Recesszióba kerülhet a német gazdaság a járvány miatt
Recesszióba kerülhet a német gazdaság a koronavírus-járvány miatt – figyelmeztetnek a német sajtóban kedden megszólaltatott elemzők.
A 2008-2009-es pénzügyi válsághoz hasonló összeomlás ugyan nem várható, mert a bankrendszer sokkal egészségesebb és felkészültebb a megrázkódtatásokra, de egy „enyhe recesszió” az év első felében már nem tűnik elkerülhetőnek akkor sem, ha újra felpörög a termelés Kínában – mondta Carsten Brzeski, az ING Bank vezető közgazdásza a Deutschlandfunk országos közszolgálati rádiónak.
A részvénypiaci árfolyamok zuhanásáról azt mondta, hogy a hét „fekete hétfővel” indult, de a tőzsdék esése „nem nagy dráma”, hiszen a mutatók néhány hete még történelmi csúcson voltak. Nagy baj akkor történhet, ha a részvénypiaci folyamatok átgyűrűznek a reálgazdaságba, és például nehezebben jutnak hitelhez a vállalkozások.
Éppen ezért helyes a német kormány azon törekvése, hogy áthidaló támogatásokkal segítse a „nagyjából egészséges vállalkozásokat” kilábalni a járvány miatti nehézségekből, abban a reményben, hogy nyáron ismét beindul a gazdasági növekedés – mondta Carsten Brzeski.
Clement Fuest, a müncheni ifo gazdaságkutató intézet elnöke az Augsburger Allgemeine című lapnak ugyancsak hangsúlyozta, hogy a koronavírus-járvány gazdasági hatásai nem mérhetőek a 2008-2009-es pénzügyi válság világgazdasági következményeihez. Azonban a félelemnek és a várakozások romlásának hasonló szerepe van. Ezt mutatta meg „a tőzsdék fekete hétfője” is – fogalmazott.
Kiemelte: számos fejlemény utal arra, hogy a német gazdaság recesszió előtt áll, és a visszaesés akár el is húzódhat. Mint mondta, „sajnos sok virológus állítja, hogy a járvány nyáron talán alábbhagy, de ősszel visszatér”, és ebben az esetben elkerülhetetlen lenne a recesszió.
Ezért a szövetségi kormánynak az eddig tervezettnél több támogatást kell biztosítania a bajba került vállalkozásoknak. A járvány által visszavetett ágazatok igen jelentős mértékű likviditási támogatást igényelnek, hogy ne menjenek csődbe azok a cégek, „amelyek üzleti modellje tulajdonképpen egészséges” – mondta az ifo elnöke.
Hasonlóan vélekedett a berlini DIW gazdaságkutató intézet vezetője, Marcel Fratzscher, aki a Handelsblatt című üzleti lapnak azt mondta, hogy a koronavírus-járvány miatt „erőteljesen növekedett a recesszió valószínűsége”. Szerinte a szövetségi kormánynak nem csupán a bajba kerülő vállalatok megmentésére kellene törekednie, hanem egy nagyszabású konjunktúraprogrammal kellene ellensúlyoznia a járvány hatásait, hogy ne süllyedjen válságba az Európai Unió legnagyobb gazdasága.
Németország hazai összterméke (GDP) tavaly 0,6 százalékkal nőtt. A legutóbbi, még a koronavírus-járvány európai megerősödése előtt készített előrejelzések szerint 2020-ban a német GDP a szövetségi kormány várakozása alapján 1 százalékkal, az ifo számításai alapján 1,2 százalékkal, a DIW számításai alapján pedig 1,4 százalékkal nőhet.
A kormány mozgástere széles, tavaly a szövetségi költségvetés 19,2 milliárd eurós (6500 milliárd forint) többlettel zárt, a tartományokkal, a helyi önkormányzatokkal és a társadalombiztosítási alapokkal együttvéve pedig 49,8 milliárd euró többlet keletkezett, ami a GDP 1,5 százalékának felel meg.
Németországban a Robert Koch országos járványügyi intézet (RKI) legutóbbi összesítése szerint 1139 embernél mutatták ki az új koronavírust. Egy héttel korábban 200 alatt volt az ismert fertőzöttek száma.
Az új típusú koronavírus (SARS-CoV-2) decemberben jelent meg a közép-kínai Vuhanban. Az ismert fertőzöttek száma világszerte megközelíti a 113 ezret, a halálos áldozatok száma 4000 felett van. A járvány 110 országot ért el. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Ismert YouTube sztár adományozta egy berlini Edeka üzlet teljes készletét rászorulóknak
MrBeast, a világ egyik legismertebb YouTube-sztárja, egy berlini Edeka üzlet…
Tovább olvasom >Regionális beszerzéssel különbözteti meg magát versenytársaitól a német Netto Marken-Discount
Anyavállalata és egyben a német piacvezető Edeka Group beszerzési szakértelmére…
Tovább olvasom >A Beyond Meattel társulva kínál a McDonald’s növényi csirkefalatokat Franciaországban
Új növényi alapú terméket vezetett be a McDonald’s a Beyond…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >