivel itt drágább egységárú termékek szerepelnek, ezért értékben ez a vezető szegmens.

Legkisebb az ajak-kategória a maga 12,6 százalékával, stagnáló értékesítési számaival.

A körömkozmetikai szerek dinamikusan, mintegy 11 százalékot növekedtek az előző évhez képest.

– Közös jellemzőjük, hogy a legkedveltebb színárnyalatok függenek a szezontól és a divattól is. Télen például a sötétebb színek keresettebbek, az ünnepek miatt pedig a csillogó, csillámos termékek, arany, ezüst árnyalatok népszerűsége növekszik – teszi hozzá Etter Viktória.

A Coty ajánlása szerint a bolti minimum dekorkozmetikai alapválasztéknak tartalmaznia kell fekete szemceruzát, szempillaspirált, piros, terrakotta, pink árnyalatú körömlakkot, franciamanikűr-termékeket és természetes árnyalatú alapozót.

Natúr kontúrok

A Presto Pilot Kft. termékei elsősorban a tudatos vásárlókra várnak; akik érzékeny bőrrel rendelkeznek vagy allergiásak más termékekre, akik nagy hangsúlyt fektetnek bőrük egészségének megvédésére vagy illatmentes sminktermékekre vágynak, illetve igényesek magukkal szemben.

– Termékeink nagyon könnyen kezelhetőek, például a szemfesték nem hullik, az alapozókat kézzel is nagyon egyszerű felvinni, a púder nem ül meg az arcon, akárhányszor is frissítjük fel vele a sminket napközben. Az alapozók nem tömítik el a pórusokat, ezáltal átlélegzik a bőr – sorolja érveit Marinova Annamária.

A természetes árnyalatokat alapozókkal, púderekkel, pirosítókkal lehet elérni, amelyek napi 24 órában bármely bőrtípusnál természetes arcszínt biztosítanak. A csábító és kifejező tekintet kiemelésére könnyen összedolgozható színeket ajánlanak, szemfestékek, szemceruzák, szemöldökceruzák formájában. Választékukban a rúzsok, ajakfények, ajakceruzák is természetes összetevőkből állnak.

Tipikus alaptermékeik a fekete és barna szemceruza, rózsaszínes szájfények, szempillaspirál, alapozó, korrektor és púder, pirosítók és rúzsok.

Évente két kollekciót hoznak forgalomba, tavaszra és őszre, amiben aktuális szemhéjfestékek, rúzsok, arcpirosítók szerepelnek.

Az Annemarie Börlind termékek jelenleg a Douglas parfümériákban és több Müller drogériában találhatók meg. A népszerűsítésük érdekében rendszeresen szerveznek promóciókat, sminktanácsadást. A termékek saját dekorállványon helyezkednek el, ahol minden termék kipróbálható.

Impulz hatás és újdonságok

– A Coty minden márkájára jellemzőek az innovatív termékek, folyamatosan, számtalan újdonsággal igyekszünk megnyerni a fogyasztókat. Az újdonságok jelenthetnek színeket, illetve technikai, technológiai újításokat is – emeli ki Etter Viktória, a Coty PR-koordinátora.

Egyes kiemelt termékeik médiatámogatást kapnak, és mivel a dekorkozmetikára jellemző az impulzív vásárlás, az eladáshelyi kommunikációra is nagy gondot fordítanak a fogyasztók megnyerése érdekében. A Coty hisz abban, hogy a promóció lényege a vásárlás ösztönzése, ezért rendkívül széles eszköztárral, újdonságokkal, limitált kiadású termékekkel, árakciókkal és ezek különböző variációival készülnek 2012-re is.

Partnerspecifikus ajánlataik között megtalálható az úgynevezett „hot spot” tálca, amelyre az innovációk, fókusztermékek kerülnek. Wobblerek hívják fel a vásárlók figyelmét az akcióra vagy új bevezetésre, másodlagos kihelyezésben pedig speciális termékkínálattal jelennek meg.

2012-re nem várnak nagy változást, a piaci előrejelzések alapján, a nehéz gazdasági körülmények ellenére, szinten tartást jósolnak, amihez a Coty széles választéka, a nemzetközi és hazai ismertsége mellett, idén is izgalmas termékekkel és akciókkal fog hozzájárulni.

Kapcsolódó cikkeink